Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

I godt selskap

Tekst
Supersense, Wien Foto: Gebhard Sengmüller / Gestalten

Supersense, Wien Foto: Gebhard Sengmüller / Gestalten

Restaurantguiden «Let's Go Out Again» presenterer verdens mest spektakulære restaurantinteriør – deriblant Vino Veritas i Oslo.

Ammo, Hong Kong <font color=

Ammo, Hong Kong <font color="#b9b1b1">Foto: Edmon Leong / Gestalten</font>

Hvor mye et spisesteds interiør har å si for restaurantopplevelsen? Det er en av nøkkelingrediensene, ­mener Sven Ehmann, kreativ sjef i det tyske forlaget Gestalten og en av redaktør­ene for «Let’s Go Out Again», en ny bok som viser frem spektakulære barer og restauranter verden over.

– Jeg vil til og med si at det er kjøkkensjefens ansvar å sørge for at teamet bryr seg like mye om estetikken som de gjør om maten, sier han.

Ehmann, som trekker frem den rustikke sjømatrestauranten Navy i New York, den moderne, men retro restauranten Ramona i São Paulo og den livlige mathallen Neue Heimat i Berlin som tre av sine favoritter, mener det ­­finnes mange ulike innfallsvinkler for en restaurant eller bar som ønsker å skille seg ut visuelt: Man kan være maksimalistisk eller diskret, vektlegge ett eneste element eller skape en moodboard-aktig collage av inntrykk.

– Uavhengig av hvilken strategi man velger, tror jeg nøkkelen til å skille seg ut er å presentere en konsistent kvalitet for kunden. Det betyr ikke at alle elementene i lokalet trenger å fortelle samme historie. Faktisk kan det å skape en multisensorisk opplevelse med et velkomponert utvalg av kontrasterende elementer være den mest elegante og effektive måten å imponere et sofistikert publikum på.

De spesielle spisestedene og vakre vannhullene som ble presentert i «Let’s Go Out» (2012) og i årets oppfølger «Let’s Go Out Again», er de mest interessante nye konseptene i verden akkurat nå, mener Ehmann. Blant flere danske, svenske og finske steder inkluderer boken én norsk restaurant: Den økologiske spanske Vino Veritas Eco-Gastrobar på Vålerenga i Oslo.

Vino Veritas Eco-Gastrobar, Oslo <font color=

Vino Veritas Eco-Gastrobar, Oslo <font color="#b9b1b1">Foto: David Rodríguez & Carlos Huecas / Gestalten</font>

– Jeg liker den elegante og diskrete miksen av designelementer i interiøret. Det rene og kjølige i vegger, gulv og treverk kombineres med sterke farger, vakre materialer og mønster og vevde elementer som gir stedet akkurat nok folk-preg, sier Ehmann om restauranten som er designet av Ana Milena Hernández Palacios i det Valencia-baserte byrået Masquespacio.

– Jeg føler at Vino Veritas er et sted som man ville satt pris på å oppleve for første gang, og så igjen og igjen. Selv om jeg ikke har vært der selv ennå.

Ehmann mener restaurantdesign i Norge kjennetegnes av det lyse og rene, av oppmerksomhet rundt detaljer, men også av selvtillit nok til å bruke lokalkultur som referanser både når det gjelder interiør og presentasjon av mat. Det er en fin blanding, mener han.

– Men dere virker også å ha sansen for drama. Da jeg var i Stavanger for et par år siden og gikk inn på en restaurant noen hadde anbefalt reisefølget mitt, ble vi møtt av en hylle med tilsynelatende ekte grisehoder. Vi var sjokkert en liten stund, men hadde et deilig måltid etterpå. vinoveritasoslo.com

Les mer om mat og vin på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.