SAS fikk et minusresultat før skatt på over 2 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal ifjor.

På grunn av Spanair-konkursen og den nødvendige nedskrivningen på tilsvarende 1,7 milliarder svenske kroner, klarte ikke SAS å gå i pluss for helåret 2011, slik de tidligere så for seg.

- Det er naturligvis utilfredsstillende, men justert for Spanair-effekten så leverer vi et marginalt positivt resultat i 2011. Sammenlagt ble resultatet før skatt og engangsposter 94 millioner svenske kroner for helåret 2011, en forbedring på 538 millioner svenske kroner sammenlignet med året før, skriver SAS i resultatrapporten.

- Året har vært preget av en eskalerende hard konkurranse, samtidig som vi blant annet har notert oss en svakere konjunkturutvikling og fortsatt høye drivstoffpriser. Tross de økte utfordringene har vi samtidig kunnet merke oss en god vekst i løpet av året, rekordbelegg i kabinen på sommeren samt den høyeste kundetilfredsheten på 11 år, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en kommentar. Han peker også på at SAS ble kåret til det mest punktlige flyselskapet i Europa i 2011, for tredje året på rad, av FlightStats.

Venter høyt yield-press
SAS-sjefen venter fortsatt høyt press på yield og RASK i 2012. Utfordringene blir ikke akkurat mindre fremover:

- Det blir fortsatt stor konkurranse og usikkerhet rundt drivstoff- og valutaprisene. Vi regner med fortsatt press på yield og RASK i 2012. For å møte utfordringen akselereres implementeringen av 4Excellence-strategien, og kostnads- og inntektsbesparelser tilsvarende 5 milliarder svenske kroner implementeres i løpet av 2012-2013. På grunn av det utfordrende økonomiske klimaet, i tillegg til at resultateffektene fra 4Excellence kommer senere i 2012, må vi regne med at første kvartal blir svakt også i år, understreker Rickard Gustafson i kvartalsrapporten.

Flere slag i ansiktet
SAS har fått flere slag i ansiktet den siste tiden.

Grytidlig en sen januardag slapp Norwegian bomben: Lavprisflyselskapet kjøper 222 nye fly og har sikret seg opsjon på ytterligere 150 fly. Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på svimlende 127 milliarder kroner. Dermed kan SAS vente seg enda hardere konkurranse i årene fremover.

Les:
<b>Norwegian kjøper fly for 127 mrd</b>
<b>Norwegian overrasket SAS</b>

Bare to dager senere måtte SAS bekrefte at Spanairs styre slår selskapet konkurs etter at Qatar Airlines trakk seg fra en avtale som skulle redde selskapet. Den konkursen ble altså rådyr for SAS, som frem til 2009 var Spanairs hovedaksjonær. På konkurstidspunktet hadde de en eierandel på 10,9 prosent.

Les: Spanair-konkurs kan koste SAS dyrt

Mandag denne uken fikk imidlertid SAS endelig noe å glede seg over: Konkurransetilsynet går nemlig inn for å myke opp bonusforbudet fra 2002, noe som betyr at SAS kan gjeninnføre Eurobonus på tre innenriksstrekninger i Norge: Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. - Vi er veldig glade for dette. Dette var på høy tid, sa SAS´ informasjonssjef Knut Morten Johansen til DN.no.

Les:
Nå kommer bonuspoengene tilbake
SAS: - Et viktig steg!

Flere passasjerer
Samtidig som Q4-tallene kom også de siste trafikktallene til SAS:

SAS Gruppen hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 0,4 prosent i januar 2012 sammenlignet med samme måned i 2011. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en oppgang i RPK på 1,6 prosent i samme periode.

Det opplyser flyselskapet i en pressemelding onsdag.

Det totale antallet passasjerer for SAS Gruppen steg 5,3 prosent til 1,892 millioner passasjerer i januar. Kabinfaktoren var opp 1,0 prosentpoeng til 64,9 prosent, mens kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) var ned 1,0 prosent.

For Scandinavian Airlines steg det totale antallet passasjerer med 5,5 prosent til 1,581 millioner passasjerer, kabinfaktoren steg 1,0 prosentpoeng til 66,0 prosent. Kapasiteten målt i ASK var uendret.