Fakta: Norway Kingcrab Production
Etablert: 2007
Virksomhet: Produksjon av matfisk
Ansatte: 7
Tall 2014: Omsetning 26,4 millioner, driftsresultat 2,2 millioner og resultat før skatt på 1,7 millioner kroner.
Hovedaksjonær: Norway King Crab Holding as (100%), som igjen eies av blant andre Sør-Varanger Invest (43,5%) og Troika Seafood (10%).
Fakta: Dette er kongekrabbe
Kongekrabbe (Paralithodes camtschaticus), også kalt kamtsjatkakrabbe og russerkrabbe, stammer fra det nordlige Stillehavet og er en uønsket art i norske farvann.
Krabben kan veie opptil ti kilo.
Russiske forskere satte ut de første krabbene i Murmanskfjorden i 1961. 16 år senere ble den første krabben fanget i Norge; i Varangerfjorden 15 mil unna der den opprinnelig var satt ut.
Ifjor ble det eksportert 1159 tonn kongekrabbe fra Norge med en verdi på 200 millioner kroner. 551 fartøyer deltok i fisket ifjor.
I år er kvotene øst for Nordkapp økt med 200 tonn til 1300 tonn. Vest for Nordkapp er det fritt fiske fordi det ikke er ønskelig at arten sprer seg vest- og sørover.
To kongekrabber hentes opp fra bassenget.
– Disse veier mellom fire og tre kilo, sier Svein Ruud, daglig leder i Norway King Crab.
Kongekrabben Ruud holder vet han ikke nøyaktig hvor skal hen.
– Sannsynligvis enten til USA, Dubai eller Kina. Der foretrekker de å spise de tyngste krabbene.
I bassenget krabber havets delikatesser seg langt fra både fangstområde i nord og hvor de senere skal bli servert i eksklusive restauranter verden over.
– Dette er Norges første kongekrabbe-hotell med 24 tanker, sier Ruud.
«Tar under 30 timer»
Nederst i tankene kryr det av kongekrabber. Og det skjer i et anlegg i en landkommune – flere mil fra saltvann og Oslofjorden.
I løpet av helgen er rundt 600-700 kongekrabber transportert levende i pappesker fra Finnmark ved Kirkenes til krabbehotellet i Nes kommune i Akershus.
I dag åpnes krabbehotellet med fiskeriminister og ordfører tilstede.
Fra midten av september vil kongekrabbene fraktes med trailer fra selskapets mottak i Bugøynes utenfor Kirkenes til krabbehotellet i Akershus.
– Kjøreturen går gjennom Sverige og er på mellom 28 og 30 timer. Traileren går uten stopp med tre skift, sier Ruud.
Ifølge Ruud klarer kongekrabbene seg i luft opptil 60 timer i strekk.
– Men vi vil ha dem raskest mulig i bassenget.
Henter fersk saltvann
Krabbehotellet ligger langt nærmere Glomma enn Oslofjorden. Selskapet henter ferskt saltvann fra sjøen med tankbiler som skal resirkuleres.
Selskapet benytter saltvann fra Nivas (Norsk Institutt for vannforskning) anlegg utenfor Drøbak.
– Vi henter 60.000 liter saltvann derifra, sier Ruud.
Driftsleder Oddbjørn Pettersen ved Nivas anlegg i Solbergstrand utenfor Drøbak opplyser at Norwegian King Crab betaler kun utgiftene instituttet har med innhentingen av saltvann.
– Kvaliteten på saltvannet her er veldig bra. Vi henter vannet fra 60 meters dyp, sier Pettersen.
«Flykapasiteten er sprengt»
Kongekrabbene er fisket langs Finnmarkskysten og får et «hotellopphold» i Akershus før de sendes ut av landet med fly fra Oslo hovedflyplass på Gardermoen.
– Vi har en eksportandel på 99 prosent. I år sikter vi på å levere mellom 250 og 300 tonn kongekrabber mot 160 tonn ifjor. Det tar kun 20 til 25 minutter å frakte kongskrabbene til flyplassen fra krabbehotellet. I tillegg til flykapasitet er nok nærhet til markedet minst like viktig. Fra Gardermoen sendes kongekrabbene ut til leverandører som krever toppkvalitet fra Sør-Korea i øst til Los Angeles i vest, sier Ruud.
Norwegian King Crab har investert rundt tre til fire millioner kroner i anlegget og tilfører kommunen i første omgang med fire nye årsverk.
– Men hvorfor skal kongekrabbene fraktes fra Finnmark til Akershus?
– Fordi flykapasiteten er sprengt i Kirkenes. Vi måtte finne andre flyplasser i Norge som kunne frakte kongekrabbene til våre kunder i utlandet, sier Ruud.
Måtte kutte ut Russland
Ruud, som tidligere jobbet i Eksportrådet i Russland, satset i første omgang på stormaktene i øst på eksport av kongekrabber.
– Russland og Kina sto for 70 prosent av vår omsetting av kongekrabber i 2011. Jeg registrerte flere økonomiske og politiske endringer i Russland og besluttet å finne nye markeder. Ifjor sto Russland for 20 prosent av vår omsetning. I dag er andelen null prosent etter handelssanksjonene ble innført. Samtidig har selskapet økt omsetningen.
Ruud har reist verden rundt og funnet nye kongekrabbeleverandører, blant annet mange eksklusive restauranter.
– De siste fire årene har jeg tilsammen fløyet en million kilometer. Jorda rundt er jo på 40.000 kilometer, sier Ruud, som i dag har kongekrabbe-kunder blant annet i London, Paris, Milano, Dubai, Beijing, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og Los Angeles,
Sporer opp fiskeren
Nå kan Ruud være i ferd med å gjøre krabbefiskerne i Finnmark til kjendiser verden rundt – men neppe så kjente som mannskapene i serien «Livsfarlig fangst» (Deadliest Catch).
Hver krabbe er registrert med en identifikasjonsbrikke.
– Når kunden får kongekrabben servert kan han eller hun få frem alle data ved å lese av strekkoden med mobiltelefonen. Da vil det stå når og hvor kongekrabben ble fanget – bilde av fiskeren, fangstsertifikat, tid i tankanlegg, frakt og øvrige faktorer. Vi har registrert over 100 fiskere, sier Ruud.
Selv er han klar for å ta imot en stor mengde kongekrabber de kommende ukene i anlegget i Nes.
– Frem til jul vil vi frakte rundt 33.000 kongekrabber hit, sier Ruud.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.