Salget av øl på Vinmonopolet er det som øker mest bortsett fra alkoholfrie drikkevarer. Hele 6,4 prosent gikk salget opp i et magert år som 2016, og hittil i 2017 har salget steget med 5 prosent. Derfor har Vinmonopolet valgt å satse på et større utvalg av øl i flere polutsalg over hele landet.
– Vi slutter med øl i spesialbutikkene for i stedet lansere konseptet +ØL. +ØL-butikkene skal ha et stort utvalg øl fra alle utvalg, og her bruker vi altså innkjøpsmetoden til Spesialbutikkene for å få tak i øl som det av ulike årsaker finnes lite av, og de typene ikke vil gjøres tilgjengelig i de andre butikkene, sier Martin Tønder Smith som er produktsjef for øl på Vinmonopolet.
Ølsatsing
I 2016 åpnet Polet to ølavdelinger, en på Kvadrat i Sandnes og en i Bankkvartalet i Trondheim. I løpet av årets sommer har butikkene i Molde, Langnæs i Tromsø, Stormoa i Ålesund og Bergen Storsenter kommet til.
– Og nå i september åpner vi i Lillemarkens i Kristiansand samt Bodø i november, legger Tønder Smith til.
– Målet er også å åpne en egen butikk for øl i Oslo, der vi forhandler om egent lokale i øyeblikket. Men enn så lenge så bruker vi butikken på Aker Brygge til våre øllanseringer.
Polets ølsortiment skal ligge på et sted mellom 4–500 titler, med en økning til rundt 600 ved jul- og påsketider. Vinmonopolet ser også at ølkundene er blitt mer nysgjerrige enn før. De ønsker å prøve nye typer, mens tidligere var bestselgeren undergjæret øl, er det nå en vridning mot overgjæret om mer innovativt særegent øl.
Vi har testet rundt 30 av ølnyhetene som slippes på fredag, og samtlige av dem går inn i den sistnevnte kategorien. Dessverre er ikke alle like vellykkede, da trangen bryggeriet har til å gjøre noe nytt har ført til noen virkelig ubalanserte øl, men det finnes hederlige unntak. Blant annet Lerviks Black Acid stout som er det mest balanserte og vellykkede surølet som slippes. (Vilkår)