- Det vil overraske meg hvis Fred. Olsen plutselig satt der med laptop'en og skrev en tweet, men det har skjedd rarere ting her i verden!
En oversikt Nordnet har gjort viser at de fleste børsselskapene nå har en Facebook- og/eller Linkedin-konto. Langt færre er på Twitter.
- Kun ett av børsselskapene har så vidt vi kan finne null tilstedeværelse i sosiale medier. Det er Avance Gas Holding. 68 prosent av OBX-selskapene har en aktiv Twitter-konto. De fleste av selskapene uten Twitter-konto retter seg mot et profesjonelt marked i sin forretningsvirksomhet, oppsummerer investeringsøkonom Karl Oscar Strøm i Nordnet, som fikk selskapets Summer Intern Niels Joachim Stang til å samle inn alle tallene.
Strøm ser ett hovedtrekk ved oversikten:
- Selskaper med en stor og dominerende aksjonær er ofte minst til stede på Twitter, og også lite aktive på Facebook. John Fredriksen-selskapene, Røkke-sfæren, Olav Thon, Fred. Olsen og Stolt-Nielsen er eksempler på dette, sier han til DN.
- Viser at de er ekte mennesker
Karl Oscar Strøm peker på at flere av de store utenlandske næringslivslederne er svært aktive i sosiale medier.
- Riktig gjort er dette utelukkende positivt. Vi blir kjent med mennesket, og samtidig blir selskapet styrket og man knytter bånd til kundene når man er så tilgjengelig og «på banen», sier Strøm.
- Apple-sjef Tim Cook har vært åpen på sosiale medier om at han er homofil og Tesla-gründer Elon Musk kan plutselig tweete en morsom kommentar på en fredagskveld. Dette viser at de er ekte mennesker og ikke bare en reklameplakat for selskapet sitt, legger han til.
- Norske kapitalister har mye å lære av Richard Branson, Elon Musk, Tim Cook og Bill Gates, som er aktive i samfunnsdebatten. Men samtidig forstår jeg at det kan være vanskelig å være aktiv i sosiale medier når man retter seg mer mot et rent profesjonelt marked, sier Karl Oscar Strøm.
Strøm synes børskjempene i Norge generelt er flinke til å bruke sosiale medier. Han nevner DNB, Telenor og Statoil som aktive og engasjerte brukere.
- Blant de mindre er XXL Sport langt fremme og bruker Twitter-kontoen til både informasjon, innspill og tilbud. Men også Nordic Semiconductor er blant de beste, sier han.
- Vil bli viktigere og viktigere
Han peker på at sosiale medier er en god kanal for å kommunisere med kunder, samarbeidspartnere, media og andre interessenter.
- Tilstedeværelse i sosiale medier er etter vår mening en nødvendighet i dagens åpne samfunn der en betydelig andel av kommunikasjonen finner sted over slike plattformer. I Nordnet er både selskapet selv og flere talspersoner aktive brukere av disse plattformene. Sosiale medier er kommet for å bli - og det vil bare bli viktigere og viktigere å være til stede her, sier Karl Oscar Strøm.
- De fleste har mer å gå på
Høyskolelektor Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI er ekspert på sosiale medier. Hun tror det er viktig for alle selskaper - også de børsnoterte - å være aktive på sosiale medier.
- Mange er allerede flinke, men jeg har inntrykk av at de fleste har mer å gå på. Mange er nok fortsatt engstelige for å trå feil, men man må se mulighetene og ikke utfordringene. Selskapene må også ha en kultur som verdsetter åpenhet. Vi vet for eksempel at de lederne som klarer å finne en balanse mellom å tvitre businessrelaterte og personlige innlegg på Twitter er mer interessante å følge enn statiske firmaprofiler, sier Staude til DN.
Hun peker på at medievanene er i stor endring og at selskapene når bredere ut hvis de også satser på sosiale medier.
- Twitter har gått fra å være en arena for makteliten til å bli en kanal også for «vanlige folk». Ved å være til stede på Twitter kan børsselskapene sette en agenda selv for saker som de tradisjonelle mediene ikke er så interessert i . Samtidig vet vi at personlig kommunikasjon blir viktigere. Vi liker bedre å snakke med mennesker enn med logoer, sier Cecilie Staude.
Les mer om sosiale medier her: - Ledere som tør å dele makt vil se at dette fungerer mye bedre enn å kneble ansatte
Les også: Emilie Stordalen (23): – Ingenting slår tipsene fra pappa
Se DNtv: Kongekrabber på hotell
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.