Biffwok med hoisin-saus og grønn kokoscurry med ytrefilet er blant rettene som leveres - i form av oppskrift og varekasse - på døren hjemme hos kunder av Adams Matkasse.
Matkasseleverandøren Adams Matkasse økte omsetningen med 1500 prosent ifjor. Målet er å spise mer av omsetningen til Norgesgruppen og Rema 1000.
Tilsammen leverte de store matkasseleverandørene Godt Levert og Adams Matkasse tilsammen matkasser for drøye 300 millioner kroner ifjor.
I år venter begge at omsetningen skal dobles. Målet er å stjele så mye omsetning som mulig fra gigantene Norgesgruppen og Rema 1000.
– Vi og Godt Levert konkurrerer mot hverandre, men vi har god dialog. Vår felles konkurrent er i hovedsak dagligvareselskapene som Norgesgruppen og Rema 1000, sier daglig leder Lasse Smedvig i Adams Matkasse. Han har tro på at omsetningen i bransjen når én milliard kroner om ikke lenge.
Les også: Nettmat for 1,2 mill. i uken
Fra to til 1000 på to år
Hver uke har han nesten 1000 mennesker i sving for å levere matkasser til 30.000 kunder over hele landet. Ifjor åpnet Adams Matkasse opp for levering over hele landet. Det kostet. Underskuddet endte på nær 20 millioner kroner av en omsetning på nær 129 millioner kroner.
– Vi måtte investere mye ifjor. Men nå har vi vært lønnsomme hver måned fra november, sier Smedsvig.
Det har gått raskt siden starten i 2013 hvor Smedsvig og kompisen Harald Reigstad Aalvik reiste rundt i foreldrenes bil og leverte kasser med middagsingrendienser til familier i tidsklemmen. Omsetningen endte på nær syv millioner kroner. Svenske Carolinas Matkasse kom inn på eiersiden da behovet for kapital til investeringer meldte seg.
– De har erfaring fra samme type virksomhet i Sverige og har samme tankesett rundt sunn og ernæringsriktig mat som oss, sier Smedsvig.
Går til de små produsentene
En heltidsansatt ernæringsfysiolog jobber sammen med fire kokker for å utvikle middagsretter med riktig næringsinnhold til kundene. Leverandørene er i hovedsak småskalaprodusenter som ikke har avtaler med de etablerte dagligvareselskapene, men som er kjent gjennom leveranser til restaurant og storhusholdningsmarkedet.
– Vi går direkte til produsentene. Vi vil i størst mulig grad unngå de etablerte systemene, da får vi bedre priser, sier Smedsvig. Han er fornøyd over at matkassemarkedet endelig har løsnet.
– Folk har snakket om det siden 90-tallet. Men til nå er det ingen som klarte å løse kabalen med å tilby kundene noe de faktisk ønsket, sier han.
Les også:
Mat jeg aldri trodde jeg skulle spise
Frykt og avsky på beste vestkant(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.