Nordmenn er fortsatt svært flittige brukere av sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin og Twitter.
Men ferske tall fra analyseselskapet Ipsos MMI tyder på at mange er i ferd med å gå litt lei av mikrobloggtjenesten Twitter og karrierenettverket Lindkedin.
Stadig færre norske brukere svarer nemlig at de bruker Linkedin og Twitter daglig. Samtidig bruker nordmenn - i gjennomsnitt - Instagram og Snapchat oftere enn før.
Les også: Nå blir det greit å sjekke Facebook på jobben
- Jeg synes det er mest interessant at bruksfrekvensen både for Instagram og Snapchat fortsetter å øke. Og at den er såpass fallende både for Twitter og Linkedin, sier konsulent Nicolai Løvvik i Ipsos MMI.
Les også: Youtube-stjerne til Skavlan
Andel av brukerne (%), bruksfrekvens
Kilde: Ipsos MMI
Twitter sliter
Mens 34 prosent av de spurte brukte Twitter daglig våren 2013, har andelen daglige brukere falt markant og ligger nå på 24 prosent. Det viser Ipsos MMis undersøkelse for tredje kvartal 2014.
27 prosent av Twitter-brukerne sier de bruker tjenesten ukentlig, mens 47 prosent er innom en gang i måneden eller sjeldnere.
Dataene stammer fra en spørreundersøkelse gjennomført blant 1704 personer over 18 år.
Les også: Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube
Andel av brukerne (%), bruksfrekvens
Kilde: Ipsos MMI
Linkedin lugger
Tilsvarende utvikling viser Linkedin. Her er andelen daglige brukere i utgangspunktet mye lavere. Våren 2013 svarte seks prosent at de brukte Linkedin daglig.
Andelen økte til 13 prosent samme høst, men har siden falt markant og er nå nede på seks prosent.
29 prosent av Linkedin-brukerne sier de bruker tjenesten ukentlig, mens 62 prosent er innom en gang i måneden eller sjeldnere.
- Hva skyldes det at bruken av disse tjenestene faller såpass markant?
- Det er vel en relevans som ikke er helt tilstede lenger, sier Løvvik.
Les også:
- Særlig på Twitter er det lite tilstrømning av nye brukere. De som har vært der har vært der lenge og er kanskje litt ferdig med det. Antall med profil under 40 faller noe, mens det øker noe blant dem over 40, slik at det skjer en endring i alderssammensetningen, sier han.
- Har Twitter havnet i samme bestemorfelle som Facebook?
- Kanskje ikke helt ennå. Vi får se når fjerdekvartalstallene kommer. Men det er samme trend som for Facebook, at de som kommer til er over 40, sier Nicolai Løvvik.
Facebook flyter
Facebook er kjempen blant de sosiale nettjenestene. Ifølge Ipsos MMI har 79,5 prosent, eller nesten 3,2 millioner nordmenn over 18 år, profil på Facebook.
Blant disse er 76 prosent innom daglig, mens 18 prosent sjekker Facebook på ukentlig basis.
Les også:
Snapchat - nå også for menn
Bildedelingstjenesten Snapchat er «yngst» blant de sosiale mediene. Svært mange brukere er til og med for unge til å komme med i Ipsos MMIs undersøkelse blant brukere over 18 år.
Men i den yngste aldersgruppen som er representert i undersøkelsen, nordmenn mellom 18 og 29 år, svarer hele 76 prosent at de bruker Snapchat.
Og blant de 1,2 millioner nordmenn som har Snapchat-profil, svarer 65 prosent at de bruker den daglig.
Felles for Snapchat og Instagram er ifølge Nicolai Løvvik at tilveksten av nye brukere nå er størst blant menn.
Les også: #Instagram: Nå kommer reklamen
- Hvorfor er det slik?
- Det er samme trend blant barn og ungdom. At jentene er tidligere ute. Kanskje menn er litt mer skeptiske og ikke ser behovet. Menn er tradisjonelt mer tilstede på Twitter og Linkedin, sier Nicolai Løvvik.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Facebook slettet kontoen til PewDiePie
De nye mediestjernene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.