Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Lar ikke oljenedtur stanse sushisatsing

Tekst
Sabi Sushi åpner restaurant med luksussushi i Stavanger. Gründer Njål Gaute Solland (fra venstre), investor Roald Helgø og sushikokk Roger Asakil Joya satser på å få en Michelin-stjerne. Foto: Tomas Alf Larsen

Sabi Sushi åpner restaurant med luksussushi i Stavanger. Gründer Njål Gaute Solland (fra venstre), investor Roald Helgø og sushikokk Roger Asakil Joya satser på å få en Michelin-stjerne. Foto: Tomas Alf Larsen

Gründerne av sushi­kjeden Sabi Sushi i Stavanger lar seg ikke skremme av olje­nedturen.

Den sylskarpe kniven deler det ferske kveitestykket i tynne skiver. Marinade smøres på før risen rulles. I løpet av sekunder er nigirien klar. Et ørlite dryss med bladgull er kronen på verket.

– Dette skal bli noe helt nytt. Dette er eksklusivt. En ny opplevelse.

Roger Asakil Joya bak disken i Omakase er tydelig fornøyd, og håper å bidra til å skape en ny stjerne på Stavangers restauranthimmel. Noen hundre meter utenfor sentrum, på byens østkant, vil han og de andre gründerne av kjeden Sabi Sushi åpne det de tror blir Norges mest eksklusive sushirestaurant.

Målet er klart:

– Vi håper å få en stjerne i Michelin-guiden til denne restauranten, sier Njål Gaute Solland.

Han er daglig leder av kjeden som nå teller ni restauranter.

Tar sjansen

– Har dere ikke merket nedturen?

– Jo, den merker vi. Omsetningen i lunsjmarkedet har vel falt 15 prosent. Kjeden som helhet vokser. Men vi tar sjansen på at dette skal gå bra, sier Solland.

I restauranten vil det ikke være plass til mer enn 12 gjester. De skal sitte rundt bardisken og se på når Asakil Joya lager sushi i rasende fart.

– I denne restauranten vil gjestene til enhver tid få servert de beste råvarene jeg har fått tak i. Målet er å servere sushi på en måte det ikke er gjort i Norge før, sier Asakil Joya.

– Og prisen?

– Den vil nok ligge på rundt 1200 per person, sier han.

Det er uten drikke.

Sabi Sushi er ikke de eneste som drar i gang et nytt konsept i oljebyen. Stjernekokken Øyvind Næsheim har nylig åpnet en annen japanskinspirert restaurant, Kita, bare noen hundre meter unna. Næsheim har jobbet på en rekke restauranter verden over for den japanske kokken Nobu Matsuhisa.

Tjener penger

Så langt har gründerne av den Stavanger-baserte sushikjeden lykkes. Det viser eierselskapets regnskaper. Fjoråret ga et resultat før skatt på vel 5,6 millioner kroner. Kjeden, som er bygget opp rundt franchisetagere, har mål om en kjedeomsetning på over 100 millioner kroner i år.

– Målet vårt er å utvide med flere restauranter i andre norske byer. Vi har planer om å åpne i Trondheim, Bergen, Tromsø og Oslo, sier Roald Helgø, som sammen med investoren Helge Orstad er ekstern investor i kjeden.

Og selv om den nye toppsatsingen for kjeden skulle vise seg ikke å treffe i et oljenedturrammet Stavanger, er satsingen likevel viktig, ifølge gründerne.

– Dette skal være et sted der våre kokker kan komme og lære. Derfor blir den viktig. Så får tiden vise om vi klarer å tjene penger på denne driften, sier Njål Gaute Solland.

Les mer om mat og vin på smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.