Isabelle Ringnes er management trainee i Schibsted og leder for kvinne- og teknologinettverket TENK. Hun er stort sett alltid online og blir av vennene sine beskrevet som «digitalavhengig».

– Jeg forsøker å legge fra meg telefonen når jeg er sammen med andre og har innført visse teknikker, som «ute av syne, ute av sinn» - hvilket betyr at jeg alltid har telefonen i vesken på restaurant. Og så foreslår jeg heller såkalte «tech-brakes», der alle rundt bordet får fem minutter til å sjekke telefonen samtidig. Det er bedre enn at alle sitter og smugtitter hver for seg.

Eksperter DN har snakket med er bekymret for at tiden vi bruker på digitale enheter går på bekostning av å pleie menneskelige relasjoner – og at underholdningen vi får servert, gjør oss passive.

Fersk forskning mener også å finne en sammenheng mellom synkende iq hos gutter og tilgangen de har hatt på kabel-tv i barndommen.

Samtidig er ekspertene klare på at digitale medier kan være kunnskapsgivende om det brukes på riktig måte.

I løpet av påsken har DN publisert en liten intervjuserie der profiler fra medier og næringsliv snakker om sine medievaner.

Les første sak i serien: Jan Petter Sissener opplevde en revolusjon da han fikk barnebarn

- Det er fascinerende å reflektere over hvordan vi mennesker har endret oss etter at Apple slapp iPhone i 2007. Selv føler jeg at jeg er langt mer effektiv og produktiv i dag enn det jeg hadde muligheten til å være for ni år siden, men det er kanskje en selvmalt illusjon, sier Ringnes.

Hun mener smarttelefonen har gitt henne telefonfobi.

– Før smarttelefonen var jeg langt flinkere til å snakke i telefonen. Det er en fobi jeg senere har utviklet og som jeg tror er blitt ganske vanlig for mange i min generasjon. Det er dessverre blitt mye enklere å ta avstand til ting, avlyse avtaler og klokt formulere svarene sine, sier Ringnes.

Les andre sak i serien: Ellen Arnstad husker ikke livet før smarttelefonen

Hun er aktiv på LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram og SnapChat.

– Facebook er ikke lenger kult som det var før, men det er likefullt blitt en personlig kurert virtuell verden der man kan holde seg oppdatert på nyheter, venner og nettverk. Instagram anser jeg som en dagbok smekkfull av fine minner i livet jeg vil ha lett tilgjengelig. Snapchat bruker jeg nok aller hyppigst og har en veldig personlig tilnærming til de få vennene jeg slipper inn i den kanalen. Der kommer råskapen frem. 

Hva bruker du sosiale medier til?

– Jeg bruker sosiale medier til å spre budskap, støtte opp om saker som betyr noe for meg og for dem jeg er glad i, til å kommunisere og oppretteholde  kontakten med venner og til å bygge en slags digital personlighet. Jeg forsøker å være så ekte som mulig, men jeg tror de fleste av oss har mye mer å by på enn det polerte skallet som kommer frem via nettet. 

Hvor viktig er det i jobben din at du er synlig i sosiale medier?

– I min faste jobb så er det ikke så viktig, da er jeg mer synlig fordi jeg er stolt av selskapet jeg jobber for og ønsker å fremheve de kule tingene vi får til. I forhold til nettverket jeg driver, TENK, så spiller sosiale medier en helt avgjørende rolle. Nesten all kommunikasjon og nettverksbygging foregår via Facebook og Twitter. 

Les tredje sak i serien: Petter Stordalen både liker og misliker å få kjeft på sosiale medier

Hva er det beste og verste med sosiale medier?

– Det beste med sosiale medier er relasjonene som blomstrer som et resultat av at man er tilgjengelig på en langt mer omfattende og global skala enn tidligere. I tillegg har sosiale medier gitt «alle» en stemme uavhengig av geografisk beliggenhet, sosial status og andre forutsetninger som tidligere var et hinder for å nå ut, sier Ringnes.

Hun liker også den ubegrensede tilgangen på informasjon.

– Det gjør at vi kan ta bedre avgjørelser basert på flere perspektiver og kilder. På den annen side så er også sosiale medier med på å skape såkalte ekko-kammer, der algoritmer kurerer informasjon som samstemmer med våre verdier og synspunkt til en så omfattende grad at vi risikerer å miste begrep om at ikke alle tenker og snakker om det samme som oss, sier Ringnes.

Les fjerde sak i serien: Privatmegleren-sjefen som unngår sosiale medier

Men hun er ikke utelukkende positiv over effekten sosiale medier har på oss:

– Det er ingen tvil om at sosiale medier har gjort oss mer narsistiske og oppmerksomme på hvordan vi fremstår ovenfor andre.

Forskere mener gutter blir dummere av å se på tv. Dette mener de selv.
02:38
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.