Fersk hummer, joggesko, vaskemaskiner og 3-pack med Calvin Klein-truser er noe av miksen som møter kundene i de tre gjenværende varehusene til Smart Club.
Men det ser ikke ut til å friste kundene til å tømme lommeboken.
Smart Club avslutter nemlig med et rekordtap før butikkene om kort tid stenger dørene og skiltes om til Coop, skriver Dagens Næringsliv.
Ifjor ble regnskapet belastet med store avskrivninger og kostnader til omstrukturering.
Kombinasjonen av gourmetvarer og sportsutstyr endte på minus 319 millioner kroner før skatt, den rødeste bunnlinjen siden kjeden ble kjøpt av Atle Brynestad i 2008.
I løpet av de fem siste årene har selskapet hatt et samlet underskudd på 770 millioner kroner.
Sterk posisjon
Smart Club-direktør Robert Leine sier Smart Club har hatt et par utfordrende sesonger, spesielt innen sport.
– Jeg vil ikke konkludere med at vi ikke har lykkes. Vi har en veldig sterk posisjon på sjømat, og vi er større på bygg enn mange er klar over. Et varehus består av mange avdelinger som skal bidra til totalen, enten det er faghandel eller ferskvarer, sier Leine til DN.
Han fastholder at det var et strategisk valg fra Coop som nå gjør at varehusene omprofileres og tror ikke Smart Clubs problemer de siste årene skyldes at det har blitt en del av Coop.
Smart Club har vært avhengig av kapitaltilførsel fra eierne de siste årene. Coop-sjef Ola H. Strand ønsker ikke å si noe om kronebeløp.
– For oss var det en investering i gode lokasjoner. Som konsept ble det for omfattende og tungt å drive slik som det ble for Brynestad, sier Strand til Dagens Næringsliv.
Varehusene til Smart Club blir nå omprofilert til Obs Hypermarked og Coop Extra.
Brynestads ide var bra
Dagligvareekspert Odd Gisholt tror ikke at Coop klarer å løse problemene med varehusene gjennom en omprofilering, og er særlig skeptisk til Coop Extra på Slependen.
– Jeg tror ikke at folk i Asker og Bærum er positivt innstilt, sier fagsjefen for varehandel på Handelshøyskolen BI.
Han tror at grunnfjellet til Smart Club nå blir skuffet.
– Ideen til Brynestad var bra. Han greide å få til parallellimport og få inn alternative varer. Men til slutt ble det et enormt utvalg, sier Gisholt til Dagens Næringsliv.
Han mener for dårlige innkjøp og dårlig kategorifordeling ble Brynestads bane.
Les også:
Coop kjøper Smart Club
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.