- Det er bilen som definerer oss, ikke merket som definerer bilen, sier Albert Lam.
Sjefen for den elektriske nykommeren Detroit Electric var på Oslo-besøk fredag.
Detroit Electrics' første moderne modell heter SP:01.
Etter planen skal den første modellen bygges i 950 eksemplarer, og Lam hevder at det er ordre på 600 biler allerede. Leveringene skal starte i desember i år, og omtrent på samme tid kommer det biler også til Norge, hvor prisen foreløpig er ukjent. 135.000 dollar i USA tyder likevel på en pris på rundt 1,2 millioner kroner.
Startet av Edison
Merket strengt tatt ikke en nykommer. Lam går igjennom historien til merket som ble startet av blant andre Thomas Edison i 1907 og 32 år fremover ble det bygget 35.000 biler. Fordelen den gang var at man slapp å sveive i gang motoren.
Etterhvert gjorde utvidelsen av veinettet i USA til at elbilens rekkevidde kom til kort - og det ble ikke laget flere biler.
- Jeg forteller dette for å forklare at dette ikke er noe vi bare hopper på for å tjene raske penger, det ligger i DNA-et vårt, sier Lam.
– Mer tradisjonelle enn Tesla
Albert Lam selv har jobbet i Apple og i Lotus, så likheter med dette bilmerket er definitivt ikke tilfeldig.
SP:01 er basert på Lotus Elise. Ganske så likt måten Tesla startet på: en liten sportsbil med batteri basert på Lotus Elise.
Deretter er planene store for flere modeller. Lam forteller om en enda råere sportsbil som skal komme om halvannet år og som skal være en «Ferrari-killer». I andre kvartal 2019 hevder Lam at det også skal komme en sedan og en suv.
- Dette likner på Teslas forretningsmodell?
- Vi er langt mer tradisjonelle enn Tesla, vi skal ikke bygge forhandlere og ladere selv. Vi skal samarbeide med aktører som allerede er etablerte, for vi trenger folk som kan hjelpe oss. Bil er ikke rakettforskning, sier Lam.
Rekkevidde på 288 kilometer
Når det kommer til bilen, mener Lam at selskapet har laget en helt annerledes bil enn Tesla Roadster.
- Det er dag og natt-forskjell. Vi har hatt fokus på å beholde en lett bil. Derfor tenker vi at en rekkevidde på 288 kilometer er nok for denne bilen. Vi kunne stappet den full av batterier, men da hadde den blitt tung, og ville lignet mer på en amerikansk muskelbil. Det likte vi ikke, så vi gikk heller for en hard diett, sier Lam.
Selskapet hevder at SP:01 er verdens raskeste elektriske sportsbil og den eneste elektriske kabrioleten. Tesla Roadster ble lansert i 2008.
- Noen vil hevde vi kommer seint til festen, men Tesla Roadster er borte, sier Lam, som forøvrig hevder han var sentral i byggingen av de første bilene til Tesla, da han jobbet i Lotus.
På veien
DN får sitte på en tur i en av de tidlige bilene som bilforhandleren Carpoint har fått til Norge. Det mest spesielle med denne elbilen er at den kan velges med en manuell girkasse, noe vi aldri før har sett i en elbil. Girkassen har fem trinn, men litt avhengig av hva du vil oppnå, trenger du ikke bruke den så mye.
Ellers føles bilen veldig stiv og lettbeint, som en sportsbil skal gjøre. Støynivået er relativt høyt, og Lotusen som er grunnlaget er i det hele tatt litt av en skranglekasse. Det hører man ikke minst når man lukker døren. Selv om det ikke er blikk det smeller i, minner lyden av å lukke døren laget i karbon på lyden av å smelle igjen døren på en bil fra tidlig syttitall.
- Batteriet er bygget inn i chassiset, og øker stivheten med 18 prosent, sier Lam.
Nettbrett i midten
Innvendig har bilen relativt spartanske instrumenter, i tillegg til et Samsung nettbrett som står på høykant i midtkonsollen. Her kan det meste i bilen overvåkes, og Lam er tydelig stolt over å være den første bilprodusenten med et Android-basert infotainment-system.
- Det er en unik android-touchscreen. Vi jobber direkte med Samsung, sier Lam.
Bilen skal også være en energibærer, som kan fore strømnettet med strøm når det eventuelt er behov for det. Batteriene skal være de mest energieffektive på markedet og skal lagre 140 wh per kilo. Til sammenligning er Teslas tall 123 wh/kg.
Lam har store vyer for sitt bilmerke og snakker om induksjonslading og bildeling hvor man må betale for de minuttene man bruker bilen, og ikke en hel dag.
- All teknologi som dette er tilgjengelig. Noen må bare sy det sammen, sier Lam.
Les også vårt møte med Tesla Model X: Ventetiden er over (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.