- Det er en manipulering av regelverket. Vi var ikke klar over at systemet lot seg manipulere, sier Vinmonopolets pressesjef Jens Nordahl til DN.no.

Konkurransen om hylleplassen hos Polet er naturlig nok stor.

- Hvis du bare er tilgjengelig i bestillingsutvalget har du ingen garanti for distribusjon. Hvis du derimot er i basisutvalget blir du tilgjengelig i hyllene hos en lang rekke pol, sier Jørn H. Abrahamsen hos vinimportøren Vinarius.

Han tok opp kampen mot det han mente var kreativt misbruk fra en konkurrent.

Da rødvinen Castello di Brolio mistet sin listeføring i basisutvalget, reagerte Vinarius' daglige leder og majoritetseier. Abrahamsen mente systemet for å få nye viner inn i basisutvalget var blitt manipulert av vinimportøren Wiig Fine Wines, som hadde funnet en snedig måte å få vinene sine ut til folket.

- Dette er på en måte en bakvei inn i Polet, sier Abrahamsen.

Forskjellige krav
Polet opererer nemlig med forskjellige priskategorier når viner skal kvalifisere seg. Jo dyrere kategori man er i, jo lavere er kravene til oppnå det salgsvolumet som er nødvendig for å kunne få overføring til det mer attraktive basisutvalget. Naturlig nok selges det normalt færre flasker av dyr vin enn av billigere vin.

Senket prisen
Castello di Brolio fra Vinarius, som koster 299 kroner, ble erstattet av Wiig Fine Wines' Vina Mayor Reserva, som først ble lansert til 299,90 kroner, for så å bli kuttet til 149,90 kroner.

Ved å lansere en vin til det som oppfattes som en kunstig høy pris, har den kjempet mot andre merker som selger i relativt små kvanta. Deretter har importøren under kvalifiseringsperioden dumpet prisen på vinen. Vinen beholdt sin opprinnelige kategori, til tross for priskuttet. Konsekvensen ble at antall solgte flasker føk forbi den italienske chiantien fra Vinarius, som da var i basisutvalget.

Klaget
Dette tvang Polet i tråd med egne regler å gi den nye, billigere vinen listeføring, på bekostning av den dyrere vinen som hadde forsvart sin plass overfor viner i samme prisklasse.

Abrahamsen i Vinarius klaget saken inn for nemnden som overprøver Polets beslutninger.

Polet selv kom også til at intensjonene for ordningen var brutt. Det mente prisen som importøren først meldte inn i Norge var mer enn dobbelt av det den skulle være - hvis man sammenlignet med prisen i verdensmarkedet og korrigerte for de norske alkoholavgiftene.

Manipulering
- Dette er ikke i henhold til regelverkets intensjoner, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til DN.no og legger til at reglene ikke har vært finmasket nok.

Likevel får ikke importørens tilpasninger andre umiddelbare konsekvenser etter at klagenemnden overprøvde Vinmonopolets opprinnelige beslutning enn at vinene igjen bytter plass. Castillo di Brolio kommer tilbake i hyllene og Vina Mayor Reserva må ta til takke med en plass i bestillingsutvalget.  

- Når importøren først meldte inn en høy pris og så senket prisen, har den ikke har brutt noen lov. Den har forholdt seg til det eksisterende regelverket, forklarer Nordahl.

Rydder opp
Nå forsøker det statlige vinutsalget å rydde opp.

- Dette var ikke en rettferdig konkurranse. Vi ønsker at vårt tilbud i butikkene skal være mest mulig likt det kundene ønsker. De produktene som det ikke er stor etterspørsel etter bør finnes i bestillingsutvalget, sier Nordahl.

- Vi må få på plass regelverk uten smutthull. Hvilke tiltak man må iverksette har vi ikke vurdert ferdig.

Kan gjelde flere
Vinmonopolet undersøker om andre produkter har lidt samme skjebne som Vinarius' rødvin og blitt fortrengt av produkter som egentlig ikke skulle konkurrert i samme kategori.

- Vi undersøker nå et fåtall saker som tilsynelatende følger samme mønster som denne som har vært i nemnda, sier Nordahl.

Ikke bevisst
Daglig leder Knut Roar Wiig hos Wiig Fine Wines synes det er rart at Vinmonopolet omtaler selskapets omgang med regelverket som «manipulering».

- Dette har ingenting med manipulering å gjøre. Importørene utformer ikke regelverket, sier han og avviser at strategien med å dumpe prisen har vært en bevisst metode for å tilsnike seg plass i basisutvalget.

- Vårt mål er å selge vin. Vi har lært av de store dagligvarekjedene i Europa at bestselgerne er produkter som er kraftig nedsatt.

Wiig sier konkurrenter som reagerer på selskapets strategi egentlig forsøker å hindre at forbrukermakten vinner frem.

- De stoler ikke på at folk har kjøpt det de i realiteten ønsker. Eller så ønsker de å stanse utviklingen i markedet.

I januar ble kun ti prosent av selskapets varer solgt til den relativt høye introduksjonsprisen, mens 90 prosent var til nedsatt pris.

- Er ikke det å lure kundene når man får dem til å tro at vinen de har kjøpt egentlig skulle kostet mer?

- La meg si det sånn; føler du deg lurt når du kjøper et produkt med 30 prosent avslag på Meny, spør Wiig.

- Perfekt marked
Han mener det er uproblematisk å sammenligne prisingen av vin på Polet med konkurransen i dagligvarebransjen.

- Det blir helt feil å bruke monopolbetegnelsen om Vinmonopolet. Egentlig er det et like perfekt marked som Oslo Børs. Det har en åpen marginstruktur og det er opp til den enkelte aktør i markedet å konkurrere fritt. Man kan for eksempel ikke betale for hylleplass, så markedsplassmessig er det best å sammenligne med en børs, fremholder han.

Det er uaktuelt for Wiig Fine Wines å endre sin strategi på bakgrunn av kontroversen.

- Vi har ikke hatt denne strategien for å komme oss inn i basisutvalget, men for å selge vin. Om vi kommer inn er det selvfølgelig en stor bonus, sier Wiig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.