Når etablerte mainstreammagasiner synker, etterlater de seg en fruktbar grobunn for nye, uavhengige aktører. De siste årene har vi sett en voldsom oppblomstring av blader om konvensjonelle temaer, men med slående, alternativt innhold. Magasinets gullalder er nå.
Mat er et emne som har avfødt spesielt mange overraskende magasinkonsepter. Felles for dem alle er at de fjerner seg fra den sedvanlige malen for matmagasiner, med platt livsstilsjournalistikk ispedd oppskrifter.
– Tradisjonelle blader som Martha Stewart Living, som promoterer en perfekt, Stepford Wives-aktig livsstil, føles gammeldagse og irrelevante. Uavhengige matmagasiner i dag vektlegger gjerne folk – familie og venner, sier Steven Gregor, redaktør for Gym Class, et magasin om magasiner.
Den nye bølgen magasiner krysser gjerne mat med kultur, mote og kunst.
– Alle spiser mat, så temaet har veldig bred appell, samtidig som det er mye fetisjistisk og rituell kompleksitet rundt temaet, sier Steve Watson.
Han er sjef for Stack Magazines, en tjeneste der abonnenter får tilsendt er nytt magasin hver måned.
– Dette er jo et veldig fruktbart utgangspunkt for folk som lager magasiner, fordi de kan tilnærme seg leserne på et konkret plan, men også lage noe som gjør dem unike og speiler deres egen lidenskap, sier Watson.
Stack kåret verdens beste uavhengige magasiner for første gang ifjor. Matmagasinet The Gourmand stakk av med seieren.
Les i D2: Anne-Stine Bae griser til New Yorks matscene med mat- og motemagasinet Brutal
– The Gourmand strekker seg etter det beste i alle ledd av magasinproduksjon: skriving, foto, illustrasjon, typografi, design og trykk, sier Jeremy Leslie, designeren som driver nettsiden og London-butikken Magculture og har skrevet boken «The Modern Magazine».
Han satt i juryen som kåret The Gourmand til årets magasin i Stack Awards.
– The Gourmand er en lekse til alle som lager magasiner om hvordan man sikter mot toppen, sier Leslie.
Her er åtte av verdens beste matmagasiner akkurat nå.
The Gourmand
thegourmand.co.uk
En nydelig trykksak, illustrert med humoristiske og fargesterke stilleben. Kringlen som representerer salt i en artikkel om de fem smakene, får være coverboy i nyeste utgave. Bladets signatur er de absurde påfunnene, som å lage en lysekrone av pickles, style middagsbord som naturkatastrofer eller vise kjøkkenredskaper som fotokunst i sorthvitt. De kommer unna med det meste uten at det blir kleint, fordi alt er så grundig og eksemplarisk gjennomført. Den største gleden, foruten de visuelle grepene, er de fantastiske tekstene. Lettbente fortellinger om puddingens historie, forskjellige dietter gjennom tidene eller Alexandre Dumas’ favorittmat.
Gather Journal
gatherjournal.com
Det begynte med en tur på Naturhistorisk museum i New York, og endte i den mest kuriøse utgaven av Gather Journal hittil, seksjonert som museet: geologi, havet, fossiler, verdensrommet, og så videre. I hvert kapittel finnes oppskrifter du aldri hadde klart å klekke ut selv, fotografert på en gjennomført, absurd måte. Sjokolade-vulkan med tranebær-lava. En dessert-kabaret med kokos og lyche, øyensynlig fotografert under vann. Pæreclafoutis som ser ut som månen. Mellom oppskriftene er småtekster fortalt med popvitenskapelig vidd, som hentet fra Bill Brysons «En kort historie om nesten alt». Sommerens utgave er på trappene, og da reiser redaksjonen tilbake til 1970-tallet. Bladet vant nylig prisen «Årets merkevare» i prestisjetunge SPD Awards.
Lucky Peach
luckypeach.com
Er for matmagasiner det anime er for film. Støyende grafiske virkemidler og dristige, tegneserieaktige illustrasjoner holder på leserens oppmerksomhet. Tekstene er underholdende, skrevet med den bråkjekke og uformelle tonen Natt&Dag ville hatt, hadde de laget matmagasin. Nyeste utgave handler om dueller: New York versus San Francisco, Tokyo versus resten av verden, matkrig mellom råvarer, og så videre. Byr også på alvorligere temaer, som en reportasje fra en palmeoljeplantasje. En visuell fest.
Luncheon
luncheonmagazine.com
Det oser gammel prakt og dekadanse av Thomas Perssons nyskaping Luncheon, et moteblad med lunsj som konseptuell ramme. Like overdimensjonert i formatet som Perssons avdøde hjertebarn Acne Paper, og like forfriskende umoderne.
Put a Egg on it
putaeggonit.com
En familie samler seg rundt en enorm biffgryte i Nairobi, kokt i bakgården. De halvgode reportasjebildene er vist i rotete collager, og trykket på grønnfarget papir som gir den sjarmerende hjemmelagde estetikken. Den sosiale opplevelsen av å dele mat med andre er hjertet i denne upretensiøse fanzinen fra Brooklyn.
Noble Rot
noblerot.co.uk
Underholdende og fint illustrert vinblekke for kjennere, startet av en vinskribent og en tidligere musikkbransjetopp som i sin tid signerte Coldplay og Lily Allen. Sistnevnte rekrutterer kjente musikere som intervjuobjekter: Både Brian Eno og Mark Ronson har spist og drukket vin på sidene i Noble Rot.
Fool
fool.se
Per-Anders Jörgensen er gourmetfotografen som var lei av matbilders forutsigbare uttrykk. Han og kona Lotta har startet dette leseverdige bladet, som gir nære og ærlige møter med noen av verdens beste kokker. Helt strippet for oppskrifter. Restaurant Fävikens Magnus Nilsson og Massimo Bottura har begge vært på coveret. I nyeste utgave møter vi Paris-kokken Iñaki Aizpitarte.
Et jålete og umoderne typografisk uttrykk trekker dessverre totalinntrykket litt ned.
Cherry Bombe
cherrybombe.com
Med konseptet «en feiring av kvinner og mat» er dette et dameblad for den matinteresserte dessertgenerasjonen. Lena Dunham snakker om «vennskap, mat og feminisme» i nyeste utgave. En stilren grafisk profil kan bikke over i det kjedelige.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.