– Vi følte alt gikk riktig vei, sier gründer Are Sundnes (32) i spillbedriften Hyper Games.
Ideen om å kombinere Super Mario-aktige baner med store mengder oppkast og en hovedkarakter løst basert på filmen «Gilberts grusomme hevn» var blitt godt mottatt i internasjonal spillpresse.
Apple hadde valgt å fronte spillet i sine app-butikker verden over. Det ga 400 millioner reklamevisninger. Da spillet ble lansert i forrige måned, fikk kjøpssiden raskt to millioner besøk. 98 prosent gikk ut igjen. Men de resterende prosentene tok spillet i bruk og var tilsynelatende villige til å betale 22 kroner for spillet.
Det alene ville dekke inn brorparten av budsjettet.
Kapret av pirater
Men etter et døgn kom de første faktiske salgstallene.
Nesten 40 prosent av Iphone-spillerne hadde ikke betalt for spillet. De hadde piratkopiert det.
Det var likevel ingenting mot piratkopieringen selskapet opplevde på Android, hvor 92 prosent piratkopierte spillet.
En av tilbakemeldingene fra brukerne på selskapets Facebook-side taler sitt tydelige språk: «Fuck u its not free».
Verden vil bruke 30 milliarder dollar på mobilspill i år, men pengene brukes stort sett ikke ved at vi kjøper selve spillet. I stedet kommer majoriteten av pengene fra små kjøp vi gjør inne i spillet, samt fra annonsører som vil reklamere i spillene.
Musikkbransjen er i ferd med å overtale verden om at strømming gjør musikk verdt å betale for. Fra 2009 til 2014 ble piratkopiering av musikk nær utryddet i Norge.
For film og tv-serier er situasjonen nokså lik.
2016 er året da mobilspill for første gang går forbi dataspill i kroner og øre. Men der dataspill på pc har fått ned piratkopiering gjennom mekanismer som sesongpass, antipirat-verktøy og bedre tilgjengelighet for kjøp av spill, er piratkopieringen ute av kontroll i mobilverdenen.
Piratkopieringstallene til «Eggggg» er svært like de til den prisbelønte, internasjonale suksessen «Monument Valley» (2014). Det avanserte puslespillet ble trukket frem som «det perfekte eksempelet på at premium-spill hadde en fremtid», ifølge Sundnes.
Premium er et begrep for spill man må betale for å laste ned.
Men selv om spillet ble superpopulært og spillselskapet tjente penger, viste det seg at 95 prosent av brukerne på Android hadde piratkopiert det, ifølge selskapet selv.
Døden for betalte spill?
Om det i det hele tatt vil være mulig å ta betalt for mobilspill fremover har vært en pågående diskusjon i spillbransjen i 2016.
Matthew Handrahan, en av redaktørene bak Gamesindustry.biz, konkluderte i august med at «premium er dødt».
Spillprodusent Elin Festøy (48) i Teknopilot mener det fortsatt finnes en plass for betalte spill – men at de må finne seg i å være henvist til nisjene.
– Jeg har tro på et liv for nisjespill som er annerledes og klarer å vise hva som er unikt med dem, sier Festøy.
På samme måte som klassisk, jazz, arthausfilmer og dokumentarer kan leve som pressede nisjesjangre, vil det kanskje i spillverdenen finnes et marked for kultspill folk er villige til å kjøpe.
– Selv om de store actionfilmene dominerer på kino, er det fortsatt et poeng i å lage dokumentarer. Man kan ikke ha en bransje hvor alle skal være Hollywood, sier hun.
Festøy jobber med et spill som handler om behandlingen av tyskerbarna under annen verdenskrig. Der er småkjøp og reklame i spillet uaktuelt på grunn av tematikken.
Tror tid kan hjelpe
Det kan også være at man må ta tiden til hjelp for å bygge betalingsvilje, mener både Festøy og Sundnes.
Har man først vendt folk til at de kan få noe gratis på nettet, kan det ta en stund å forklare dem at de nå skal betale – en utfordring mediebransjen også kjenner på.
– Nå forventer man at man skal få alt gratis. Det gjelder jo medier også, sier Sundnes.
«Eggggg» blir nå gratis på Android, men Iphone-brukere vil fortsatt måtte betale.
– Vårt neste spill blir nok ikke premium, vi vil lære mer om «free to play», sier Sundnes.
Men også den verden har sin egen form for pirater. I Android la spillskaperne inn en mulighet for å plassere annonser inne i «Eggggg»-spillene. Men da de gikk inn og sjekket kopier, viste det seg at pirater også hadde gått inn i spillet og skåret ut annonsene fra kildekoden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.