SAS' investorkontakt Sture Stølen bekrefter overfor DN.no at Spanairs styre søker om konkurs. Styret mener det ikke finnes andre løsninger for selskapet etter at Qatar Airways har trukket seg fra en kjøpsplan som skulle redde selskapet. Samtalene som hadde foregått i ni måneder strandet i dag.

SAS har i kvartalsrapporter siden 2009 oppgitt at en eventuell konkurs i Spanair kan koste selskapet mellom 200 og 300 millioner svenske kroner. Årsaken er at SAS måtte videreføre endel økonomiske garantier for Spanair da mesteparten av aksjene ble solgt.

I tillegg må selskapet nedskrive et lån på 1,7 millioner svenske kroner. Dette blir tatt mot egenkapitalen i SAS.

- SAS har en likviditet på 10,6 milliarder, så dette tåler vi, sier Stølen til DN.no sent fredag kveld.

Setter flyene på bakken
Alle flygninger i selskapet er innstilt etter klokken 2.00 lørdag morgen. I følge nettleksikonet Wikipedia skal selskapet allerede ha lagt ned virksomheten, men det er ikke mulig å få bekreftet ettersom selskapets nettsider ikke er i drift fredag kveld.

I følge den spanske avisen El Mundo kanselleres alle Spanairs flyruter klokken 02.00 lørdag morgen.

Spanair ble dannet i 1986 og har hatt 15 prosent av det spanske markedet. På det meste hadde selskapet 25– 30 prosent. Eierskapet i det spanske selskapet har kostet SAS svært dyrt.

Spanair har siden januar 2011 vært i en svært prekær økonomisk situasjon.

Ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau har Spanair en gjeld på 1,5 milliarder euro – 11,5 milliarder kroner når selskapet melder oppbud.

Rammer norske passasjerer
Spanair har ingen direkte ruteavganger fra Gardermoen, men flyr norske charterturister for selskapene Ving, Star Tour og Apollo. SAS sier selskapet så langt det kan, vil hjelpe reisende som rammes av Spanairs innstilte avganger.

De tre charterselskapene skulle etter planen fløyet om lag 200 turister med et Spanair-fly fra Gran Canaria til Tromsø lørdag morgen.

- Flyet skullet tatt av klokken 7. Vi jobber nå med å finne en løsning, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour til NTB.

Hun tror det skal la seg gjøre å finne er erstatning for Spanair-flyet, men sier det kan bli forsinkelser. Litt over midnatt natt til lørdag hadde selskapene fortsatt ikke funnet noe nytt fly.

Spanair-maskinen skulle ha returnert fra Tromsø til Gran Canaria lørdag ettermiddag, og passasjerene på denne flygingen vil også bli berørt.

Slet med å komme seg ut
SAS var frem til 2009 Spanairs hovedaksjonær. Allerede i 2007 bestemte det skandinaviske selskapet seg for å selge Spanair, men salgsplanene måtte oppgis fordi det var umulig å få en sum i nærheten av det man mente var de underliggende verdiene.

På et tidspunkt godkjente myndighetene i Katalonia et lån på 10,5 millioner euro for å holde selskapet flytende inntil det var mulig å finne en kjøper til selskapet. Denne kapitaløkningen ønsket ikke SAS å være med på, noe som er forkl#229en på hvorfor SAS på konkurstidspunktet har en eierandel 10,9 prosent, og ikke nærmere 18 prosent som i januar 2009, da SAS kvittet seg med hoveddelen av aksjene. Da solgte SAS mesteparten av selskapet til en investeringsgruppe fra Katalonia i Spania for én euro. Investorgruppen fikk majoriteten av aksjene i flyselskapet for sin mynt.

Advarte
Så sent som for fire dager siden nedgraderte det amerikanske meglerhuset Citigroup SAS foran fremleggelsen av fjerdekvartalsresultatene. Der skrev meglerhuset at en konkurs i Spanair kunne komme til å koste SAS et utlegg på 200-300 millioner kroner, det samme som SAS selv har informert om.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.