Hyundai er ikke av de bilene som du snur deg etter på gata.Heller ikke den nye Golf-utfordreren i30 har noen slik appell. Men det har da så sannelig ikke Golf heller. Men den har ihvertfall kommet seg fra forrige generasjon, som ikke bare var kjedelig å se på, den var også kjedelig å sitte i.

Riktignok går den moderne designen på bekostning av utsikten. Foran er a-stolpen noe til hinder for god sikt til siden for veien, og bak, gjør de elegante linjene sitt til at små barn neppe ser mye annet enn tretopper og himmel.

Det som gjør at Hyundai i30 i det hele tatt er et alternativ, er at den leverer jevnt gode egenskaper på alt, samt at den er velutstyrt til en pris som ikke avskrekker.

Prismessig skiller en i30 seg fra salgsvinneren Golf med omlag 20.000 kroner i positiv retning. I tillegg får du utstyr som navigasjon, ryggekamera og panorama soltak så og si med på kjøpet i den mest velutstyrte utgaven.

 

I det hele tatt har kvaliteten innvendig hevet seg noen hakk, og koreaneren, som riktignok bygges i Europa, står ikke mye tilbake for konkurrentene. Setene er gode, og ergonomien fin.

Hyundaiens dieselmotor arbeider greit og relativt støyfritt, men føles litt i tregeste laget. Maksimalt dreiemoment dukker opp først ved 1900 omdreininger, men burde ideelt sett vært der litt før. Den manuelle girkassen med seks trinn er fin, men har en i overkant høy utveksling. Det fører til litt mer giring enn hva som strengt tatt er nødvendig.

Likevel fører dette til at det oppgitte forbruket er svært pent. Med tall på 0,41 liter på mila, burde det være praktisk mulig å holde seg under halvliteren på mila, også i praktisk bruk.

Legger man sportslige ambisjoner og heftig svingkjøring på hylla, der de strengt tatt hører hjemme, så er den nye i30 definitivt et langt steg opp fra forrige generasjon.

Hyundai i30 er en gunstig priset bil som kanskje ikke er best i klassen på noe, men derimot bra på de fleste områder. Det er ikke til å kimse av.

Se bildeserie av Hyundai i30 her.

Les vår test av storebror i40: Som skapt for Norge

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.