John Olav Lefdal i Dreamline Yacht har agenturet på de italienske luksusbåtene til Ferretti Group med blant annet det klassiske båtmerket Riva.

- Det kunne ikke vært bedre. Bjørn Rune Gjelsten var innom og kjøpe denne Rivaen. Det er ikke mulig å få tak i flere nye Rivarama 44 i år, men jeg har tilgang på tre brukte i meget god stand i Middelhavet og den ene tok jeg opp hit, sier John Olav Lefdal til DN.

13 millioner

Ny koster den 44 fots store båten 13 millioner kroner. Gjelsten fikk kjøpt den noen år gamle modellen for 6,5 millioner kroner.

- Men Gjelsten skal få bytte i ny når jeg klarere å få tak i en ny utgave, og da skal jeg selge denne videre. Den sterke dollaren har gjort at mange av Rivaene av denne typen er gått til USA, sier John Olav Lefdal.

Artikkelen fortsetter under bildet.

John Olav Lefdal i Dreamline Yacht.
John Olav Lefdal i Dreamline Yacht. (Foto: Kristian Skard)
Lefdal var svært fornøyd med at investoren og fem ganger verdensmester i Offshore race, Bjørn Rune Gjelsten godtok at han kunne offentligjøre at Gjelsten nå var blitt Riva-eier.

John Olav Lefdal har drevet Dreamline Yachting i 16 år og har en god del av Norges rikeste båtinteresserte på sin kundeliste. Han har enerett på å selge båter til nordmenn fra det italienske Ferreti Group, med båtmerker som Riva, Mochi Craft og Pershing.

- Jeg har solgt rundt 40 av denne typen båter til nordmenn siden jeg startet i år 2000. Jeg jobber med båtinteresserte nordmenn med mye penger. Du finner mange av dem igjen på listen over de 50 rikeste i landet.

- Men vi ser ikke ofte slike båter i Norge?

- Nei, de aller fleste båtene leverer jeg i Middelhavet. Da ordner jeg registreringen og båtplass. Jeg er ikke ute etter å selge volum. For meg så er kvaliteten viktigst. Om jeg selger to eller tre båter i året så er jeg fornøyd sier Lefdal  som i fjor solgte fem luksusbåter til nordmenn.

Jubileumsutstilling

Den norske båtmessen som de siste årene er vært lagt til Lillestrøm har i år 60-års jubileum.

I den forbindelse er også klassikeren Riva Tritone 28 utstilt. Båten var ny i Norge i 1961 og var med på båtutstillingen i Njårdhallen året etter. Den ble kjøpt av skipsreder Sigvald Bergesen d.y. Båten gjorde comeback på Risør trebåtfestival i 1993 og vant den prisen for beste restaurering.

Den 27 fots store Riva Iseo er den minste utgaven av de Italienske båtene som produseres i dag. Her hadde John Olav Lefdal  en avgjørende rolle. Han fikk overbevist det italienske verftet at de igjen måtte bygge båter som var så små at de kunne fraktes på henger.

- Jeg satt på forhandlermøte med sjefen Noberto Ferretti og jeg sa at de måtte komme i gang med å lage en båt som er 2.50 bred. Den må lovlig kunne transporteres på en båthenger og derfor være maks 3.5 tonn. De fryktet at det ville bli for dyrt for en såpass liten båt, men jeg sa at det kan koste hva det vil. Bygger dere den, tilpasset en båthenger så skal jeg klare å selge den, sier Lefdal.

Og båten ble en suksess. John Olav Lefdal fikk byggenummer nummer to og seks., TIl nå er det solgt 50-60 eksemplarer av denne båten som må være noe av de dyreste en kan ha på en vanlig båthenger. Nypris er fire millioner kroner, den fem år gamle båten på messa selges for 2,9 millioner.

- Nå kunne båteieren håndtere båten selv på en henger. Da ville det bli som de gamle Rivaene. Jeg sa at jeg skal kjøpe de tre første. Da tok han meg i hånda og det var klart. Til nå har Riva solgt 50-60 stykker av denne, sier Lefdal til DN.

Les også:

Tok hele valutarisikoen for å få kundene tilbake dnPlus

Dette er årets beste båter

– Takker Gud for kronekursen dnPlus

Yachtliv for bikeren  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.