– Hele min formue for øvrig står i langsiktige, veloverveide investeringer med lav risiko. Med Kuddle får jeg sjansen til å være med på å skape noe viktig for barn fra grunnen av, sier investor Wibecke Nagell-Erichsen.
Hun er største aksjonær i Kuddle, en norskutviklet bildedelingstjeneste for barn, som lanseres med brask og bram i Norge og USA i dag.
– Det er helt utrolig, hvi har svære reklamer på Times Square, sier gründer og daglig leder Ole Vidar Hestaas.
Han fikk ideen til Kuddle da hans seks år gamle sønn ønsket å dele bilder slik som storesøstrene gjorde på Instagram. Men pappa syntes det var for utrygt. Ett år senere kontaktet han og to medgründere Nagell-Erichsen med en nesten ferdig utviklet ide.
– Vi fikk veldig god kjemi med en gang og jeg skjønte straks at dette måtte jeg bidra til, sier Nagell-Erichsen.
I tillegg til Nagell-Erichsen har Kuddle fått med seg Henning Øglænd, Suzann Pettersens familieselskap Gat Invest og partner i Reiten & Co., Kathryn M. Baker.
– Både som investor og mor fikk jeg veldig sans for denne ideen, og valgte derfor å bidra både med private penger og som styreformann, sier Kathryn M. Baker.
På Fornebu utenfor Oslo sitter 14 utviklere på heltid og utvikler tjenestene til Kuddle. Gründerne er overveldet av all oppmerksomheten de har fått.
– Vi har rådført oss underveis med Kripos, Røde Kors, Medietilsynet, Redd Barna og IKT Norge, og fikk et tydelig inntrykk av at dette var det et behov for, sier Hestaas.
Han viser til at de fleste sosiale medier har 13-års grense for registrering. Men de fleste barn er på internett lenge før dette, og de ønsker å delta sosialt.
– På Facebook, Instagram eller andre steder kan det være utrygt for barn. Og det kan være vanskelig for foreldrene å følge med. Vi prøver å fikse begge deler, sier Hestaas.
Gratis app
Kuddle er en gratis app. Det går ikke an å kjøpe noe inne i appen og det er ingen reklamevisning. Inntektene til selskapet skal komme fra andre kilder.
– Kuddle er kjerneproduktet som skal gi oss en stor brukermasse og gjøre oss kjent. Inntektene vil komme fra andre produkter og tjenester vi ønsker å tilby som gir barn en trygg hverdag på internett. Vi er i dialog med både mobiloperatører og elektronikkprodusenter om mulige løsninger basert på vår teknologi, sier Hestaas.
Blant løsningene som kommer er en trygg søkemotor for barn, mobilabonnement med ekstra kontroll og en egen barnemodus for nettbrett og telefoner.
– Det er for tidlig å bli konkret på dette nå, men vi er i diskusjoner om mulige løsninger med flere ulike partnere, sier Hestaas.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.