Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Vil servere laks over hele verden

Tekst
Oslo
Geir Skeie (til venstre) serverer medgründer Ronny Gjøse i Pink Fish i kjelleren på Steen & Strøm. Onsdag åpner de sin første hurtigmatrestaurant som skal slå seg opp med fersk laks.

Geir Skeie (til venstre) serverer medgründer Ronny Gjøse i Pink Fish i kjelleren på Steen & Strøm. Onsdag åpner de sin første hurtigmatrestaurant som skal slå seg opp med fersk laks.

Bocuse d'Or-vinner og kokk Geir Skeie åpner onsdag første Pink Fish-restaurant på Steen & Strøm i Oslo. Gründerne jakter penger til 1000 hurtigmatrestauranter verden over som skal servere norsk laks.

– I løpet av neste år skal vi åpne ti nye restauranter i Norge, og i 2019 drar vi ut i verden, sier Ronny M. Gjøse, administrerende direktør og medgründer i Pink Fish.

Med seg på laget har den tidligere direktøren i Umoe Restaurants også fått kokk, restauratør og Bocuse d'Or-vinner Geir Skeie, samt investor og skipsdesigner Svein Sandvik fra Fitjar i Hordaland på en frisk idé.

Sammen har de tre gründerne satt ut i live et nytt hurtigmatkonsept i Norge. Pink Fish åpner onsdag første restaurant på Steen & Strøm i Oslo. På drøyt ett år drømmer gründerne om å lage en verdensomspennende kjede.

– Vi skal lage minst 1000 Pink Fish, det er målet, sier Gjøse.

Trenger partnere

I første omgang har gründerne investert rundt 70 millioner kroner gjennom Salmon Company as i utvikling av Pink Fish-restaurantene, med hjelp av et konseptselskap i London. Pengene skal holde til å åpne de første restaurantene i Norge.

Fakta: Svein Sandvik

Alder: 49

Stilling: Hovedeier og styreleder Salmon Company/Pink Fish

Bakgrunn: Har arvet Vik-Sandvik-konsernet på Fitjar i Hordaland og har slått seg opp på skipsdesign, sjømat og industri. Er største skatteyter i Fitjar og hadde en formue på drøyt 300 millioner kroner i 2016.

Det er Sandvik som har stilt med det meste av kapitalen hittil. Det private investeringsselskapet Galliac hadde ved årsskiftet nær 80 millioner kroner i eiendeler, og Sandvik hadde en ligningsformue på vel 300 millioner kroner i fjor. Sandvik er på reise i Chile, og skriver at Pink Fish trenger 20 millioner kroner til for å finansiere åpning av ti restauranter i Norge.

«Vi er i dialog med investorer for å få inn ny egenkapital. Jeg har garantert for de neste 20, så den videre veksten fortsetter uavhengig av dialogen med investorene,» skriver Sandvik i en tekstmelding.

Ronny Gjøse i Pink Fish gjør klart til åpning av deres første fast-foodrestaurant med laks i kjelleren på Steen & Strøm.

Ronny Gjøse i Pink Fish gjør klart til åpning av deres første fast-foodrestaurant med laks i kjelleren på Steen & Strøm.

– Vi ønsker en partner som kan tilføre oss ny kunnskap, for eksempel hvordan man tar et slikt konsept utenlands, sier Gjøse.

– Hvor mye penger trenger dere for å gå utenlands?

– Konseptet er allerede utviklet for å ekspandere i utlandet. Når vi er klare til en super-satsing, så vil vi ha med store eiere, gjerne oppkjøpsfond. Da snakker vi om investeringer i 100-millionersklassen, sier han.

London og Sørøst-Asia

Gründerne sier London og Sørøst-Asia står øverst på ønskelisten over nye satsingsområder.

– Man må tørre å være kommersielle og lage en kjede. Det er mange unike og kule konsepter der ute, som det bare finnes én av. Dessuten finnes det lite innen hurtigmat som baserer seg på fisk, så dette er en underutviklet kategori, sier Gjøse.

Fakta: Ronny M. Gjøse

Alder: 44

Stilling: Administrerende direktør i Pink Fish

Bakgrunn: Utdannet kokk og sommelier. Har de senere årene hatt flere lederstillinger i Umoe Restaurants, blant annet i operatørselskapet Blender as fra 2016 til 2016, og senere i HMS Host

– Hvor sikre er dere på å tjene penger på dette?

– Med seks-syv restauranter i Norge tror vi det skal gå rundt av seg selv. Vi har ikke landet en modell for satsingen i utlandet, men tror det finnes et stort marked. Det er mange kjeder med 1000 utsalgssteder internasjonalt, og kvaliteten hos mange av dem er lav. Vi tror det finnes et marked for fisk av høy kvalitet, sier Gjøse.

Hvis Pink Fish lander i Singapore eller Hong Kong, starter jakten på enda flere partnere.

– Antagelig vil vi gjøre en slik satsing i kompaniskap med en lokal partner.

Rosa fisk

Pink Fisk har allerede etablert et hovedkontor i Oslo med syv ansatte. Seks utleiekontrakter på populære lokasjoner er allerede underskrevet i hovedstaden. Rettene som serveres er laget på Geir Skeies egne oppskrifter.

– Vi samarbeider med Telemarksrøra som lager alle supper og sauser for oss, slik om jeg har sagt. Og alt er vårt eget, ned til hver minste majones.

Men det er norsk laks som står i fokus. Selv om det er ingen av de store oppdrettsselskapene som har investert i Pink Fish enda.

– Vi har pratet med flere oppdrettere, sier Skeie.

Fakta: Geir Skeie

Alder: 37

Stilling: Partner og kokk på nystartede Pink Fish

Bakgrunn: Norsk mesterkokk fra Fitjar i Hordaland. Vant Bocuse d'Or Europa i Stavanger i 2008 og Bocuse d'Or internasjonalt i 2009. Åpnet restauranten Brygga 11 i Sandefjord i 2011.

Eier også restaurantene Brygga 11 på Stord og på Skarsnuten Hotel i Hemsedal.

– Men jeg tror de fleste var redde for å knytte seg til en kjede når de ønsker å jobbe med mange. Så enn så lenge har vi ingen samarbeidspartner på laks, selv om vi i dag handler all laks fra Lerøy.

Skeie sier han har savnet utfordringer etter at han tok en prestisjeseier i 2009.

– Bocuse d'Or var mitt store mål, og etter at jeg vant i 2009, ble det et slags vakuum. Jeg var 29 år og ferdig med målet mitt. Så begynte jeg å tenke på at jeg ville gjøre norsk sjømat lettere tilgjengelig for folk. Det var da jeg startet Brygga i Sandefjord og på Stord, sammen med Sandvik-familien. Men jeg så også at konseptet krevde for mye for å bli skikkelig stort, sier Skeie.

– Det er jo retter folk har sett før, som wraps, lakseburger, supper, salater og curry vi skal ha på menyen, forteller Skeie.

Inn i Asia

I fjor høst fikk Skeie og Sandvik kontakt med Ronny Gjøse og selskapet ble opprettet i desember. Varemerket er utviklet sammen med konseptbyrået Portland Design i London. Det skal bruke gjenvinnbar emballasje og bestikk laget av maisstivelse. Restauranten har et åpent kjøkken og små bord utstyrt med veskekroker, USB- og stikkontakter. Men Skeie er ikke redd for at hans kokkekollegaer vil se ned på han for å starte med hurtigmat.

– Rask mat må ikke smake dårlig. Det finnes jo flere hurtigmatkonsepter laget av flinke kokker som gjør stor suksess ellers i verden, sier Skeie.

Han kommer selv kommer til å jobbe på kjøkkenet i starten.

– Jeg må jo se at alt går etter planen.(Vilkår)