Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Oppskrift. Økologisk lunsj rundt samme bord er en viktig ingrediens i studioet til kunstner Olafur Eliasson. Foto: Phaidon

Oppskrift. Økologisk lunsj rundt samme bord er en viktig ingrediens i studioet til kunstner Olafur Eliasson. Foto: Phaidon

– Å lage mat er å bry seg om andre

Tekst

Den verdensberømte kunstneren Olafur Eliasson gir ut kokebok.

Uten mat og drikke duger helten ikke. Den verdenskjente kunstneren Olafur Eliasson, mannen bak verk som «The Weather Project» og «New York City Waterfalls», tar uttrykket bokstavelig. Hver dag samles de om lag 90 ansatte i Studio Olafur Eliasson rundt et langt bord i Christinenstrasse i Berlin og spiser hjemmelaget, kortreist og økologisk vegetarmat sammen. Slik blir den islandsk-danske kunstneren og hjelperne hans ikke bare mette på jobb – måltidene nærer ifølge Eliasson også arbeidet med kunsten. I boken «Studio Olafur Eliasson: The Kitchen» deler han oppskriftene og tankene om hvorfor maten er så viktig.

– Å lage mat er å bry seg om andre. Det er et tegn på gene­røsitet og gjestfrihet, og noe som fungerer som et ­sosialt lim. Det forsterker de ­sosiale ­relasjonene, forklarer kunstneren.

I praksis betyr dette at de ­ansatte som utvikler og pro­duserer Eliassons ofte store og ambisiøse kunstverk – arkitekter, ­designere og malere, pluss adminstrasjonen – ikke bare ­deler mat en gang om dagen, men også ideer og tanker om jobben. I år vises resultatene blant annet på utstillinger i Wien og Shanghai, og en utstilling på slottet Versailles utenfor Paris. Nylig ­åpnet Eliasson en bro i ­København, Cirkelbroen, som er inspirert av barndommens ferier hos faren på Island og minnene om båthavnene der. I tillegg har kunstneren løpende prosjekter, som den solcelledrevne ledlampen Little Sun, en lampe som er ment å gi lys til de en milliard menneskene i verden som ikke har tilgang på elektrisitet i dag. Ryggraden i alle disse prosjektene er stu­dioet i Berlin.

«Kjøkkenet mater hele denne sammenvevde organismen», skriver Eliasson om samspillet mellom mat og studio i koke­boken. «Bokstavelig talt står det for energien som holder den daglige aktiviteten vår i gang.»

I begynnelsen gikk matlagingen på rundgang. Hver og en måtte bidra til felleslunsjen. I 2005, da Eliassons internasjonale suksess ga flere munner å mette, ble Asako Iwama hyret inn som kokk og kjøkkenet fikk egen stab. I dag er det bare ­rydding og oppvask som fore­går på dugnad. Lunsjen fikses av fire ansatte med egen grønnsakshage på taket, og av gjeste­kokker og -kunstnere som ­kokke­lerer når de er på besøk. En av oppskriftene i kokeboken er for eksempel fra sjefkokk René ­Redzepi ved den danske ­gourmetrestauranten Noma.

Men først og fremst er det studio­kokkenes hverdagsmat boken handler om: grønnkål­risotto, linsesalater og nøtte­cookies. I beste kollektivånd er oppskriftene også oppgitt i to ulike mengder – små måltider til seks personer, og store mål­tider til 60.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.