Har bedriften din en god nok nettverksstrategi?
IT-direktør Frode Larsen i Power snakker med prosjektleder Jan Erik Volle i GlobalConnect om hvor aksesspunktene for det trådløse nettverket er plassert i butikkene for å gi en best mulig trådløs dekning. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Mange bedrifter sliter kanskje med nettet. Det kan være dårlig butikk. – Uten et godt nettverk er det mye som ville blitt veldig tungvint, sier Frode Larsen, IT-direktør i Power.
– Nettverket i butikkene våre er helt kritisk. Salgssystemene fungerer ikke uten, sier IT-direktør Frode Næss Larsen i Power.
Med 220 butikker i Norge, Finland og Danmark er de en av Nordens største elektronikkjeder. Totalt sett er nesten 100.000 enheter koblet på det trådløse nettverket samtidig – i tillegg til flere enheter på et kablet nettverket.
– Dersom det trådløse nettverket ikke fungerer, blir mange av prosessene våre veldig tungvinte, sier Larsen.
Sammen med nettverksselskapet GlobalConnect har de etablert en nettverksstrategi både for å dekke behovet deres i dag og møte nettverksbehovene i fremtiden.
Så langt har 167 av butikkene i de tre landene fått installert det nye nettverket.
– I stedet for å sitte på alt utstyret og sørge for oppetiden selv, har vi rullet ut nettverk som en tjeneste. Dermed kan vi bruke den tiden på andre ting, som for eksempel å jobbe aktivt med IT-sikkerheten i systemene våre, sier Larsen.
Ønsker å utvide bruken på sikt
På Lørenskog utenfor Oslo – et par etasjer over butikken deres – står Powers digitale hjerte og durer. Hit har GlobalConnect allerede levert internettlinjene inn til det tekniske rommet i en årrekke.
– Herfra styres hele nettbutikken vår og alle systemene. Her har vi blant annet servere som også er koblet på backup-strøm dersom strømmen blir borte. I tillegg har vi servere i backup på en annen lokasjon, forteller Larsen.
Noen etasjer nedenfor ligger en av Power-butikkene som har fått nytt nettverk installert.
– Det å administrere både kablet og trådløst internett, og påse at det fungerer godt til enhver tid, er en stor oppgave. Den har vi valgt å kjøpe som en tjeneste eksternt.
I første omgang er utstillingsmodeller og håndholdte systemer, som til varetelling, koblet på det trådløse nettverket.
– Stadig flere demovarer kan dessuten kobles på internett, som støvsugere, vaskemaskiner og kjøleskap. I tillegg er alle prisskiltene våre digitale, sier Larsen.
– Per i dag er prisskiltene på et separat trådløst system, men på sikt er målet å koble de til det nye nettverket vi har installert, legger han til.
Bare noen etasjer over Powers butikk på Lørenskog ligger selskapets digitale hjerte. Her leverer GlobalConnect fiber-linjene inn til butikken. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Hvordan bygge en god nettverksstrategi?
Prosjektleder Jan Erik Volle i GlobalConnect har fulgt prosjektet siden oppstarten. I arbeidet med en god nettverksstrategi påpeker han at det først er viktig å kartlegge hva som er dagens behov og deretter behovene i fremtiden.
– Når dette er kartlagt er det på tide å gå igjennom hver enkelt lokasjon og se hvor stor nettverkskapasitet bedriften trenger og hvor mange enheter som skal kobles på nettet, sier Volle.
Sammen med teamet sitt lager han så en simulering av nettverksdekningen i hver enkelt butikk som ender ut i et dekningskart. Dette gjøres for å vite hvor mange aksesspunkter de skal installere.
Neste steg handler om å se hvordan simuleringene av plantegningene fungerer i praksis.
– Plantegningene avdekker eventuelle hindringer og gjør at vi får kvalitetssikret valgene, sier Volle.
Stadig flere av Powers demo-varer er koblet på det trådløse nettverket. Det er alt fra mobiltelefoner og datamaskiner til vaskemaskiner og kjøleskap. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Nå leverer de alt
GlobalConnect har levert fiber til Power i lang tid. Samarbeidet er tett og godt.
– GlobalConnect kjenner oss svært godt. De bidrar til at butikkene har stabile, effektive og moderne løsninger. Det har vært målet hele veien, sier IT-direktøren.
Så langt er omtrent 1200 aksesspunkter og 300 switcher installert.
– Tidligere driftet Power nettverksløsningen selv, nå får de alt levert fra oss og slipper å forholde seg til alt av vedlikehold av nettverket. Ryker et aksesspunkt, kommer vi og monterer et nytt, sier Volle.
Niels Krag Prinz, director b2b Norway i GlobalConnect forteller at stadig flere selskaper er på jakt etter nettverk som tjeneste. Foto: GlobalConnect
Nettverk som tjeneste
Niels Krag Prinz, director b2b Norway i GlobalConnect forteller at Power er en av de mest spennende kundene de har.
– Ikke bare leverer vi fiberen i bakken til hovedkontor, nettbutikk og butikker over hele Norden, men vi leverer også nettet mellom butikkene, og står for det interne nettet i butikkene og all infrastrukturen.
Han forteller at de over tid har utviklet både kundeforhold og tjenesten.
– Power er en av de største nordiske kundene våre som har tatt i bruk SmartConnect-porteføljen der de som kunden har én leverandør å forholde seg til, og vi tar hele ansvaret, sier Krag Prinz, før han legger til:
– Vi ser at stadig flere bedrifter velger å kjøpe nettverk som en tjeneste, og dermed redusere kompleksiteten og usikkerheten sin. Kundene våre setter stor pris på å kunne forholde seg til én leverandør, som er ekspert på nettverk, så kan de konsentrere seg om å levere gode kundeopplevelser og videreutvikle virksomheten sin.
På sikt er målet å få de digitale prisskiltene i Powers butikker over på det trådløse nettverket gjennom aksesspunktene til GlobalConnect (til venstre). Nå styres de av et annet system (til høyre). Foto: Jan Morten Bjørnsen
«No news, is good news»
Ifølge prosjektlederen fra GlobalConnect er akkurat denne løsningen skreddersydd for retail og selskaper med mange butikker eller kontorer.
– For oss er det superviktig med et stabilt nettverk, sier Larsen.
I Powers butikker håndteres det mange produkter på gulvet, og bare for å koble en vare til et prisskilt, trenger de et trådløst nettverk.
– Varemottaket vårt fungerer på samme måte, og det er mange kjerneoppgaver som blir rammet dersom noe ikke fungerer, sier Larsen.
Ifølge Volle fikk de montert alle switchene og aksesspunktene uten at det påvirket driften i stor grad. Selve aksesspunktene og trekkingen av nettverkskablene ble gjort i arbeidstiden.
– Når det kommer til selve migreringen til nytt nettverk, kommer vi cirka to timer før butikkene åpner og sørger for at det viktigste er på plass til kundene kommer, sier Volle.
– For oss er «No news, good news». Jeg får som oftest beskjed når noe ikke fungerer. Så langt har vi bare fått noen få tilbakemeldinger i Finland, avslutter Larsen.