Anbudsdokumentet er en såkalt tender, der norsk fotball tilbyr medierettighetene til toppfotballen - trolig delt opp i flere ulike pakker det kan legges inn bud på.
Dokumentet ble sendt ut til interessentene rundt klokken 13.30 mandag.
Det er Fotball Media som holder i salgsprosessen på vegne av sine to eiere, Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund.
Mandag ettermiddag la Fotball Media ut en melding om at tilbudsdokumentet for medierettigheter til Tippeligaen og OBOS-ligaen fra 2017 er sendt ut til potensielle kjøpere i markedet.
Rettighetene som legges ut for salg består av totalt ni pakker, hvorav tre er rettighetspakker for Tippeligaen.
Disse tre pakkene beskriver direktevisning av kamper i Tippeligaen. Den største pakken er kampene i hovedrunden søndager klokken 18. I tillegg tilbys det pakker med kamp lørdag og søndag kveld, skriver Norges Fotballforbund (NFF).
- Klubber og supportere har over tid gitt utrykk for at en styrket fotballsøndag er viktig. Det har vi tatt med oss i vurderingene og i utformingene av tilbudsdokumentet. Samtidig ønsker vi nå å høre ut hvilke vurderinger aktørene i markedet og potensielle kjøpere gjør i forhold til utnyttelsen av visningsrettigheter, sier daglig leder i Fotball Media, Knut Kristvang, i en pressemelding.
«Optimalisering av totaløkonomien»
- Norsk fotball er et godt og attraktivt produkt, og vi opplever sterk interesse fra flere aktører. Derfor er vi optimistiske med hensyn til å lande en avtale som både er god økonomisk og som vil forsterke Tippeligaen som Norges mest attraktive underholdningsprodukt for publikum og mediekanalene. Medieavtalen skal bidra til en optimalisering av totaløkonomien for norsk fotball, ikke isolert sett maksimering av inntektene fra selve rettighetssalget, sier generalsekretær Kjetil Siem i NFF i en pressemelding.
Dyrt for NRK
NRKs sportsredaktør Rune Haug var forberedt på at anbudsdokumentet ville komme mandag.
- Vi har fått vite at det sannsynligvis kommer i dag, iallfall i løpet av kort tid, sier Haug.
Les også: Grosvold dropper peisprat med Telenor-sjefen
Prisen for rettighetene til norsk eliteseriefotball har endt på over én milliard kroner for hver av siste tre periodene.
Dermed er det et åpent spørsmål om NRK har råd. Statskringkasteren er satt under press av en borgerlig regjering som ikke ønsker å øke lisensen,
- Eliteserien er selvsagt redaksjonelt interessant. Men erfaringen fra forrige gang var at dette kostet betydelig mer enn det smakte for en lisensfinansiert kringkaster, sier Haug.
Solgte tilbake
I 2010 endte det derfor med at NRK solgte lørdagskampen, som var rundens andre- eller tredjevalg, tilbake til Fotball Media.
Til slutt endte kampen på Discovery-gruppens nye mannekanal MAX.
- Men vi skal se på anbudsdokumentet og vurdere det, sier Rune Haug.
Milliardspillet
Svært mye står på spill for norske tv-kanaler i den forestående budrunden. Fotballrettigheter er kjernen i betal-tv-operasjonen til TV 2 og strømmetjenesten TV 2 Sumo.
Dyrekjøpte rettigheter var også årsaken til de voldsomme underskuddene i betal-tv-selskapet C More, som ble solgt til TV 2 i februar (DN+).
Denne gang er spillet litt annerledes. Årsaken er at TV 2 nylig betalte svært mye for å sikre seg rettighetene til Premier League fra og med 2016/17-sesongen. Anslagene har variert fra 1,65 til oppunder to milliarder kroner for tre sesonger.
TV 2s Bjørn Taalesen fleiper bort spørsmål om TV 2 har penger igjen til norsk fotball etter dette:
- Det er fint vær i dag, sier han.
Flere på banen
MTG, som sender Champions League-fotball på Viasat4, har også brukt penger på fotball i høst. Nylig kjøpte TV3-eieren rettighetene til spansk, fransk og italiensk toppfotball.
Også Amedia har meldt seg på fotballbanen. I april kjøpte Amedia bilderettighetene til 2. divisjon, den såkalte Oddsen-ligaen, som skal sendes live på lokalavisenes nettsider.
Konsernsjef Are Stokstad fremhevet fredag lokal fotball som et av de viktige tilleggstilbudene som skal binde nye og gamle abonnenter til konsernets aviser.
Rettighetene til norsk eliteseriefotball gjelder fra 2017-sesongen. I dag går kampene på C More og TV 2.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Snapchat tetter Facebook-gapet
Se video - Fem styrkeøvelser for en strammere kropp:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.