Den sterkt økende interessen for spesialprodukter har ført til at Vinmonopolet nå har vedtatt å øke den geografiske spredningen av spesialbutikkene. Utvidelsen har som mål å gi bedre tilgang til spesialutvalget for vin i Nord-Norge, på Sørlandet, Nord-Vestlandet og i tidligere Østfold.
– Butikken på CC-vest fases ut, og butikken på Skøyen overtar i Oslo som spesialbutikk, bekrefter Per Mæleng, Vinmonopolets produktsjef.
På spørsmål om hvor de nye butikkene kommer til å ligge, svarer Mæleng at det enda ikke er klart. Men Bodø og den ene butikken i Tromsø, har hatt spesialvarer i en testperiode. Plasseringen av butikkene blir avgjort på bakgrunn av salg, bekrefter han.
– Og ja, det er klart det blir færre varer per butikk, for vi har et tak for hvor mye vi har lov til å kjøpe inn.
Vinmonopolet vil fremover gjøre en vurdering av hvilke butikker i de definerte områdene som er best tilpasset spesialutvalget for vin i sin butikk. Målet er å få disse på plass så raskt som det er praktisk mulig.
I dag har syv av Vinmonopolets 337 butikker spesialutvalg for vin som del av sitt sortiment. Disse er lokalisert i Oslo der det finnes to stykker, Hamar, Sandefjord, Sandnes, Trondheim og Bergen. Den siste av disse spesialbutikkene ble etablert i 2013.
Vinmonopolets spesialutvalg omsatte i 2009 for rundt 20 millioner og i 2021 passerte man 100 millioner. Tross veksten i omsetningen av spesialvarer utgjør disse volummessig under 0,2 prosent av det totale salgsvolumet for vin.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.