Når kommuner ønsker å iverksette slike tiltak, må Statens vegvesen akseptere dette, mener Riksrevisjonen. Nå har kontroll- og konstitusjonskomiteen, med unntak av medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, konkludert med det samme, skriver Dagsavisen.
– Når Norge blir dømt i EFTA-domstolen for dårlig byluft, og Oslo-lufta bryter helsemyndighetenes grenser 45 prosent av tida i januar, så skyldes det at blant andre Vegvesenet ikke har skjønt at byluft er deres ansvar, mener stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG) som er medlem av komiteen.
Utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet opplyser at de to eksemplene som Riksrevisjonen viser til, ligger noe tilbake i tid.
– I Trondheim har vi styrket veivedlikeholdet og veivaskingen, slik at det nå er færre røde dager med dårlig luftkvalitet enn før.
Når det gjelder Oslo, står Aksnes fast på at det vil være en dårlig idé å stenge statlige veier for tungtransport som han mener da vil finne andre ruter på veier som er så dårlige at de ikke vil tåle den ekstra belastningen.
På generell basis understreker Aknes at Statens vegvesen i høyeste grad er opptatt av tiltak som bedrer bylufta.
– Vi er positive såframt det finnes teknologiske muligheter som gjør det mulig, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.