Honda Civic. Smak på ordet. Ja, det er den gamle traveren som har holdt det gående siden den første gang ble lansert i 1972.
Modellens største fordel er at den skiller seg fra den gemene hop. Bilen har siden 2006 hatt en form som vekker oppsikt i et hav av konforme biler i Golf-klassen, der navngiveren kanskje er den kjedeligste - og mest solgte av dem alle. Fargeklatten Civic har på den annen side ikke gjort noe nummer ut av seg på salgsstatistikkene.
Nå fyller CIvic 40 år, og det blir neppe noen stor bedring i salget med niende generasjon som nå står i bilbutikken. Ikke fordi det er noen dårlig bil, men den har beholdt for mye av sin særegne form til at folk tør kjøpe den.
Ute på veien oppfører bilen seg bra. Med en sterk og nesten antikvarisk stor dieselmotor på 2,2 liter under panseret er ikke kraftunderskudd et tema. Også styring og veiholdning er av de bedre i klassen, selv om stempelet som "Japans svar på BMW" kanskje ikke er det som ligger ytterst på tungen om man skulle oppsummere Civic med fire ord. Kanskje Japans svar på Citroën er mer riktig nå. Misforstå meg rett, det var positivt ment. Bilverdenen trenger noen som tør gjøre ting annerledes, noe begge disse gjør.
Det er nemlig utseendet som er bilens styrke - og svakhet.
Den runde dråpeformen er nemlig ikke ideell om man skal se ut. Fremover går det greit, men den spoilerdelte bakruta er i beste fall sjarmerende upraktisk. Riktignok er det aldri noen fare for at du må bruke avblendingsknappen på bakspeilet, men Honda har da også innsett og tatt konsekvensen av den elendige sikten ved å utstyre bilen med ryggekamera. Fra baksetet har barn kun innimellom fjordgløtt, så designen har sin pris på den måten.
Interiørt skiller CIvic seg også ut. Med et anderledes dashbord og instrumenter som fungerer godt, de er nær sagt pakket rundt føreren, og gir en god følelse av at du er kommet i romalderen.
Civic har en artig bakseteløsning de kaller magiske seter, som ikke er så dumme som navnet skulle tilsi. Seteputen kan blant annet vippes opp, slik at også ukurrant gods kan fraktes.
Det som taler for Civic er kjøreegenskaper og et spennende utseende. Det som taler imot er det spennende utseendet. Civic er for sær til å blande seg i det store kompaktbilhavet, som fremdeles kommer til å oversvømmes av Golf, Auris og Focus.
Honda Civic er på mange måter en sommerfugl i vinterland.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.