Genève, Sveits: McLaren P1, Lamborghini Veneno og Ferrari LaFerrari er de største stjernene i messehallen i Genève. Det meste dreier seg om hestekrefter, akselerasjon, toppfart og vanvittige priser på eksklusive småserieproduserte biler.

Om man legger bilpornoen til side er trenden på en av verdens viktigste bilutstillinger suvifisering av småbiler og småsuver for alle pengene.

Les også: Småbil og suv i skuddet

- Vi kaller den en crossover, ikke en suv, sier Jan Traaseth, direktør i Renault Norge om nyheten på Renaults stand i Genève.

Captur er på størrelse med Renault Clio, men forhøyet og med et barskere uttrykk. Innvendig har bilen hanskeskuff, istedenfor -rom, og setetrekkene har glidelås, og kan tas av for vask.

- Med en pris på rundt 200.000 kroner, tror vi på et salg på omkring 50 biler i måneden, sier Traaseth.

Bilen som kommer på det norske markedet i september i år, skal ifølge Renault-sjefen konkurrere mot Nissan Juke og den kommende Peugeot 2008

Enda en franskmann
 

- Dette er vår desidert viktigste her i Genève, og en bil som passer mange, sier informasjonssjef hos Peugeot Norge, Stian Gihle.

Peugeot 2008 er basert på småbilen 208, men er lengre og høyere enn stamfaren. Motorene og interiøret er likt utgangspunktet, noe som gir synergier og billigere utviklingskostnader.

- Mye av jobben er gjort. Det er en biltype vi allerede har truffet med, derfor er vi såpass optimistiske, sier Gihle, som tror 1000 nordmenn kjøper Peugeots nyhet i år.

Fords verdensbil
 

Ford Ecosport er en tredje suv i dette segmentet. Lillebroren til Kuga skal lanseres rundt i hele verden, som et ledd i Fords strategi med å ha en modell for hele verden, og er basert på samme plattform som Fiesta.

Med en bakkekl#229 på 20 centimeter er det ikke bare en gimmick heller. Bilen kommer på markedet mot slutten av året, og får blant annet Fords lille og spennende én-liters motor på 125 hestekrefter under panseret.

Røff pynt

 

Side ved side med helt nye modeller, presenteres også kjente modeller med røffere suv-detaljer. En av dem er en konseptversjon av Adam, den nye småbilen fra Opel. Plast i hjulbuer og røffere front er noen av ingrediensene som kjennetegner denne modellen.

På samme måte jåler Volkswagen opp sin minibil Up med fornavn Cross. Oppskriften er den samme som med Adam; røffere plastdetaljer og en slags suv-look. Denne bilen kommer på markedet senere i år.

 

Les også test av Mini Paceman: Nisjenes herre

Se stor bildeserie fra Genève: Stort og stygt. Smått og rått. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.