– Vi har konstant 50 franchise-tilbud, bare fra Seoul. Det er på et vis et voldsomt press på å ekspandere, men vi har sagt nei til alt. Vi vokser sakte og naturlig, fordi vi vil eie stedene og merkevaren Fuglen selv, sier Einar Kleppe Holthe (36), som sitter med en lysbrent kaffe utenfor stallen i Gamlebyen, som nå er omgjort til brenneri og kaffebar.
Den offisielle åpningen blir senere i høst. Omtrent samtidig som den nye kaffebaren i Tokyo åpner i første og andre etasje på hotellet Nine Hours i trendbydelen på østkanten, i Asakusa. Hotellet kommer til å være innredet med norske designmøbler levert av Fuglen.
Da Noma åpnet i Tokyo i sommer, var Fuglen kaffeleverandøren de ønsket.
– De ville ha vår kaffe fordi den er nordisk, ferskbrent og lysbrent, og passet inn i konseptet deres, sier Holthe.
Fuglen har mange eksklusive kunder i den japanske hovedstaden, alt fra restauranter med to Michelin-stjerner til Lexus’ designgalleri og pop-up-konsepter med Maaemo eller Murakami.
– Vi har kommet inn på steder der de virkelig bryr seg om smak og helhet.
Holthe snakker om kaffekulturen som oppsto i Oslo mellom 2000 og 2010. Han snakker om å bevare de naturlige smakene, fruktigheten, syrligheten og sødmen.
Kaffelidenskap
Da lysbrent kaffe med bredt smaksregister traff Oslo for fullt på 2000-tallet, jobbet Holthe med kaffeguru Tim Wendelboe på Stockfleths. I 2004 tok han over Stockfleths-kjeden etter læremesteren sin. Peppe Trulsen og Halvor Digernes ble med som eiere da den første Fuglen åpnet i Universitetsgata. Her skulle de satse på kaffe, cocktailer og norsk 60-tallsdesign.
– Da jeg var sjef for Stockfleths, var jeg med på å etablere et direktehandelprinsipp for den internasjonale kaffehandelen. Vi skulle ha direkte kontakt med kaffebøndene og fortelle historiene deres til kundene.
Holthe forteller at han møtte japanske oppkjøpere på den tiden, da han var i byer som for eksempel San Salvador og Sao Paulo for å kjøpe kaffe.
– Japanerne har kultur for kvalitetsprodukter, men de brant i stykker den kaffen de kjøpte. I Japan var det 99 prosent industrikaffe da vi kom inn på markedet, så vi måtte tilføre vår «Oslo-måte» å jobbe med kaffe på i Japan, sier Einar.
Norsk kaffekultur
Mens han fortsatt jobbet i Stockflehts, fikk Holthe en mail fra den kaffeentusiastiske japaneren Kojima Kenji, som hadde lest om ham i et japansk magasin. Da hadde allerede Holthe vært i Japan på barista-VM i 2007 og gjort seg opp en god del tanker om Japans kaffesituasjon.
– Kojima sendte mail og spurte om han kunne jobbe hos meg for å lære mer om norsk kaffekultur.
Tre måneder var Kojima i Norge som lærling på Fuglen. Nå er han den japansk tv henvender seg til hvis de trenger en kaffeekspert. Han er daglig leder for Fuglen i Tokyo, driver eget brenneri og har vært Holthes nærmeste i planleggingen av den kommende japanske Fuglen.
– Og han har vært her i vår for å få på plass det nye brenneriet vårt, sier han og nikker mot den nyoppussede stallen.
Fakta: Fuglen i Oslo og Tokyo
2001: Einar Kleppe Holthe ble ansatt i Stockfleths av Tim Wendelboe.
2004: Einar tok over hele Stockfleths-kjeden etter Tim Wendelboe.
2008: Einar kjøpte Fuglen sammen med Peppe Trulsen og Halvor Digernes. Konseptet er kaffe, 50-talls designmøbler og cocktails. Opprinnelig het stedet Kaffefuglen, en kaffe- og tebutikk etablert i 1963.
2012: Einar sluttet i Stockfleths og åpnet den første Fuglen i Tokyo.
2014: Fuglens kaffebrenneri, baren Øl og møbelbutikken Norwegian Icons åpnet i Tokyo.
2018: Noma Tokyo åpnet i juli med Fuglen som kaffeleverandør. Fuglens andre kaffebar i Tokyo åpner i september i Asakusa. Brenneriet i Gamlebyen i Oslo åpner tidlig i høst.
I fjor var Fuglens totalomsetning på 45 millioner. Einar regner med 70 millioner innen utgangen av året. Målet er å stabilisere seg på 100 millioner totalt, med halvparten av omsetningen fra Japan. Ingen av de tre eierne har tatt ut utbytte.
Kojima har hjulpet til med installeringen av Tim Wendelboes kaffemaskin, rekruttering, kursing og opplæring. Og han jobber sammen med brennerisjefen i Norge, Joakim Pedersen med innkjøp av kaffe.
– Vi har den samme kaffen her som vi har i Tokyo. Kundene våre er fra hele Asia og hele Europa, sier Holthe.
Kojimas engasjement førte til at Fuglen åpnet brenneri i Tokyo, forteller han.
– Da vi skulle åpne brenneri i Oslo, var kunnskapen Kojima har opparbeidet seg i Japan essensiell, sier Einar og legger til:
– Oslo og Tokyo har fått en merkelig dynamikk og kommet nærmere hverandre på grunn av Fuglen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.