Fredag starter friidretts-VM i Beijing.

Ingen av de norske utøverne som stiller til start regnes som medaljekandidater.

Rune Haug er glad, men ikke overrasket over resultatene i en ny undersøkelse fra Ipsos MMI, på oppdrag fra RiksTV, som viser at friidrett er den mest populære sommeridretten på tv.

- Vår erfaring når det gjelder friidrettsinteressen i Norge, er at den er farget av utøvere som gjør det veldig bra. Det har ikke skjedd de siste årene. Vi ser også at EM ofte er like populært som VM, i og med at nordmenn ofte hevder seg bedre der, sier sportssjef Rune Haug i NRK.

Undrsøkelsen viser at nordmenn trives med å se friidrett på tv. Faktisk så mye at respondentene i denne undersøkelsen peker på friidrett som den mest attraktive sommeridretten å se.

Dermed havner friidrett foran både sykkel, norsk og internasjonal fotball på listen.

Bolt-effekt

Haug sier også at noen store stjerner, som Usain Bolt, tydelig drar opp oppmerksomhet og seertall.

Som i Sommer-OL i 2008, går årets VM i Beijing. Det betyr sendinger på lite gunstige tidspunkt.

-Jeg tror det som vil påvirke seertallene mest er at det er i Kina. De fleste nordmennene er mest aktuelle i kvalifiseringene som går midt på natta. Finalene går midt på dagen, sier Haug.

Han trekker også frem at friidretten for tiden rammes av nye dopingavsløringer, uten at det nødvendigvis vil føre til svekket interesse.

LES OGSÅ: Milliardspill på bakrommet: Dette er fotballens pengedilemma

Fotball-VM stiller sterkere

Det er imidlertid viktig å påpeke at det dette året ikke er fotball-VM- eller EM.

-Av internasjonale mesterskap er også fotball-VM hakket foran friidrett, sier Haug.

Listen domineres samtidig fullstendig av vinteridretter.

LES OGSÅ: LES OGSÅ: TV 2 skal i basketak om sportsrettigheter dnPlus

DN har tidligere skrevet om fremtiden til sportsrettighetene i Norge. Beijing-VM er det NRK som eier rettighetene til, men sommer-OL neste år er det TV 2 som skal vise.

Discovery Networks har rettighetene for både vinter-OL i 2018 og 2022, og sommer-OL i 2020 og 2024, men i avtalen med IOC ligger muligheten for å selge rettighetene videre.

LES OGSÅ: Frierkamp om OL-sporten dnPlus

- Discovery har kjøpt rettighetene til OL fra 2018 til 2024, men kan selge rettighetene videre i lokale markeder. Er det noe NRK er interessert i å kjøpe?

-Nei, det har vi ikke tenkt på enda. Dersom det er noe Discovery er interessert i å snakke om, er vi selvsagt lydhøre. Men vi har rettighetene til den mest attraktive friidretten, VM, EM og Diamond League i en god tid fremover, sier Haug.

LES OGSÅ: Milliardspill om tv-rettigheter dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.