Gjør en forskjell 2022

Kårer Norges smarteste grønne løsning

Jurymedlem Elin Nørve (fra venstre), markedsdirektør i Posten og Bring Monica Solberg og jurymedlemmene Colin Campbell og Petter Gulli håper konkurransen vil bidra til økt engasjement rundt løsninger som gjør en forskjell for klimaet. Silje Skjelsvik sitter også i juryen, og holder til i Bergen. Foto: Anita Arntzen.

At vi står midt i en tid med grønn omstilling er merkbart for de fleste. Vi må alle gjøre en forskjell – også rent praktisk. Derfor vier Bring året 2022 til å heie frem alle som setter handling foran ord.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

En jury skal vurdere grønne løsninger som gjør en forskjell. Stort og smått. Vinneren får 150.000 kroner til klimavennlige tiltak i sin bedrift eller videreutvikling av den aktuelle løsningen. Frist for å sende inn nominasjoner er 13. juni.

–  Det nytter ikke å slå seg til ro med å være «best i klassen» lenger. Klimautfordringen er det ingen kan løse alene, sier markedsdirektør i Posten og Bring, Monica Solberg.

Med vårsolen i ansiktet møter hun tre av jurymedlemmene i Bjørvika i Oslo. De jobber alle daglig med bærekraft på ulike måter.

Det går ikke mange minuttene før de snakker i munnen på hverandre om klimatiltak det jobbes med i det norske næringslivet, klimatiltak som virkelig gjør en forskjell, mens fotografen ber dem stille opp foran en av Brings elsykler.

Posten og Bring har nå over to tusen kjøretøy som går på fornybar energi, inkludert mer enn tusen el-kjøretøy og snart over seksti el-lastebiler. Antallet øker stadig.

– Det er summen av alle tiltak som avgjør om vi lykkes, derfor ønsker vi å løfte frem andre inspirerende grønne løsninger som finnes der ute, sier Solberg.

Artikkelen fortsetter under påmeldingsskjemaet.

Bring kårer Norges smarteste grønne løsning 2022

  • Nominer en løsning i din bedrift, eller en bedrift du kjenner til, ved å fylle ut skjemaet under. Frist: 13. juni 2022.
  • Et knippe finalister blir presentert i hver sin innholdsartikkel og en video produsert av innholdsbyrået DNX, som blir publisert på dn.no, på bring.no/magasinet og i sosiale medier i løpet av året
  • For å bli finalist må det kunne vises til en løsning som faktisk gjør en forskjell – løsningen må ha en reell effekt og positiv klimapåvirkning
  • Juryen kårer en vinner mot slutten av året. Les mer om juryen nederst i artikkelen
  • Vinneren får 150.000 kroner øremerket til klimatiltak i sin bedrift eller videreutvikling av den aktuelle løsningen

Send inn din nominasjon her:

Send inn din nominasjon her

Grønt entreprenørskap

Som en del av konsernet Posten Norge har Bring som mål å bli bransjeledende innen klima og miljø, og har gjort mange konkrete tiltak de siste årene. Det har resultert i en andreplass i årets Sustainable Brand Index innenfor pakke- og logistikkbransjen, hvor de kun ble slått av Posten.

– Vi har i mange år jobbet målrettet med løsninger som gjør en forskjell, og har klart å redusere utslippene våre med 51 prosent siden 2012. Samtidig jobber vi hele tiden med å lære og utvikle oss sammen med resten av det norske næringslivet, sier Solberg.

Nå ønsker logistikkaktøren å bruke posisjonen sin til å trekke frem andre som har kastet seg inn i det grønne skiftet.

– Det vi skal i gang med nå er rett og slett å løfte frem andre bedrifter som har funnet på smarte løsninger for å redusere sitt fotavtrykk.

Gjennom et samarbeid med innholdsbyrået DNX vil Bring dele ut prisen Norges smarteste grønne løsning 2022.  

– Vi har en konsernstrategi som sier at vi skal være den grønneste logistikkleverandøren. Den ambisjonen tar vi på alvor, for vi er jo, som alle andre i vår bransje, en stor del av problemet. Vi ønsker derfor å også være en aktiv pådriver for å bidra til løsningen, blant annet ved å heie frem de beste tiltakene der ute og kanskje inspirere andre til å gjøre liknende tiltak, forteller Solberg.

Bring kom på andreplass i årets Sustainable Brand Index innenfor pakke- og logistikkbransjen, hvor de kun ble slått av Posten.. I dag har de over to tusen kjøretøy på fornybare energikilder, mer enn tusen el-kjøretøy og snart over seksti el-lastebiler. De satser også i økende grad på togtransport. Foto: Bring

Grønn optimisme

Selv om klimautfordringene Norge og resten av verden står overfor er enorme, er Bring opptatt av å styrke troen på at mange av løsningene faktisk finnes allerede.

– Fremtidsspådommene blir ofte så dystre. Bildene vi får når vi tenker på klimautfordringen er isbreer som raser i vannet, røyk fra svære fabrikker og naturkatastrofer. I stedet for å snakke om hvor ille det kan gå, ønsker vi å vise frem alt det positive som tross alt skjer, forteller hun.

Markedsdirektøren mener grønn omstilling av næringslivet de siste årene har tatt veien fra luftige festtaler til konkrete løsninger som gjør en forskjell over hele landet.

– Det har vært innovasjon på steroider de siste årene. Det er så mange der ute som nå er i gang med å løse oppgavene sine på helt nye måter. Det er en helt utrolig utvikling, og det blir noen ganger borte i alvoret i klimadebatten, sier hun.

Denne elsykkelen er bare én av over tusen el-kjøretøy i Bring. Foto: Anita Arntzen

Et stort, grønt fellesskap

– En av de viktigste grunnene til optimisme er at næringslivet har snudd om til å se alle forretningsmulighetene som ligger i det grønne skiftet, sier bærekraftsdirektør i Posten og Bring, Colin Campbell.

– Vi har ambisjoner om å vokse med 40 prosent de neste årene. Samtidig skal vi nesten halvere egne utslipp. Når vi kan bevise at utslippene faktisk går ned med vår vekst er det et konkurransefortrinn, og det er dette næringslivet nå har skjønt.

Bærekraftsjefen er likevel rask med å presisere at utslippskutt kun i egen bedrift ikke vil løse klimakrisen. Derfor vil han heller snakke om ambisjonene de har på vegne av hele verdikjeden de er en del av.

– Vi utfordres og motiveres hver dag av våre kunder. Mange av dem er langt fremme på bærekraft. Og vi, på vår side, passer på å inkludere alle våre underleverandører i vår strategi. Det er først når alle går sammen i et partnerskap for å gjøre verdikjeden grønn i alle ledd at vi vil lykkes, sier han.

Bring

  • Norsk post- og logistikkselskap med virksomhet i hele Norden. Eies av Posten Norge
  • Er den delen av Postenkonsernet som betjener bedriftskundene
  • Har erstattet alle fossile varebiler i Oslo med elektriske kjøretøy, lastesykler og mopeder.
  • Har redusert sine utslipp hvert år siden 2012. Totalt er utslippene redusert med 51 prosent siden da.
  • Har som første i sin bransje i Norge nå satt Science Based Targets og skal redusere egne og leverandørers utlipp med henholdsvis 42 prosent og 32 prosent innen 2030.

Hvem blir årets smarteste grønne?

Kåringen ledes av en jury bestående av eksperter på grønn vekst og grønn omstilling.

Juryen ser etter gode, konkrete løsninger som gjør en forskjell for varig endring og som fremmer samarbeid. Finalistene må kunne vise til en reell positiv innvirkning på klimaet.

Om løsningene som blir nominert er en smart robot, en miljøvennlig maskin, en effektiv måte å sortere avfall på eller helt andre ting, vet hverken juryen eller Bring.

– Drømmescenariet er jo å sitte igjen med et knippe finalister av bedrifter, små eller store, som virkelig brenner for dette og synes det er gøy å jobbe med det grønne skiftet. Noen som har funnet inspirerende og kreative løsninger som alle vi andre kan lære av, sier Monica Solberg.

Et knippe finalister vil bli løftet frem gjennom en innholdsartikkel og en video hver som vil bli publisert på dn.no, på bring.no/magasinet og i sosiale medier gjennom året. Mot slutten av 2022 vil juryen kåre én verdig vinner som kan smykke seg med tittelen Norges smarteste grønne løsning 2022.

Juryen:

Flash photography, Street fashion, Hair, Lip, Sky, Smile, Outerwear, Eye, Sleeve, Travel

Foto: Didrik Skodje

Silje Skjelsvik

Grunnlegger av den nasjonale klimastiftelsen Om i Morgen og leder av klimasatsningen i Sweco Norge. Har en master i meteorologi og oseanografi. Hun ble kåret til Årets ledestjerne av DN i 2020 og Årets unge ledertalent av Bergen Næringsråd i 2021.

– For å lykkes med en storstilt klimaomstilling er det viktig at vi har gode foregangsprosjekter, at vi inspireres av hverandre og løfter frem både hverandre og de gode eksemplene. Vi må skape engasjement om grønne løsninger, og det gjør vi blant annet gjennom en kåring som dette. Jeg gleder meg til å se hva slags løsninger vi får inn.

Vision care, Dress shirt, Forehead, Glasses, Smile, Sleeve, Wood, Collar, Eyewear, Plant

Foto: Anita Arntzen

Petter Gulli

Gründer av 12YEARS, et rådgivingsselskap som hjelper virksomheter med å utarbeide strategier for bærekraft og samfunnsansvar. Gulli er også en av initiativtakerne bak Grønnvaskingsplakaten, medgründer av den sirkulære markedsplassen resourcer.bio, forfatter av boka HÅP og styremedlem i WWF.

– Å være med å hedre de som faktisk går foran og viser vei i det grønne skiftet, er viktig. Dessverre er det slik at de negative overskriftene fort slår ut de positive historiene i media. Samtidig er det viktig for oss i juryen å være etterrettelige og nøye. Vi skal løfte fram de som virkelig kan bidra til å forandre verden.

Foto: Anita Arntzen

Elin Nørve

Grunnlegger av Future Leaders, Skandinavias største bærekraftorienterte lederutviklerprogram for unge. Har en master i internasjonal strategi og diplomati fra LSE og holder foredrag om unge i arbeidslivet, ledelse, bærekraft og globalisering. I 2019 var hun en av finalistene i Dagens næringslivs kåring 30 under 30.

– Næringslivet har en avgjørende rolle for at vi skal klare å nå 2030-målene. Med dette prosjektet går Bring foran som et godt eksempel gjennom å løfte et viktig fokus. Jeg gleder meg til å se løsningene som kommer ut av dette prosjektet!

Foto: Anita Arntzen

Colin Campbell

Bærekraftdirektør i Posten og Bring med konsernansvar for klima- og miljøarbeid. Han har jobbet i konsernet siden 2006 og vært med på å bygge opp bærekraftarbeidet fra bunnen av. Campbell er utdannet jurist og har bakgrunn som konsulent.

– Dette prosjektet er viktig fordi vi må løse klimautfordringene sammen, ikke hver for oss. Næringslivet spiller en avgjørende rolle. Det er her løsningene skal realiseres, og det ligger også mange forretningsmuligheter i overgangen til lavutslipssamfunnet. Vi skal finne og løfte frem gode initiativer, for det er mange innovative og klimaeffektive løsninger og muligheter der ute som med fordel kan vises frem for flere.

Likte du denne saken?