Nettavisen Sporten.com trenger flere ben å stå på og starter nå Playblogg, det femte større bloggnettverket i Norge.
Et femtitall bloggere er allerede signert. Ifølge innholdsansvarlig Pia Seeberg (26) skal det i hovedsak handle om idrettsutøvere, trening og kosthold.
– Det er ikke kjendiseriet vi er ute etter. Vi ønsker å bygge det opp med idrettsutøvere og fagfolk som jobber med trening på fulltid, og slik strekke oss etter å gjøre genren til noe mer, sier Seeberg, som kommer fra trenings- og kostholdsmagasinet Shape Up.
David Garcia (41) blir hovedansvarlig for bloggportalen. Han var ansvarlig for å kommersialisere Blogg.no fra 2007 frem til Nettavisen kjøpte nettverket i 2012.
Ingen vanlige annonser
DN har det siste året skrevet en rekke artikler om bloggøkonomien, hvor de største bloggerne har månedsinntekter på over en halv million kroner. Stadig mer av inntektene kommer fra reklame hvor det er selve blogginnlegget som er reklamen. Playblogg har tatt konsekvensen av det og vil ikke ha tradisjonell reklame (bannerannonser) på sine sider.
– Ellers er vi åpne for alt. Om det blir sponsede innlegg, profiler som er markedsførere for en tjeneste og et produkt, eller sponsorvirksomhet også utenfor bloggene, vil avhenge av tilbakemeldingene vi får fra brukerne våre, sier Garcia.
Idrettsprofiler på eiersiden
Reklamegründer Ole Kristian Hustad solgte ifjor resten av digitalselskapet Apt til Kjetil Try og bestemte seg for å satse på sportsnyheter på nett.
Bak Sporten.com står også en håndfull pengesterke investorer, tidligere toppidrettssjef i Olympiatoppen Bjørge Stensbøl, verdensmester i skiskyting Liv Grete Skjelbreid og Lars Gilleberg, som tidligere har vært Petter Northugs manager.
En del av planen bak nettavisen har også vært å kapre andeler av sponsormarkedet på idrett. De samme investorene har opprettet to andre selskaper: Nor as, som formidler idrettsutøvere til næringslivet, og Cuma as, som er et eventbyrå. Playblogg blir nå et fjerde ben når det snart skilles ut fra Sporten.com i et eget selskap.
– Vi prøver å bygge en hel verdikjede, sier Hustad.
Kuttet halve redaksjonen
Det har samtidig vist seg å ta lengre tid enn forventet.
– Hvordan har det første året gått?
– Kjempebra. Neida, det har ikke det. Det riktige svaret er at det har vært et oppstartsår, med alt det medfører. Foreløpig koster det penger, men vi har langsiktige eiere i ryggen som ser at dette er en del av en større plan.
Hustad vil ikke oppgi hvor stort underskuddet i Sporten.com har vært i det 2015, men forteller at nettavisen vokser og i snitt har hatt 100.000 unike besøkende og cirka 220.000 sidevisninger hver uke i 2015.
DN skrev i juli at flere ansatte hadde forlatt avisen. Nå bekrefter Hustad at Sporten.com er nedbemannet fra ti til fem ansatte. Samtidig er det opprettet fem stillinger i Playblogg, som gjør at det totalt fortsatt er like mange ansatte i selskapet.
– Det var en omfordeling av kroner, men ikke kutt på huset. Vi så at vi kunne ikke bruke så mye ressurser fordi det tok lengre tid enn vi trodde å få lønnsomhet i en nettavis, sier Hustad.
Se DNTV: Mat for aktive gravide
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.