De norske riggselskapene Sinvest og Awilco ble slukt av indiske Aban og kinesiske China Oilfield Services (COSL) forrige gang internasjonale riggaktører var på oppkjøpsraid i Norge. En aldrende flåte gjør at amerikanerne neppe vil bli tatt på sengen neste gang, skal man tro investeringsdirektør Glen Rødland i Ferncliff.

- Det som kjennetegner alle jack-up-selskaper (oppjekkbare riggselskaper, red.anm) som kom på børs ved forrige syklus, var at de ble solgt. Og det var asiatene som tok dem, sa Rødland på en presentasjon på Oslo Børs.

 

Ren rigg-eksponering
Fredag tok Rødland i Øystein Stray Spetalens investeringsselskap det oppjekkbare riggselskapet Standard Drilling på børs. Selskapet, som eier en oppjekkbar rigg under bygging ved Keppel-verftet i Singapore, er både en oppkjøpskandidat og en fremtidig pengemaskin, ifølge Rødland.

- Vi mener vil har fått en ganske billig og god levering. Tror du på at ratene og riggprisene skal stige, så tilbyr Standard en ren og stor eksponering, sier Rødland til DN.no.

Oppkjøpskandidat
Standard Drillings byggekontrakt for den topp moderne oppjekkbare riggen er på rundt 181 millioner dollar, eller drøyt én milliard norske kroner. Rødland viser overfor DN.no til at snittprisen for riggene som ble solgt til Aban og COSL var henholdsvis 240 og 260 millioner dollar, mellom 1,3 og 1,5 milliarder dollar.

- Vi vil være fornøyd med mindre enn det, sier Rødland til DN.no.

Rødland sa på presentasjonen fredag at Standard allerede hadde fått henvendelser fra oljeselskaper og andre enheter for riggen, uten å gå i dybden på om dette også gjaldt et eventuelt salg.

- Jeg tror ikke vi trenger å planlegge for salg, det kommer av seg selv dersom markedet utvikler seg som vi tror, sa Rødland.

Amerikanerne må kjøpe
Rødland peker på at de amerikanske riggselskapene vil ha et stort behov for nye rigger de kommende årene. Noe også John Fredriksen og Tor Olav Trøim later til å satse på ved eksponeringen i blant annet Seadrill.

Markedet for oppjekkbare rigger består primært av rigger bygget på begynnelsen av 80-tallet. Snittalderen på rigger eiet av amerikanske Transocean, Noble og Pride er alle oppunder eller over 30 år. Og mens eldre rigger gjerne har en dagrate på 85.000 dollar, ligger nye rigger på 140.000 dollar.

Eldre rigger har dessuten et langt høyere indirekte kostnadsbilde, ved at de er i større grad avhengig av forsyningsskip, ifølge Rødland. Han viser til at bransjelønnsomheten har vært avtagende de seneste årene.

- Dette skyldes ikke ratefall, men at man har en så gammel flåte at de ikke får jobb. Har du ny rigg, så får du jobb, sier Rødland.

Må hente penger i mai
Standard kommuniserer at det er fullfinansiert frem til levering av riggen i juli 2012. Det inkluderer imidlertid ikke kostnadene ved å utøve selskapets opsjoner på ytterligere to rigger, med første avdrag oppunder 40 millioner dollar, nær 225 millioner kroner, med forfall henholdsvis 24. mai og 24. august, 2011. Som Dn.no skrev igår, kan selskapet allerede være i markedet etter penger nå i vår.

- Vi vil ikke utøve opsjonen (i mai, red. anm) med mindre vi har finansiering på plass, sier Rødland.

Rødland legger til at selskapet også kan la opsjonen gå, hvilket er mindre sannsynlig, eller be verftet om forlengelse. Han vil ikke anslå om det betyr økte kostnader, men sier at det er i verftets egen interesse å opprettholde opsjonene. Den tidligere rigganalytikerveteranen er imidlertid klokkeren i sin analyse av potensialet for den rigghungrige investor.

- Det er den gamle leveregelen om at hvis man bare passer på ikke å gå konkurs, så dobler nybygningsprisen på jack-ups seg hvert tiår, sier Rødland til DN.no.

Nær milliard til forfall ved levering
Finansiering av riggen som er under bygging er gjort på en struktur med 20 prosent innskudd fra selskapet, som ble hentet inn i desember i fjor. Resterende 80 prosent, cirka 143 millioner dollar, eller 800 millioner kroner, har forfall ved levering. Dette er også kapital som må hentes, avhengig av markedet. Rødland utelukker imidlertid ikke bankfinansiering.

- Får vi kontrakt, får vi alltid bankfinansiering, sier Rødland til DN.no og får støtte av styreleder Martin Nes.

- Bankfinansiering er gunstig, sier han.

Ferncliff skal ha betalt
De to neste riggene har også en kontraktsverdi på omkring 1 milliard kroner hver. I og med at selskapet går direkte på verftet, går et meglerhonarer tilsvarende 1 prosent, tilbake til selskapet ved inngåelse. Kontraktsprisene er imidlertid markedsstyrt, og endelig verdi kan justeres i forhold til stålprisene, valuta og pris på underleveranser.

Ferncliff mottar 1 prosent i kommisjon på en eventull kontrakt for drift eller oppkjøp av riggen som er under bygging for Standard Drilling. Investeringsselskapet mottar også et honorar på 0,25 prosent av den totale kontraktsverdien for hver av de to neste riggene, dersom opsjonene blir utøvet, ifølge presentasjonsmaterialet fra selskapet.

Les også:
Kjendisenes riggbaby på børs

Sevan Marine varsler gigantsalg
Sevan i taket
Gigantkontrakt til Aker Solutions

Rekordlønn til Helge Lund
Saipem favoritt til Husky-oppdrag (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.