Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Underskudd på bordet

Tekst
– Tallene er minst like ille som vi fryktet, sier Helge Krogsbøl hos Pandox, som har fått i oppdrag å tette tapene på Grand Hotel. Foto: Fredrik Solstad

– Tallene er minst like ille som vi fryktet, sier Helge Krogsbøl hos Pandox, som har fått i oppdrag å tette tapene på Grand Hotel. Foto: Fredrik Solstad

Restaurantdriften på ærverdige Grand Hotel i Oslo har gått med 50 millioner kroner i underskudd de siste tre årene.

– Tallene er minst like ille som vi fryktet, sier Helge Krogsbøl.

Etter 20 års utleie til hotellkjeden Rica, overtok Pandox Operations Norge driften av Grand Hotel 1. mars. Pandox eies av søsknene Helene og Christian Sundt samt Christian Ringnes-dominerte Eiendomsspar.

Fakta: Grand Hotel

Etablert på hjørnet av Karl Johans gate og Rosenkrantz’ gate av konditor Julius Fritzner i 1874. Både hotellet og Grand Cafe ble snart et samlingspunkt for såvel etablissementet som radikalere og kunstnere tilknyttet Kristianiabohemen med Hans Jæger, Christian Krohg og Oda Lasson i spissen. Forfatteren Henrik Ibsen hadde sitt eget stambord her.

Edvard Munch byttet her til seg 42 middager mot et maleri. Kelner Olsen ble visstnok tilbudt «Syk pike» for hundre biffer à 50 øre – og takket nei.

Fra 1911 til 1913 ble Grand ombygget til dagens fasade med hvit granitt fra Sogne­fjorden og klokketårn med kobbertak.

Midt på 1990-tallet ble det da børsnoterte Grand Hotel kjøpt av Eiendomsspar med Christian Ringnes i spissen. Sam­­­tidig overtok Rica Hotels driften av hotellet med 292 rom.

Pandox, som eies 50/50 av Eiendomsspar og søsknene Helene og Christian Sundt, overtok driften av Grand 1. mars. Pandox eier 104 hoteller i ni land.

Helge Krogsbøl, med en fortid fra blant annet hotellkjedene Thon og First, har sammen med Grand Hotels direktør Fredrikke Næss fått i oppdrag å snu hver stein for å skape lønnsomhet.

«Dårlig effektivitet»

Det er i forbindelse med overtagelsen av Grand at de betydelige underskuddene i restaurantdriften har kommet til overflaten.

– De siste tre årene er tapene for Grand Hotel samlet på rundt 50 millioner kroner. Alle de fire restaurantene og barene på hotellet – Grand Cafe, Palmen, Etoile og Banketten – taper penger. Resten av hotellet, det vil si overnatting og kurs/konferanse, drives lønnsomt eller går i null. Det betyr altså at de 50 millionene i underskudd i all hovedsak kommer fra restaurantvirksomheten. Det er mye penger, sier Krogsbøl.

– Hvordan er det mulig å tape så mye over så lang tid?

– Dette var flaggskipet i Rica-kjeden gjennom 20 år. Jeg tror de vernet litt om Grand, og ikke så veldig på bunnlinjen. Nå som vi har gått inn i tallene, ser vi flere årsaker til de store underskuddene. Først og fremst handler dette om dårlig effektivitet, for liten fleksibilitet slik at for mange ansatte kun jobber i sin egen avdeling – og et behov for modernisering av produkter og konsepter.

– Kan du være litt mer konkret?

– Ta Palmen som eksempel: et fantastisk spisested gjestene skryter av. Men det koster for mye å produsere menyene der. Grand Cafe går bra på dagtid, men ikke like bra på kvelden. Der kunne vi godt hatt noen flere gjester, men i sum handler ikke dette om at vi har for få gjester. Vi omsetter tilsammen for rundt 100 millioner i mat og drikke på hotellet, men vi har ikke organisert oss effektivt nok til å tjene penger på det. Nå starter vi en prosess sammen med tillitsvalgte og ledelsen, der vi skal vi snu hver stein for å komme til bunns i årsakene, sier han.

Store ambisjoner

DN skrev ifjor høst at Eiendomsspar skal investere 150 millioner kroner i Grand Hotel.

– Det sier seg selv at huseier ikke kan investere så mye dersom vi ikke ser mulighet til lønnsomhet. Vi har store ambisjoner for Grand. Hotellet skal bli noe annet enn det er i dag. Det skal reposisjoneres og bli enda mer tidsriktig og outstanding. Det har alle forutsetninger for å kunne bli et hotell Oslo i dag ikke har maken til. Og på veien til et fantastisk Soria Moria som skinner i andre enden, må vi være forberedt på å knuse noen egg. Dette vil ta tid. Jeg tror ikke det er mulig å snu dette til pluss hverken i år eller neste år. Men vi har et langsiktig perspektiv på dette, og er opptatt av hva Grand skal være om fem og ti år, sier Krogsbøl.

– I Stockholm har hotellet med samme navn satset tungt på fine dining sammen med Mathias Dahlberg og fått flere Michelin-stjerner?

– Ja, de har lykkes veldig godt med det partnerskapet. Men det er for tidlig å si om det er veien vi skal gå, sier Helge Krogsbøl.

Les hele avisen her.

 

Les også:
Stenger dørene - beholder stjerne
Ingen tredje stjerne til «verdens beste restaurant»
- Det står på maten. Det er den som avgjør
- Kan se ut som det er en hype

 

Les mer om mat og vin på Smak.no

Klikk her for å melde deg på ukentlige nyhetsbrev fra Smak.no

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.