Lille nyttårsaften ble boreriggen "COSL Innovator" truffet av en brottsjø som slo inn 17 vinduer 20 meter opp på riggen og forårsaket et dødsfall.
Helt siden det har riggbransjen og klasseselskapet DNV GL jobbet med modellforsøk og modellberegninger for å ta høyde for noe som ikke skulle kunne skje etter gammel teori.
Fredag sendte DNV GL ut sine nye føringer. Borerigger som med disse nye teoretiske beregningene kan bli utsatt for bølgeslag mot dekksboksen, må omgående forsterke skroget. Vinduene må sveises igjen før vinteren. I tillegg må riggelskapene regne ut om øvrige strukturelle forsterkninger også er nødvendig.
"I første omgang (for kommende vinter) pålegges disse riggene å fjerne vinduer i eksponerte soner. Dersom styrkeberegningene viser at strukturelle endringer er nødvendig, vil også det kreves med en lengre tidsfrist", sier Ernst Meyer, DNV GLs direktør for Offshore Classification i en pressemelding.
Han vil ikke angi hvor mange rigger dette kan gjelde for, ettersom kompliserte modellberegninger først må foretas. En del rigger ligger også i opplag eller opererer i mer skånsomme farvann, noe som begrenser behovet for umiddelbar oppgradering. DNV GL har klassifisert omlag 100 rigger internasjonalt. Alle disse gjennomgås nå på nytt.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.