Det gir en god følelse å sette seg inn i en S8. Når du starter motoren, hører du ikke stort, før du trykker på gasspedalen. Lyden forteller deg at pakket inn i karbon, skinn og metall, ligger et villdyr og venter.
Med en pris som på en middels leilighet i sentrale strøk, er det jo visse forventninger til en slik bil også.
Vekker oppsikt
Når du ser en Audi S8 på en parkeringsplass, ser du hvor enorm denne bilen er. Den er over fem meter lang og to meter bred, men så er den da også Audis toppmodell. Selv om bilen er relativt diskret, vekker den oppsikt. Påfallende ofte snudde forbipasserende på hodet og kikket etter bilen.
DNtv:Se og hør prøvekjøringen av S8.
Inni ser bilen ut som en hvilken som helst annen Audi. Ordentlig, men litt kjedelig. Men bilen er selvfølgelig pakket full med ekstrautstyr, og dette fordrer selvfølgelig noen ekstra knapper.
Og når du studerer bilen litt nærmere, ser du at alt i denne bilen er i skinn. Ikke nok med seter og ratt, men dashbordet, dører og tak er også i skinn. Med noen innslag av karbondetaljer.
Lamborghinimotor
Det er umulig å ta for seg S8 uten å snakke om motoren. Under panseret sitter en V10-er på 5,2 liter og et dreiemoment på 540 Nm. Denne er hentet fra søstermerket Lamborghini, men i Audi sitter en litt større, men snillere variant. Her yter den 450 hestekrefter, mot 500 i Lamborghini Gallardo.
Å kjøre denne bilen går som en lek. Den er svært komfortabel, noe som ikke overrasker særlig. Rarere er det at bilen føles langt mindre enn den faktisk er. Styringen er presis og veigrepet er eksemplarisk. Motoren er kultivert og komfortabel om du ønsker det. På den annen side, er det rå krefter liggende på lur under panseret, så dette er ingen typisk sjåførbil. Her sitter eieren definitivt i førersetet.
Tar av i S-modus
Girkassen er sekstrinns og av tiptronic-typen. Girskiftene skjer nesten umerkelig. Men med girspaken i S-modus, da skjer det ting. Bilen blir hissig og brutal. Lette berøringer på gasspedalen fører til rykkete kjøring.
Med gassen i bånn, tar lyden fra motoren pusten fra deg, før den får deg til å fnise av fryd. Med en dyp og rå lyd som minner om et fly under takeoff, akselererer den store limousinen som en sportsbil. Og hadde det ikke vært for den rå lyden, merker du ikke at bilen fra stillestående, bryter høyeste fartsgrense her i landet på 5,1 sekunder.
Som de andre S-modellene er også den største utstyrt med firehjulsdrift-systemet Quattro. På S8 sendes 60 prosent av kreftene til bakhjulene, noe som gjør at bilen blir mer som en bakhjulsdrevet bil å kjøre, og samtidig føles ikke bilen så fremtung.
Lang utstyrsliste
Komforten i baksetet er på linje med forsetene. Plassen er god, og med firesoners klimaanlegg og regulering av setene sitter passasjerer som grever. Ettersom bilen er så stor er bagasjerommet også svært rommelig.
På testbilen var det ekstrautstyr for mer enn prisen på en vanlig familiebil. Blant annet var den utstyrt med keramiske bremser til drøye 90.000 kroner. De ser lekre ut, og i tillegg biter de gigantiske bremseskivene kraftig fra seg.
Hvis du først skal kjøpe en bil til 1,8 millioner, kan du vel like gjerne legge 400.000 kroner ekstra på bordet, og få alt tenkelig av utstyr.
Her i landet får du den samme bilen, det vil si A8, med samme utstyr, men mindre motor, for omkring halve prisen. Det er ikke halve moroa, for A8 er også en fin bil, men S8 egner seg definitivt bedre på tyske motorveier enn på norske. Hadde jeg hatt pengene, er jeg allikevel ikke i tvil om at jeg hadde gått for en S8.
Tidligere har DN.no kalt Volvo S80 V8 for en "Direktør-racer for politisk ukorrekte". Med mer av både ytelser, utslipp og racer-gener, passer den tittelen vel så bra på S8.
Konklusjon: Audi S8 kombinerer limousin med sportsbil på en ypperlig måte. Dessverre passer nok en slik bil bedre i Tyskland enn her hjemme.
Les også DN.nos tester av sportsmodellene til Audi: S3, S5, S6 og R8
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.