Vinmonopolet hadde en omsetning på 80,8 millioner liter ifjor. Det er en økning på 0,6 prosent siden 2013, ifølge Vinmonopolets oversikt.
- Hele økningen kommer i første halvår, mens det i andre halvår var en nedgang. Det skyldes de nye reglene for taxfree-kvote, sier Nordahl.
Fra 1. juli ble det innført nye regler fra Toll- og avgiftsdirektoratet som blant annet gjør det mulig å ta med seg 1,5 liter vin ekstra når du har vært i utlandet - dersom du ikke benytter deg av tobakkskvoten.
LES OGSÅ: Slik utvider du alkoholkvoten – helt lovlig
Dette har satt tydelige spor i fylkesinndelingen av Vinmonopolets salgsomsetning, ifølge Nordahl.
- I de ti fylkene i Sør-Norge som enten har veldig kort reisevei til Sverige, ferjemulighet til Danmark eller billige flybilletter og kort vei til Gardermoen, Torp og Rygge, har vi hatt nedgang i salget. I de andre fylkene er omsetningen mer stabil, til og med med noe oppgang i Vestlandet og Nord-Norge. Det er et geografisk mønster som har oppstått i salgene våre da taxfree-kvotene ble utvidet 1. juli, forklarer han.
Lyst og lett
Han ser også en annen makrotrend i salget.
- Den går mer på en dreining i salget fra det tunge og mørke. Salget av brennevin og rødvin er ned, mens det lette og lyse tar over.
Mens de lyse og lette drikkevarene som champagne, musserende, rosévin og hvitvin hadde en vekst på til sammen 36,2 prosent, var det nedgang for drikkevarer som brennevin og sterkvin på til sammen 8,1 prosent.
I 2013 var satsningen på alkoholfrie varer en salgsvinner, i fjor økte det alkoholfrie salget 13,5 prosent. Det er derimot øl som er den drikken med størst økning i salget med 22,2 prosent.
Styres av været
Dette er en trend som ikke kommer overraskende på for Nordahl. Han har tidligere forklart DN og Bisbuzz hvordan vær og klima påvirker vanene våre.
- Alt det lette og lyse øker, mens det tunge og mørke går ned. Dette er en makrotrend som vi ser har pågått over lang tid, og som antagelig skal fortsette i veldig mange år. Salget vårt skal sakte, men sikkert snus på hodet, forklarte Nordahl før nyttår.
Dette setter også spor i champagneforbruket vårt, som nå har tre salgstopper i løpet av ett år.
- Det er noe veldig mange reserverer for de store og spesielle anledningene. Både når man skal markere at kalender- eller skoleåret er slutt, men også bryllup og nasjonaldag.
Salgsomsetning i fylkene, 2014 (tall i 1000 liter):
Fylke | Hele 2013 | Hele 2014 | Endring i liter | Prosentvis endring |
Akershus | 8 737 | 8 826 | 89 | 1,00 % |
Aust-Agder | 1 764 | 1 776 | 12 | 0,70 % |
Buskerud | 4 250 | 4 269 | 19 | 0,40 % |
Finnmark | 1 121 | 1 116 | -4 | -0,40 % |
Hedmark | 2 578 | 2 591 | 13 | 0,50 % |
Hordaland | 7 885 | 8 026 | 142 | 1,80 % |
Møre og Romsdal | 3 767 | 3 830 | 63 | 1,70 % |
Nordland | 4 344 | 4 361 | 17 | 0,40 % |
Nord-Trøndelag | 1 731 | 1 741 | 10 | 0,60 % |
Oppland | 3 058 | 3 112 | 54 | 1,80 % |
Oslo | 13 283 | 13 067 | -216 | -1,60 % |
Rogaland | 6 573 | 6 731 | 159 | 2,40 % |
Sogn og Fjordane | 1 393 | 1 409 | 16 | 1,20 % |
Sør-Trøndelag | 5 165 | 5 230 | 65 | 1,30 % |
Telemark | 2 568 | 2 571 | 4 | 0,10 % |
Troms | 2 958 | 3 015 | 57 | 1,90 % |
Vest-Agder | 2 412 | 2 437 | 26 | 1,10 % |
Vestfold | 4 194 | 4 211 | 17 | 0,40 % |
Østfold | 2 854 | 2 834 | -20 | -0,70 % |
Totalt | 80 632 | 81 154 | 521 | 0,60 % |
LES OGSÅ:
Hvitere på polet(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.