Gøy på jobben

Det er viktig å ha det gøy på jobb, ifølge AJ-montørene Stian Lirio, Haavard Wenger, Rawad Farrouh og Thomas Juliussen. Om noen har en dårlig dag eller praktiske ting går litt på tverke, prøver de å løfte stemningen og hjelpe hverandre. Foto: Alexander Benjaminsen

Denne gjengen trives på jobb, og det er det flere gode grunner til. Men kun halvparten av oss har det egentlig gøy på jobben, ifølge ny undersøkelse.

Det er mandag formiddag hos Møller Bil Skadesenter Bærum. En stor lastebil med den gule og røde logoen til AJ Produkter er på vei ut porten. Inne er fire montører fra innredningseksperten i full gang med å pakke ut og sette sammen skrivebord og kontorstoler.

Åge Alexandersen synger «Levva livet», mens Thomas Juliussen, formann og montør i AJ Produkter, monterer ben på et skrivebord.

– Dette er en jobb jeg virkelig stortrives i. Jeg gruer meg aldri til å gå på jobb, for å si det sånn, sier han, og får støtte av de yngre kollegaene Haavard Wenger og Stian Lirio.

– Det er viktig å ha det gøy på jobb, sånn at man trives, sier Haavard.

Det er alltid god stemning når Rawad Farrouh og Thomas Juliussen jobber sammen. Foto: Alexander Benjaminsen

Viktig å tulle

Ifølge en fersk undersøkelse utført av Kantar, er syv av ti nordmenn enige med AJ-gjengen i at det er viktig å ha det morsomt på jobb, mens kun halvparten av de spurte sier at de faktisk har det morsomt.

Hva folk opplever som morsomt vil selvfølgelig variere, men Stian er i hvert fall sikker i sin sak:

– Vi har det gøy! Vi prater og koser oss mens vi jobber, legger han til.

Organisasjonspsykologens topp tre for trivsel på jobb

1. Meningsfullhet: Forskning viser at dette er det viktigste for at man skal ha det bra på jobb. Det kan være at arbeidsoppgavene i seg selv er meningsfulle, som for eksempel leger og sykepleiere som hjelper mennesker. Eller det kan være det sosiale miljøet.

2. Gjensidig tillit: Mellom ansatte og mellom ansatte og leder. Lederen har en viktig rolle for å få dette til. Å ha en leder som ser og kjenner de ansatte bidrar til å skape denne tilliten og tryggheten, som er nødvendig på en arbeidsplass. For å skape tillit mellom ansatte er det viktig å gjøre sosiale ting sammen. Dette kan en leder bidra og til rette legg for.

3. Humor: Å ha det morsomt, le og tulle med hverandre, er en veldig fin måte å bli kjent på et litt dypere plan enn det faglige. Dette er viktig for å bygge tillit, som igjen bidrar til trygghet og trivsel.

Nettopp det sosiale har mye å si for trivselen, ifølge organisasjonspsykolog Harald Sørgaard Djupvik i Kantar.

– Det å bruke tid på å bli kjent med hverandre også utenom det faglige, bidrar til å skape gjensidig tillit. Humor, latter og å tulle med hverandre er veldig fint, forklarer han.

Djupvik mener humor og å ha det gøy på jobb er en av de viktigste faktorene for å trives på jobb. I tillegg nevner han gjensidig tillit både mellom leder og ansatte og de ansatte imellom, og at man opplever jobben som meningsfull, enten faglig eller sosialt.

Det går unna når Haavard Wenger og Stian Lirio skrur sammen skrivebord fra AJ Produkter. Foto: Alexander Benjaminsen

«Jazzer» hverandre opp

Montørene i AJ er enige. Det sosiale miljøet og de gode kollegaene er det viktigste.

– Det er viktig at det praktiske funker og at ting går «smooth» også, sier Stian.

Men når det ikke gjør det, og man for eksempel må bære 50 kontorstoler opp trappene fordi heisen står, er det bedre å gjøre det sammen med noen man har det morsomt med.

– Da prøver vi å skape god stemning og «jazze» hverandre opp.

Hos AJ ligger strategien «Hapiness at work» til grunn for det meste de gjør, og norgessjef Marius Barhaugen er opptatt av at de ansatte skal ha det gøy på jobben.

– Glade mennesker skaper gode resultater, mener han.

Noe av det første han gjorde da han begynte, var å sette av tid til å snakke med alle én til én. Han ville finne ut hvem de er, og hva de brenner for.

– Det er viktig med balanse. Skal man prestere på jobb, må man ta vare på seg selv og gjøre ting man liker, sier Marius.

Innstillingen hans har bidratt til å utvikle arbeidsmiljøet, som alltid har vært godt hos AJ Norge.

– Dette er en jobb jeg virkelig stortrives i. Jeg gruer meg aldri til å gå på jobb, for å si det sånn, sier Thomas Juliussen. Foto: Alexander Benjaminsen

Tillit er limet

Montørene er mest ute hos kunder, men de får likevel være en del av det gode miljøet. De starter arbeidsdagen på hovedkontoret på Kløfta hver morgen før de drar ut på oppdrag.

Djupvik mener dette kan være avgjørende.

– At man samles på morgenen er veldig smart. Å være del av teamet er viktig. Det bidrar til tillit, som er limet i en gruppe, og for å få tillit til hverandre må man komme nær nok hverandre også på det personlige planet, og da må man møtes, forklarer organisasjonspsykologen.

Montørene selv mener også at det bidrar til at de trives så godt, selv om det tar litt ekstra tid.

– Da får vi sagt hei og sett de andre, og blir en del av gjengen, sier Stian, som driver eget selskap og er innleid av AJ.

Samtidig gjør Thomas ferdig et skrivebord. Åges «Levva livet» byttes ut med klassikeren «Forelska i lærer’n» i bakgrunnen.

– Vi er heldige som har et veldig godt arbeidsmiljø, slår han fast.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 21 europeiske land med 26 selskaper, og har over 1000 ansatte
  • AJ Produkter er Norges største nettbutikk for innredning og utstyr til arbeidsplassenBle etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Likte du denne saken?