Strategisk beslutning og investering mot fremtiden
IT-direktør Jo Eirik Østmo i Boots apotek har valgt samme nettverk i 150 Boots-apotek over hele landet. Foto: DNX
Med økt effektivitet gir denne nettverksløsningen IT-direktøren og teamet mer tid til å fokusere på å skape verdi for kundene.
– Velkommen til Skedsmokorset og pilotapoteket vårt, smiler Jo Eirik Østmo, IT-direktør i Boots apotek.
Det er her apotek-kjeden tester ut teknologi og en rekke initiativer med mål om å skape bedre kundeopplevelser.
Med 150 apotek over hele landet, et kjedekontor på Økern i Oslo, og to lager på Langhus og i Tromsø, har Østmo et betydelig antall lokasjoner som krever oppetid på nettverket.
For å drive et apotek i Norge er imidlertid Boots apotek avhengig av å få konsesjon til apotekdrift av myndighetene.
– Denne konsesjonen pålegger oss strenge myndighetskrav. Det sikkerhetsmessige er en ting, men det handler også om å¨ holde åpent når vi skal. Vi er en del av helsetjenesten i Norge, og kundene våre skal tross alt hente medisinen sin hos oss, sier Østmo.
Ifølge IT-direktøren er de avhengige av å sikre at systemene som skal betjene kundene fungerer og er tilgjengelige.
– Det er helt avgjørende for oss å ha et godt og sikkert nettverk for å etterleve samfunnsoppdraget vårt.
For et drøyt år siden stod Østmo og kollegene hans overfor et veivalg. Den gamle nettverksteknologien i apotekene hadde etter hvert fått noen begrensninger, og tilfredsstilte heller ikke kjedens ønsker for fremtidig teknologisk utvikling.
– Det gjorde at vi ble enige med GlobalConnect om å rulle ut en ny type nettverksløsning i alle apotekene våre som både gir oss økt sikkerhet og bedre fleksibilitet, sier Østmo.
Separerer nettverkstrafikken
Nettverksløsningen SmartConnect gir Boots apotek mulighet til å separere nettverkstrafikken med flere ulike nettverk.
– Vi skaper altså flere virtuelle nettverk, ut ifra behovene det respektive nettverket skal dekke. Det kan for eksempel være for ting som er koblet på nettet, for kunder og for kasse- og apoteksystemene våre. Det er mye enklere, sikrere og fleksibelt.
Han trekker også frem fordelen ved å kunne separere trafikken som går over nettet. På den måten går den åpne trafikken gjennom en linje, og sensitive helse- og personopplysninger kryptert via en annen.
– Sikkerhet er alltid viktig for oss. Spesielt ettersom vi har vi myndighetspålagte krav det er viktig for oss å følge. Derfor er det avgjørende med sikre og gode nettverksløsninger. Når vi har sensitive helseopplysninger som går over nettet, hjelper det at GlobalConnect kan bidra med en fullkryptert løsning, forteller Østmo.
Boots apotek har utviklet og produsert flere egne merkevarer som for eksempel No7. Her får IT-direktør Jo Eirik Østmo hjelp av en kollega i apoteket på Skedsmokorset. Foto: DNX
Ansvarlig for at nettverket fungerer
Kundeansvarlig Svein Sanne i GlobalConnect forteller at de har spesialisert seg på å rulle ut nettverk som tjeneste for kunder med mange fysiske lokasjoner.
Fra å tidligere ha driftet nettverksløsningen selv, slipper nå apotekkjeden å forholde seg til alt av vedlikehold av nettverket, ifølge Sanne.
– Ryker et aksesspunkt, kommer vi og monterer et nytt. Med SmartConnect-løsningen har Boots apotek kun én leverandør å forholde seg til, og vi tar hele ansvaret for at nettverket deres fungerer, sier han.
Han forteller at de stadig ser flere bedrifter kjøpe nettverk som en tjeneste, og dermed reduserer kompleksiteten og usikkerheten.
– Kundene våre setter pris på at de kan forholde seg til én leverandør. De kan da konsentrere seg om å levere gode kundeopplevelser og videreutvikle virksomheten. For Boots apotek har vi lagt inn ekstra sikkerhet for å sikre oppetid med en 4G-løsning i apotekene som back-up, forteller han.
Jo Eirik Østmo i Boots apotek og Svein Sanne i GlobalConnect er godt fornøyde med samarbeidet. Foto: DNX
Vil skape bedre kundeopplevelser
Den nye SmartConnect-løsningen sørger ikke bare for at Boots apotek slipper å bekymre seg for nedetid på nettverket. Østmo forteller at den nye nettverksløsningen også gjør det mulig å ta i bruk ny teknologi som kan bidra med å skape bedre kundeopplevelser.
– Mye av dette handler om å frigjøre tid for våre ansatte slik at de kan bruke mer tid på kundene.
Ifølge Østmo er de alltid på jakt etter å videreutvikle apotekene.
– Vi må være mer innovative, implementere nye teknologiske initiativer i apotekene. Samtidig får vi også et nytt apoteksystem, som er avhengig av et annet type nettverk enn det vi hadde tidligere.
I dag bruker alle apotekene i Norge det samme apoteksystemet som utgangspunkt.
– Det har vært i drift i over 20 år, og gamle systemer har sine begrensninger. For noen år siden ble det besluttet at apotekkjedene skulle utvikle sine egne systemer. Det å bygge nye systemer er krevende, men samtidig får man muligheten til å bygge en mer moderne arkitektur på en moderne plattform. Det gjør at vi lettere kan integrere andre systemer og nye initiativer.
Stadig flere ting blir koblet på det trådløse nettverket i apotekene til Boots apotek. På Skedsmokorset er blant annet både trådløse prislapper og det egenutviklede køsystemet koblet på det trådløse nettverket. Foto: DNX
Sikrer oppetid
Overgangen til nytt apoteksystemene endrer også kravene til stabilitet i nettverket for Boots apotek.
– De` nye apoteksystemene er bygget som en sentralisert løsning, mens dagens apoteksystemer desentraliserte. Det betyr at hvis nettverkslinjene går ned idag, klarer de seg på apotekene i en periode. Med de nye apoteksystemene blir vi mer eksponert for nedetid. Den nye nettverksløsningen fra GlobalConnect gjør oss bedre rustet til å redusere nedetiden på nettverket.
Østmo forklarer at den tidligere nettverksløsningen ikke var rigget for det nye apoteksystemet. Da ville alle apotekene blitt slått ut om nettverket hadde gått ned på ett av dem.
Men med det nye oppsettet i apotekene er IT-direktøren optimistisk.
– Den teknologiske fremtiden ser spennende ut. Alt handler om å drive apotekene våre godt og sikre gode kundeopplevelser, avslutter han.
Boots apotek
- Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS eier og driver Boots-apotekene i Norge.
- Internasjonalt er Boots apotek en tungvekter i apoteknæringen med mer enn 160 års erfaring fra internasjonal apotekdrift.
- Boots apotek åpnet det første apoteket i Norge i 2008 og var også den første kjeden som startet med apotektjenester på nett.
- I dag er Boots apotek et kjent internasjonalt merkenavn for mange. I samarbeid med forskere og spesialister innen helse og hudpleie utviklet og produsert flere egne merkevarer som for eksempel No7, Soap & Glory og Soltan, som også distribueres gjennom Boots apotek i Norge.