Digitalisering av finansbransjen i dag og i fremtiden

Trendrapport fra Itera og DNX | Høst 2020

ANNONSØRINNHOLD

Rectangle
Logo, Font, Text
Rectangle
Logo, Font, Text

Forord

Bankbransjen er i konstant endring – særlig akselerert av en global pandemi få så komme. Sammen med DNX har vi i Itera laget denne trendrapporten for å ta tempen på sentrale drivere i den norske finansbransjen.

Itera er lidenskapelig opptatt av bank- og finansbransjen. Vi holder oss kontinuerlig oppdatert på trender og utvikling og diskuterer hva som er viktig og uviktig så busta fyker her på kontoret. Vi søker aktivt ny kunnskap, jobber for å sile ut støy og forsøker å forstå hva dette vil bety. Vi setter internasjonale trender inn i en norsk og nordisk sammenheng og vi lærer aktivt fra andre bransjer.

Fintech er et «buzzord» som har kommet for å bli, og det finnes mange definisjoner av hva begrepet innbefatter. De fleste er enige om at det handler om finansiell teknologi, men ofte blir det diskusjoner når man snakker om de nye versus de gamle. I denne rapporten bruker vi fintech som et samlebegrep som ikke kun er myntet på hva nye, fremoverlente startups utvikler, men også satsninger fra etablerte finansaktører. Fordi i Norge er det nemlig slik at godt etablerte spillere har bevist at de henger med i svingene.

Denne rapporten har vi utarbeidet med utgangspunkt i flere samtaler med nøkkelpersoner fra bransjen, i tillegg til våre erfaringer fra å ha jobbet med å digitalisere bankbransjen sammen med våre kunder. I tillegg baserer innsikten seg på kontinuerlig overvåkning av bankmarkedet gjennom Cicero Consulting – Iteras heleide analyseselskap innen bank- og forsikringsbransjen.

Denne innsikten ønsker vi å dele med deg som deltar på DN Fintech. Ikke fordi vi sitter på alle svarene. Men fordi vi tror du er opptatt av det samme som oss og at du dermed vil være med å berike debatten. Vi håper du får en god leseropplevelse og at du hører fra deg om du har innspill, spørsmål eller sterke meninger.

Kristian Enger
Konserndirektør, Itera
kristian.enger@itera.no

Hege Kosberg
Direktør for reklame og kommunikasjon, Dagens Næringsliv
hege.kosberg@dn.no


Stefan Astroza
Leder Smart Banking, Itera
stefan.astroza@itera.no


Innhold

Det er ikke mangel på rapporter som tar for seg de globale trendene som driver digitaliseringen. Det det er mangel på, er å se disse trendene i noe annet enn en global kontekst. Det nasjonale og lokale perspektivet mangler. I denne rapporten tar vi derfor for oss sentrale drivere som vi mener vi prege norsk finansbransje dette tiåret. Uansett om du jobber i DNB eller Drangedal Sparebank.


/ Bransjegrenser viskes ut

Bransjeglidning fører til at nye ikke-finansielle aktører angriper attraktive deler av bankenes verdikjede og utfordrer på helt nye måter. Flyselskapet Norwegian har hatt enorm suksess med sin forbrukslånsbank, Coop har fått hundretusener av brukere til sin betalingsapp. Kanskje er det bare spørsmål om tid før Starbucks blir folkets foretrukne bank?


/ Unike kundeopplevelser vinner

Bankbransjen har de siste årene vært preget av betydelige omstruktureringer med nedleggelser av filialer, til digitale løsninger der kunden i større grad betjener seg selv. Selvbetjening vil tilta i tiden fremover, men den fremtidige digitale reisen vil kreve mer av bankene enn hva den har gjort til nå, og standarden settes av aktører utenfor finansbransjen.


/ Ingen forretning uten data

Bankene sitter på store mengder kundedata, og er den viktigste årsaken til hvorfor flere fintech- og BigTech-selskaper satser innen betalingsområdet. Men vi har til gode å se tjenester som virkelig viser nivået av personalisering som bankene og andre aktører kan oppnå gjennom å omgjøre generisk data til verdifull innsikt.


/ Sikkerhet i alle ledd

I dag skal «alt» kobles til internett, og digitale tjenester og store datamengder blir en del av kjernen til alle virksomheter. Da er ikke høy IT-sikkerhet bare et alternativ lenger, det er en nødvendighet. Bankene er derfor nødt til å strekke seg forbi lovpålagte krav og regler. Og ikke alle vil lykkes.


/ Bærekraft for alle pengene

Finansbransjen er navet i samfunnets hjul og nå ruller vi inn i bærekraftens tiår. Dette innebærer at bankene vil ha, og ta, et stort ansvar for at vi beveger oss i en bærekraftig retning. Men sjansen for at alle katter blir grå i mørket er stor.


/ Skråblikk fra Christoffer Hernæs

Det er en bred enighet i bransjen om at teknologi handler om mer enn å redusere kostnader, kunden skal være i sentrum, data er det nye gullet, og neste generasjons kunder vil ha helt andre forventninger til hva en bank vil være. Men bankene har fremdeles en lang vei å gå. Christoffer Hernæs har fått frie tøyler til å synse på sistesiden.


/ Bransjegrenser viskes ut

Økt konkurranse på tvers

Bransjeglidning fører til at nye ikke-finansielle aktører angriper attraktive deler av bankenes verdikjede og utfordrer på helt nye måter. Flyselskapet Norwegian har hatt enorm suksess med sin forbrukslånsbank, Coop har fått hundretusener av brukere til sin betalingsapp. Kanskje er det bare spørsmål om tid før Starbucks blir folkets foretrukne bank?

– Det er en utfordring for alle etablerte banker at det kommer inn små konkurrenter og leverer bedre på en liten del av tjenestespekteret deres

Knut Anders Wangen
Kommersiell direktør i Danske Bank Norge

Black, White

Bransjegrenser viskes ut

Utvalgte fintech-satsninger i Norge

Bransjegrenser viskes ut

Bankene har en unik posisjon for samarbeid

Før var det «never change a winning team» som gjaldt. Nå er det kontinuerlig endring som gjelder. Aktører, forretningsmodeller og distribusjonsmetoder endrer seg i et forrykende tempo.

Hva vi kjøper og hvem som selger er ikke så viktig som hvordan tjenestene og opplevelsene kjøpes. Forbrukere fokuserer mer på bruksnytte enn eierglede. Dette vil påvirke hvordan bankene kan levere sine tjenester i fremtiden. Vi spår en tydelig dreining mot mer samarbeid og co-creation mellom banker og andre aktører i årene som kommer.

Utvalgte samarbeid mellom fintechselskaper og banker:

Et av norske bankers viktigste konkurransefortrinn er tillit. At banken nyter høy tillit er den fremste årsaken til hvorfor bankene i større grad bør utforske nye samarbeid – til det beste for kundene.

Andel nordmenn med stor eller noe tillit til måten følgende aktører oppbevarer og bruker personopplysninger på:

Font, Product, Line, Green, Blue, Text

– DEN FØRSTE FINTECH-BØLGEN HAR LÆRT OSS AT SAMARBEIDS-MODELLEN MED DE ETABLERTE BANKENE ER VEIEN Å GÅ

Anine Ragnif
Chief Operating Officer i Itera

Hairstyle, Chin, Hair

Skatte-etaten

Banker

Politiet

Forsikrings-selskaper

Tele-selskaper

Søke-motorer

Sosiale medier

83 %

83 %

84 %

65 %

36 %

10 %

10 %

Kilde: Personvernundersøkelsen 2019/2020

/ Unike brukeropplevelser vinner

Kundeopplevelser i verdensklasse

Bankbransjen har de siste årene vært preget av betydelige omstruktureringer med nedleggelser av filialer, til digitale løsninger der kunden i større grad betjener seg selv. Selvbetjening vil tilta i tiden fremover, men den fremtidige digitale reisen vil kreve mer av bankene enn hva den har gjort til nå, og standarden settes av aktører utenfor finansbransjen.

– I Norge har vi en digital ryggrad, blant annet gjennom bankenes felles standarder som gjorde at mange utfordringer ble løst på 1990-tallet. Dette har bidratt til at vi har kunnet være først i verden med mye – ikke bare innen bank

Rasmus Figenschou
Konserndirektør, Payments & Innovation i DNB

Black, White

Unike brukeropplevelser vinner

Fra kostnadskutt til unike brukeropplevelser

På starten av 2000-tallet besøkte hver fjerde nordmann banken fysisk ukentlig. Nå ligger andelen som aldri besøker en bankfilial på 29 prosent, samtidig som «alle» bruker nett- og mobilbank.

Koronapandemien har akselerert det digitale skiftet. Vi forventer ytterligere filialnedleggelser og dermed må bankene skape helt nye innovative løsninger som svarer på brukernes forventninger

Utvikling i antall filialer og bruk av mobil-/nettbank siden 2000

Text

Designdrevet innovasjon handler om å løse reelle problemer for brukere. En tjeneste som ikke løser et reelt problem for brukeren vil sjeldent tas i bruk.

Gjennom en brukersentrert metodikk og tverrfaglige team bestående av designere, teknologer, og forretningsutviklere skapes ofte de beste tjenestene som løser brukerens behov, utnytter teknologiske muligheter samt skaper forretningsmessig verdi for bankene.

Text, Product, Diagram

Unike brukeropplevelser vinner

Ett av Vipps’ fire produktprinsipper knyttes nettopp til viktigheten av å forstå brukeren. Dette prinsippet sier at Vipps skal finne kjernen i brukerens behov, fjerne alt som ikke trengs, og at de lanserer tjenester først når de vet at de forenkler. Sluttresultatet skal være at brukeren synes løsningen er befriende enkel – som er selskapets kundeløfte.

Nye teknologier legger til rette for å levere nye brukeropplevelser, og skaper også endringer i brukeradferd. Vår erfaring tilsier at designdrevne innovasjonsprosjekter med de beste resultatene nås når vi setter sammen tverrfaglig team med tydelige definerte utfordringer. Gi designerne, innholdsprodusentene, utviklerne og produkteier mulighet til å ta raske beslutninger og gjøre kontinuerlige endringer. Tilrettelegg for at konsepter og løsninger kontinuerlig kan justeres raskt fremfor å forholde seg til et fastlåst beslutningsgrunnlag.

Kundenes forventninger om friksjonsfrie brukerreiser og tjenester defineres av aktører utenfor bankbransjen. Skal bankene lykkes med å skape unike digitale kundeopplevelser må ambisjonsnivået ligge høyt, og terskelen for prøving og feiling lav.

– KUNDENES FORVENTNINGER OM FRIKSJONSFRIE BRUKERREISER DEFINERES AV AKTØRER UTENFOR BANKBRANSJEN

André Nymoen
Chief Experience Officer i Itera

/ Ingen forretning uten data

Fra gråstein til gull

Bankene sitter på store mengder kundedata, og er den viktigste årsaken til hvorfor flere fintech- og BigTech-selskaper satser innen betalingsområdet. Men vi har til gode å se tjenester som virkelig viser nivået av personalisering som bankene og andre aktører kan oppnå gjennom å omgjøre generisk data til verdifull innsikt.

– I den evolusjonen som pågår er neste fase å gjøre bankene mer datadrevne, mer åpne for å bruke kunstig intelligens i tjenestene sine

Tina Rellsve
Director, Enterprise Commercial I Microsoft

Black, White

Ingen forretning uten data

Vi går inn i en datadrevet fremtid

Data har gått fra å oppfattes som et biprodukt av drift til å bli mange selskapers viktigste eiendel. Det er ikke lenger noe som kun IT-avdelingen driver med, men som påvirker hele organisasjonen.


Årsaker til hvorfor det spås en datarevolusjon:

Line

Volumet av tilgjengelig data stiger betraktelig…


Line art, Circle

…samtidig som det er raskere og billigere enn noen gang å prosessere data.


Circle, Text

Når analyseteknikker i tillegg blir stadig mer tilgjengelig…


Circle, Text

…øker det totale verdipotensialet og forsterker insentivet til å bli mer datadrevet


Ingen forretning uten data

Hovedkategorier for dataanalyse

1. Deskriptiv analyse
Hva har skjedd?
Hva er konverteringsraten?
Hva ligger omsetningen på?

2. Diagnostisk analyse
Hvorfor skjedde det?
Hvorfor fikk vi mange klager?
Hvorfor økte salget?
Hvorfor fikk vi ikke ønsket effekt av markedsføringen?

3. Prediktiv analyse
Hva kommer til å skje og hvorfor?
Hvordan vil porteføljen vår påvirkes hvis vi endrer et risikoparameter?
Hva skjer hvis vi endrer renten med X prosent?

4. Preskriptiv analyse
Hva burde vi gjøre?
Hvis antall klager øker med 20 %, iverksett tiltak X

Smartere bruk av data

En undersøkelse Itera-selskapet Cicero Consulting utførte i 2019 viser at over tre av ti nordmenn er villig til å dele informasjon om sitt forbruksmønster for å få bedre tjenester. Blant de yngre aldersgruppene er det nær halvparten som ønsker å dele informasjon om adferd for å få mer skreddersydde tjenester i retur.

Bankene sitter på store mengder kundedata, men vi har til gode å se tjenester som virkelig viser nivået av personalisering som bankene kan oppnå. Bankene har godt utgangspunkt ved at kundene har en vilje til å dele data – men denne tilliten må forvaltes med omhu.

Utover bruk av data i direkte kundefront er det flere muligheter for banker ved smart bruk av data i interne prosesser og løsninger.

46%


mellom 18 og 39 år er villig til å dele informasjon om sitt forbruksmønster med banken sin for å få bedretjenester

Kilde:PSD2-rapport 2019, Cicero Consulting og Norstat. n=1000

Det krever arbeid på flere områder for å bli en datadrevet organisasjon

Reisen mot å bli datadrevet er kompleks. Det holder ikke bare om å eksperimentere med maskinlæring her og der. Skal man lykkes med å skape en datadrevet organisasjon er det flere områder man må ta tak i.

Vår erfaring viser at en virksomhet kan godt kan sette i gang mindre initiativer for å løse spesifikke problemstillinger, men skal man bli virkelig datadrevet er helheten avgjørende.

Product
White-collar worker, Facial expression, Forehead, Smile, Chin, Face

– VIRKSOMHETER SOM IKKE KLARER Å OMSTILLE SEG NÅ, VIL SLITE I EN DATADREVET FREMTID PREGET AV STADIG RASKERE ENDRINGER

Fredrik Prøsch Hage
Senior business consultant og data-driven business lead

/ Sikkerhet i alle ledd

It-sikkerhet er hygiene

I dag skal «alt» kobles til internett, og digitale tjenester og store datamengder blir en del av kjernen til alle virksomheter. Da er ikke høy IT-sikkerhet bare et alternativ lenger, det er en nødvendighet. Bankene er derfor nødt til å strekke seg forbi lovpålagte krav og regler. Og ikke alle vil lykkes.


– Det som er den store utfordringen som må løses er hvordan sikrer man at man bygger verdikjeder ende-til-ende som er compliant og prosessmessig optimalisert også i bankene

Jarle Holm
Medgründer og daglig leder i Monner

Black, White

Sikkerhet i alle ledd

Sikkert som banken

Finanstilsynet karakteriserer den finansielle infrastrukturen i Norge som robust. Men tilsynet peker på en rekke sårbarheter knyttet til foretaks forsvarsverk mot digital kriminalitet og informasjonslekkasje, samt IKT-drift, som de mest sentrale truslene knyttet til foretakenes bruk av IKT.

Den finansielle infrastrukturen i Norge er solid, men vi er likevel sårbare for blant annet digital kriminalitet og informasjonslekkasjer

Finanstilsynets vurdering av risiko knyttet til sårbarheter og trusler i foretakenes IKT-virksomhet:

Font, Text

Sikkerhet i alle ledd

Utfordringene med hensyn til sikkerhet og compliance er et ledelses-ansvar, og fagområdet må regisseres i et dolby Cinemascope original og ikke i et sort-hvit lydløst super-8 format. Sikkerhet og compliance må være iboende i alle funksjoner, gjennomgripende i alle prosesser og ikke være en stasjon i form av noen kjappe sjekkpunkter et tilfeldig sted på veien eller ved prosjektets slutt. Ledelse av sikkerhet og compliance handler om å bygge en kultur hvor dette blir en del av alle ansattes DNA.

Finansbransjen dreier seg i stor grad om å håndtere risiko på en best mulig måte. Og dette innebærer et svært mye bredere perspektiv enn bare finansiell risoko; en toppleder må ha fokus på alt fra risiko ved IT-systemer og hacking via kunderisiko til klimarisiko og andre eksterne faktorer som påvirker virksomheten. Å garantere «sikkert som banken» har derfor blitt langt mer omfattende og komplisert enn for få år siden.

Risikohåndtering balanserer på tre pilarer:
Forretningsdrift (produkter, prosjekter, IT, lønnsomhet)
Juridiske forhold (regulatorisk, jurisdiksjon og selvinstruerte krav)
Kundenes og myndighetenes tillit (omdømme)


Sikkerhet i bank handler om langt mer enn om kundene kan tilbakebetale lånene sine. Og de siste årene har fokuset på sikkerhet vokst kraftig i omfang, både for de ansatte og i styrerommene; digitalisering har ført til økt fokus på compliance, GDPR, brannmurer, utviklingsrutiner, dokumentasjon, sikkerhetstesting og cyber security. For å nevne noe.

Det vil aldri være mulig å garantere at et finanssystem er 100 prosent sikret mot angrep eller misbruk - mennesker gjør feil - men med riktige verktøy og kompetanse vil man kunne si noe om sannsynligheten for og konsekvensen av ulike risikoer.

«Henda i været, dette er et ran» er ikke en reell trussel lenger, men bankene må ikke glemme arbeidet som ble gjort for å bekjempe ran. I dag handler sikkerhet i bred forstand om kontinuerlig arbeid for å bekjempe risiko for at uforutsette hendelser inntreffer. Sikkerhet handler om «hva» vi gjør, «hvorfor» og «hvordan».

White-collar worker, Glasses

– SIKKERHET OG COMPLIANCE MÅ VÆRE IBOENDE I ALLE FUNKSJONER, OG IKKE VÆRE EN STASJON I FORM AV NOEN KJAPPE COMPLIANCE SJEKKER ET STED PÅ VEIEN

Tor Ståle Hansen
CISO & CRO, Itera Group

/ Bærekraft for alle pengene

Finansnæringens ansvar

Finansbransjen er navet i samfunnets hjul og nå ruller vi inn i bærekraftens tiår. Dette innebærer at bankene vil ha, og ta, et stort ansvar for at vi beveger oss i en bærekraftig retning. Men sjansen for at alle katter blir grå i mørket er stor.


– Hvis vi treffer selskaper som ikke driver grønt nok, kan vi jo ikke bare si dem opp for å holde vår egen portefølje ren og fin – vi må jo prøve å hjelpe dem i en riktigere retning

Marianne Groth
Konserndirektør for bærekraft i Eika Gruppen

Black, White

Bærekraft for alle pengene

Sterke drivere setter bærekraft på agendaen

Både kunder, ansatte og investorer er opptatt av en bærekraftig fremtid. Også myndighetene vil drive utviklingen gjennom reguleringer og nye krav til bankene og de tjenester som tilbys.

De færreste av oss er uenige i at det er viktig at myndighetene og næringslivet tar bærekraft på alvor. I en bank-kontekst mener likevel bare 39 prosent av norske forbrukere at det er viktig at bankprodukter- og tjenester tar hensyn til klima og bærekraft. Mens hele 31 prosent er nøytrale til denne påstanden.

Det er rimelig å anta at stadig flere vil se viktigheten av at finansnæringen setter bærekraft høyt på agendaen. Både på egne vegne og på vegne av sine kunder.

Vi spår at bærekraft i finans vil bli den viktigste hygiene-faktoren finansbransjen står overfor kommende tiår. Samtidig ser vi at det blir vanskelig å ta tydelig vinnende posisjoner innenfor området fordi bransjen i stor grad vil bevege seg i takt.

Det er viktig at bankprodukter- og tjenester tar hensyn til klima og bærekraft (privatmarkedet)

39 % – Enig (helt eller delvis)

31 % – Nøytral

19 % – Uenig (helt eller delvis)

7 % – Vet ikke

Kilde: Forbruker og Finanstrender 2020, Kantar TNS og Finans Norge. n=2151

Bedriftene ser både muligheter og utfordringer:


0%

Andelen av SMB-kunder som ikke er villige til å betale ekstra for at banken driver bærekraftig

Mange bedrifter ser muligheter i lys av bærekrafts-utviklingen og denne andelen vokser med bedriftens størrelse Det som kanskje er vel så interessant er at én av fem frykter negative konsekvenser, enten i form av økte kostnader eller endrede rammevilkår.

I tillegg svarer nesten én av tre at de ikke er sikker på hva bærekraft vil bety for dem. Finansbransjens jobb blir å veilede kundene mot en mer bærekraftig fremtid.

Vi spår at bærekraftsvinnerne i finans blir aktørene som gjør sine investeringer grønnere , belønner og påvirker selskaper til å ta mer bærekraftige valg, og som legger til rette for innovasjon som bidrar til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Bankene må således ta et bærekraftsansvar som er større enn dem selv.

Bedriftenes syn på bærekraft:

0%

Ser mulighet for å vokse i nye forretningsområder

0%

Økt etterspørsel etter bedriftens produkter og tjenester

0%

Økte kostnader knyttet til å levere bærekraftig

0%

Endrede rammevilkår fra myndighetene

Bærekraft er business

Prosessen er allerede ytre drevet. Enhver virksomhet har forventinger fra samfunnet og interessenter i større eller mindre grad: Rammebetingelser, konkurranse-situasjonen, markedet og forbrukermønstre og -påvirkning er i endring.

Det er sterke krefter i sving.  Det gir store muligheter. Også for å skape nye inntektsstrømmer og mer lønnsomhet.

Et ekte bærekraftsengasjement må være indre styrt. Det er virksomheten selv som må forstå den, eie og forvalte den.

Det er utfordringen alle virksomheter står foran: Hvordan smelte sammen bærekraft med vekst- og forretningsambisjoner, med tydelige, operasjonelle mål og prioriteringer fremover.

Itera har utviklet praktiske tiltak og strategier for bærekraft gjennom et kvart århundre.  Det er i skjæringspunktet mellom interne drivere og omverdenens forventninger at forretningsmulighetene ligger. Teknologi er en muliggjører og finansbransjen må gå foran; det som er bra for egen virksomhet må i fremtiden også være bra for samfunnet.

Diagram, Product
Forehead, Chin

– MELLOM INTERNE DRIVERE OG OMVERDENENS FORVENTNINGER LIGGER FORRETNINGSMULIGHETENE

Christopher Hjort
Ansvarlig for bærekraftkommunikasjon i Itera

/ Skråblikk fra Christoffer Hernæs

Norske banker har både mobilisert og gjort formidable investeringer for å henge seg på den digitale utviklingen, men hviler fortsatt tidvis på gårsdagens suksesshistorier i møte med en ny virkelighet.

Det er en bred enighet i bransjen om at teknologi handler om mer enn å redusere kostnader, kunden skal være i sentrum, data er det nye gullet, og neste generasjons kunder vil ha helt andre forventninger til hva en bank vil være. Men fortsatt bærer bankenes nett- og mobilbanker preg av å være en digital representasjon av kontoutskriften, og tiden vil vise om det er bankene som virkelig evner å omsette ord til handling og være de som redefinerer fremtidens finansielle tjenester.

Etter en rekke investeringer i innovasjon og eksperimentering med ny teknologi etterfølges dette som regel av en periode der lønnsomhet og kostnadskontroll er i førersetet. En rekke banker har allerede varslet kostnadsprogrammer og nedbemanninger, og en undersøkelse foretatt av SEB og Deloitte viser til at bransjen forbereder seg på ytterligere nedbemanninger.

Det er i nettopp når pendelen svinger motsatt vei at morgendagens vinnere utmerker seg ved å klare å dra fra i motbakke. Fintech slik vi kjenner det ble unnfanget som en direkte konsekvens av finanskrisen, og nok en gang opplever vi en ny krise som påvirker bankens avkastning mens den samtidig forsterker trendene som favoriserer lettbente og heldigitale utfordrere. Det er i denne virkeligheten det er viktigere enn noen gang for bankene å stå linjen ut og innovere smart og kostnadseffektivt for å opprettholde lønnsomheten på samme tid som man ruster seg for fremtiden.

Christoffer O. Hernæs
Rådgiver i Hernæs Consulting
christoffer@hernaes.com

Takk for at du leste rapporten

Vi som står bak denne rapporten er lidenskapelig opptatt av fremtidens finansbransje. Det er kanskje du også?


Ta kontakt for en prat!

Stefan Astroza
Leder Smart Banking, Itera
stefan.astroza@itera.no


Itera er spesialisten på å skape bærekraftige digitale virksomheter

Itera skaper bærekraftig digital forretning for innovative virksomheter i data-intensive markedssegmenter. Vi leverer løsninger og tjenester i tverrfaglige team innen teknologi, strategisk rådgivning og design, og jobber i en hybrid leveransemodell, med distribuerte team på tvers av landegrenser.

Analyseselskapet Cicero Consulting, med spesialkompetanse innen bank- og finanssektoren, er heleid av Itera og en integrert del av konsernet.

www.itera.no


DNX er Dagens Næringslivs byrå for innholdsutvikling, event og tjenester

DNX lager smart, kreativt og engasjerende innhold som skaper effekt. Vi hjelper våre kunder med å forstå og nå ut til riktig målgruppe – fra idé til produksjon til distribusjon.

www.dnxstudio.no


Podcast: Under lupen

En ufiltrert podcast om det som rører seg innen bank og finans fra Cicero og Itera. Du finner den i din foretrukne podcast-app eller her.


Foto: Anita Arntzen / Getty Images

Font, Logo, Text
Logo, Font, Text

/ Last ned hele rapporten

Registrer opplysningene i skjemaet under så sender vi deg rapporten i pdf-format på epost.