En vinterdag i slutten av januar går en mann inn i en bilforretning på Vestlandet og kjøper en BMW X5 4,8 liter med V8 motor.

Tre dager senere gjør han det samme - på Østlandet. Denne gangen er det en tidligere ambassadebil han kjøper, en BMW 750 iAL.

Bilene har til sammen en verdi på 1,3 millioner kroner.

Like før vinterferien i februar blir bilene stanset av politi i Gøteborg, Sverige.

Den ene av to banker som har utstedt billån til mannen, har fått tips fra Kripos om at den ene bilen er på vei til Dubai. Banken mistenker uregelmessigheter med hensyn til låntagers intensjoner, og kontakter inkassobyrået SkanKred Norge for å utrede saken.

To BMW-er ble forsøkt smuglet ut av landet i februar i år. Problemet er økende, ifølge inkassobyrå.
To BMW-er ble forsøkt smuglet ut av landet i februar i år. Problemet er økende, ifølge inkassobyrå. (Foto: SkanKred)

Kamp mot klokken

- Internasjonal bilsvindel er et økende problem. Vi må stadig oftere spore opp biler som har forsvunnet over grensen, sier advokat Kim Trengereid i SkanKred om situasjonen.

Han leder enheten som har spesialisert seg på bilsvindel, og som samarbeider tett med myndighetene - blant annet Kripos og Utenriksdepartementet.

- Vi mottar stadig nye oppdrag der det er mistanke om at bilene er tatt ut av Norge. Biler er spredt over hele Europa, Nord-Afrika og Midtøsten. Dette skjer i hovedsak fordi vi ikke har noe gjeldsregister i Norge, legger han til.

Da banken slo alarm om svindelmistanken, samlet Trengereid teamet sitt og arbeidet gjennom natten.

- Vi fikk mistanke om urettmessig forføyning av salgspant. Undersøkelsene våre avslørte billånene, og vi måtte bistå bankene med anmeldelse og få levert dem så tidlig som mulig.

SkanKred fikk først kontakt med politidistriktet som hadde ansvar for saken. De etterlyste bilene og opprettet kontakt med politienheten i Sverige.

- Da var klokken tolv. Båten som bilene var planlagt å dra med, skulle gå fra Gøteborg klokken 14 samme dag. Det var en kamp mot klokken, forklarer Trengereid som berømmer politiets innsats.

Bilene som skulle til Dubai ble stoppet av politi i Gøteborg, Sverige.
Bilene som skulle til Dubai ble stoppet av politi i Gøteborg, Sverige. (Foto: SkanKred)

Mangler register

For å få lån i norske banker, må ulike kriterier foreligge. Mannen bak svindelforsøket hadde gyldig norsk førerkort, opplyser SkanKred-advokaten.

- Selve lånene har blir tatt opp på ordinær måte. Låntager søkte om lån og fikk dette gjennom en bilforretning. Deretter ble bilene utlevert i henhold til vanlig bransjepraksis, forklarer Trengereid.

Han understreker at det ikke er ulovlig å ta med seg biler til utlandet, men at mistanken kom ettersom begge bilene var forholdsvis nye - og dyre.

- Man er i utgangspunktet skeptisk når biler som nettopp er kjøpt tas ut til en destinasjon som Midtøsten.

Mangelen på et norsk gjeldsregister gjør det også vanskelig for bankene å få oversikt over eventuelle andre lån som utstedes til en person i løpet av en kort periode, forklarer Trengereid.

- Billån med tilhørende salgspant blir tinglyst i Brønnøysundregisteret, men det tar tid. Etablerer du flere lån innenfor dagers mellomrom i ulike banker, er det vanskelig å oppdage det, sier han.

Føres ut av landet

Gordon Petterson er leder av Etterretningsseksjonen på Kripos.

Han opplyser at det var en nedgang i antall stjålne biler fra 2013 til 2014, men at antallet kjøretøy som ikke er gjenfunnet er nesten likt.

- Det er rimelig å anta at flere av bilene som er etterlyst er ført ut av landet. Sammen med våre utenlandske kolleger har vi tidligere avdekket nettverk som har vært i Norge for å stjele biler, for så å eksportere disse ut av Norge, forklarer Petterson.

Han legger til at denne typen biltyverier også er et utbredt problem i utlandet:

- Blant annet i Sverige, Frankrike og Tyskland. Det er vanskelig å si noe om utviklingen, da Europol for øyeblikket analyserer status i Europa for årene 2013 og 2014.

 

Les også: Svakere tall for industrien:

Oljesmellen slår inn: - Svakeste siden 1989

Her har arbeidsledigheten økt med 51 %

DNB Markets: Dette koster én euro og én dollar i sommer(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.