De blogger, poster statuser av møter med interessante mennesker og bilder av en og annen trivelig lunsjsamling.
Praktikanter, interns, sommervikarer og trainees er attraktive for bedriftene - også som levende reklameplakater og virksomhetenes ansikt utad, skriver DN.
- Les hele saken her: - Kan fungere som levende reklameplakater
Høyskolelektor Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI er ekspert på sosiale medier. Hun synes at kunnskapsnivået om sosiale medier ute i næringslivet fortsatt er lavt.
- Det er faktisk overraskende lavt. Mange bedrifter får ikke noe særlig dreisen på egne sosiale medier-kanaler. Derfor er det en god idé å la yngre medarbeidere - som allerede er drevne brukere av sosiale medier - få ta seg av dette, sier Staude til DN.
- Det kan ofte fungere mye bedre, ikke minst for å nå et bredere publikum. Man får kjapt en viral effekt på innholdet, siden unge har mange venner som også er ivrige i sosiale medier, mener hun.
Gir ansatte tillit
Staude er riktignok sikker på at man har tatt en prat i forkant for å forsikre seg om det som legges ut av en sommervikar på bedriftens sider er i samsvar med bedriftens verdier.
- Ja, man er helt sikkert enige om det grunnleggende. Men de bedriftene som setter sommervikarer til slike arbeidsoppgaver har nok også ledere som går nye veier og tør å gi litt slipp. Det handler om å gi fra seg noe av den makten man har og gi de ansatte tillit - noe som er mye bedre enn å ha strenge retningslinjer på hva ansatte kan dele i sosiale medier, sier hun og legger til:
- Ledere som tør å gi litt slipp og dele makt vil se at dette fungerer mye bedre enn å kneble ansatte. Når man lar egne ansatte få kommunisere på en slik personlig måte, setter dette selskapet i et positivt lys. Den ansatte blir en slags kommunikasjonsdirektør for selskapet.
Kathe Arnesen er partner og strategirådgiver i Nordic Media Team. Hun jobber tett med bedrifter og rekrutteringsbyråer med å bygge tilstedeværelse i sosiale medier og utnytte mulighetene i disse kanalene. Også hun tror markedsføringsverdien kan være stor ved å sette unge sommervikarer til å tvitre, snappe og poste - så lenge det som kommer ut er positivt.
- Dette bidrar til å gjøre bedriften mer synlig utad, og har en ekstra verdi fordi man når andre målgrupper enn man ellers ville gjort, sier Kathe Arnesen.
- Alltid et sjansespill, men...
Ifølge Social Media Today skaper innhold som er delt av ansatte hele åtte ganger mer engasjement enn innhold delt via bedriftens offisielle kanaler.
- At ansatte deler noe om bedriften bidrar også til at de blir synlige utover de som følger bedriftens offisielle sider i sosiale medier, sier Arnesen.
- De fleste av dine ansatte er på sosiale medier i større eller mindre grad, og ifølge Weber Shandwick er det sannsynlig at cirka 50 prosent av de ansatte på et eller annet tidspunkt poster noe om bedriften i sosiale medier.
Å legge til rette for og inspirere til deling er derfor bra, understreker Kathe Arnesen.
- Men det må være frivillig for hver enkelt ansatt. Å pålegge folk å poste eller drive sensur av hva som postes er å tråkke over streken. Bedriften bør også sørge for å bevisstgjøre de ansatte på både de positive og negative sidene ved å poste jobbrelaterte ting.
- Tar bedriften en risiko ved å sette unge vikarer til å styre bedriftens egne kontoer på sosiale medier?
- Det er jo alltid et sjansespill, men som regel går det nok bra. For å minimere risikoen for feiltrinn, må man altså alltid sørge for å gi de ansatte - eller vikaren i dette tilfellet - informasjon og opplæring om både muligheter og snublefeller på sosiale medier på forhånd slik at de får et godt kunnskapsgrunnlag, sier Arnesen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.