'); } else { document.write(''); } })();
Skal løse en av vår tids største utfordringer med norsk modell
Verdens største brusprodusent legger hele sin tyngde bak målet om å samle inn all emballasje som blir brukt til drikkevarer i Europa.
Se for deg følgende: Du er ansvarlig for verdens største produsent av drikkevarer – og dermed ansvarlig for en av verdens mest kjente merkevarer. Da er også sjansen stor for at emballasjen fra et av dine produkter kommer på avveier og ender opp som søppel et eller annet sted i verden. For eksempel i en skog eller på en strand.
Det er ikke greit for deg – eller for alle de 700.000 personene som hver dag jobber for merkevaren din – å se at emballasjen med logoen din på, har endt opp i naturen. Og det er ikke greit for alle andre som blir utsatt forsøplingen. Og det er ikke bra for kloden vår.
Hva gjør du? Jo, da sørger du for at sjansen blir så liten som mulig for at emballasjen fra dine produkter kommer på avveier. Og bruker størrelsen på selskapet ditt til å påvirke alle andre til å gjøre det samme.
Det er nettopp dette verdens største brusprodusent nå er i ferd med å gjøre.
«Vi ser at verden har et problem. Og at vi er nødt til å gjøre noe med det»
Tim Brett, toppsjef for The Coca-Cola Company i Vest-Europa.
For to år siden gikk Coca-Cola Company i Vest-Europa sammen med sin europeiske tapperi- og distribusjonspartner, Coca-Cola European Partner, om følgende målsetninger:
‣ 100 prosent av emballasjen skal være laget av gjenvinnbart materiale innen 2025. Nå er andelen på 98 prosent.
‣ 100 prosent innsamlingsgrad for selskapets emballasje innen 2025.
‣ 50 prosent av innholdet i selskapets PET-plastflasker skal være av resirkulert plast innen 2025. Nå er andelen på 28 prosent
‣ En andel på 100 prosent resirkulert plast i plastflasker
‣ Målet om å nå en andel på 50 prosent resirkulert plast i plastflaskene flyttes frem til 2023
‣ The Coca-Cola Company og partnerne i Europa bruke «hele sin tyngde» til å støtte initiativ for panteordninger i land der det ikke finnes alternativer som «beviselig fungerer»
Opprinnelige mål (2017)
Oppdaterte mål (2019)
Coca-Cola har for lengst satt seg ambisiøse mål om bærekraftig produksjon og distribusjon av selskapets produkter verden over. I Europa er ambisjonene spesielt høye. Men Tim Brett er bekymret. Bekymret for om selskapet gjør mye nok, raskt nok. Derfor skjerpes innsatsen.
På høstens dialogmøte i selskapets Europa-hovedkontor i London la han frem nye og oppdaterte målsetninger for selskapets strategi om å sikre en verden uten søppel:
– Vi vet at vi må strekke oss enda lenger og gjøre det enda raskere.
De oppdaterte målene betyr at selskapet har ambisjoner om en fullt ut sirkulær bruk av alle materialer i emballasjen. Dersom man benytter 100 prosent resirkulert eller fornybart materiale, vil for eksempel behovet for å produsere ny plast basert på olje, falle helt bort.
En viktig forutsetning for dette er imidlertid at 100 prosent av emballasjen samles inn og returneres til selskapet. For å nå dette målet går Coca-Cola nå aktivt inn og støtter initiativ for nasjonale panteordninger.
– Det innebærer en stor endring. Vi er overbevist om at dersom vi plasserer tyngden vår bak initiativene, jobber med samfunnet, med varehandelen og andre, kan vi fungere som en katalysator, slik at ordningene kommer på plass raskere, sier Brett.
Selskapet har konkludert med at panteordninger, som den norske, hvor forbrukerne betaler pant som de får tilbake når emballasjen returneres, er den mest effektive metoden for å oppnå målet om en returandel på 100 prosent.
På dialogmøtet i London trakk Tim Brett nettopp frem den norske panteordningen som eksempel på en ordning andre land må lære av. Han har flere ganger tidligere, senest for et par måneder siden, tatt med seg hele selskapets toppledelse i Europa til Norge for å lære om den norske metoden.
– Jeg tror det er riktig å si at Norge er et av landene som har et spesielt velfungerende system. Vi mener det er et av systemene mange andre kan lære av.
Barbara Toenz, daglig leder Coca-Cola Norge AS. Foto: Pressefoto/Coca-Cola Norge
Ifølge Infinitum, som organiserer den nasjonale panteordningen i Norge, ble det oppnådd en innsamlingsgrad på nær 90 prosent for både flasker og bokser i 2018. Dette er den høyeste returprosenten som noensinne er registrert.
– Dette viser at innsatsen til hver enkelt forbruker i Norge har innflytelse på hvordan vi løser bærekraftsutfordringer internasjonalt. At en nesten samlet befolkning i Norge bidrar til å resirkulere bort i mot all drikkevareemballasje gjennom panteordningen, er jo selve beviset på at hver enkelt av oss utgjør en forskjell, sier Barbara Toenz, daglig leder Coca-Cola Norge AS.
– Den norske panteordningen virker og blir derfor lagt merke til internasjonalt. Den brukes som eksempel til etterfølgelse. Hvert år kommer det stadig flere representanter fra stadig flere nasjoner for å lære av oss. Det viser at selv et lite land kan ha stor innflytelse på resten av verden. Og det er takket være at hver enkelt av oss bidrar, legger Barbara Toenz til.
Walter Susini, leder for markedsføring i The Coca-Cola Company i Vest-Europa. Foto: Pressefoto/Coca-Cola Norge
I Coca-Cola er man ikke redd for å understreke at de mener alvor med bærekraftsmålene: I høst gikk selskapet så langt at det i en nederlandsk reklamekampanje oppfordret forbrukerne til å ikke kjøpe produktene deres dersom de ikke ville bidra til å resirkulere all emballasjen.
Reklamekampanjen er et eksempel på hvordan selskapet jobber eksternt for å endre holdningene. Også internt gjennomsyrer bærekraftsmålene hele virksomheten.
– Disse endringene er blitt en viktig del av hvordan vi måler hva vi oppnår og er en viktig del av forretningsdriften vår, sier Tim Brett.
– Dere implementerer rett og slett bærekraftsmålene som en del forretningsmodellen deres?
– Ja, samtlige av våre toppsjefer i Europa blir målt opp mot bærekraftsmålene, på samme måte som de for eksempel har resultatmål og mål for utvikling i markedsandel. Det er mange ulike mål, men emballasje og avfall er blant de mest sentrale, sier Brett.
På Coca-Cola sitt dialogmøte i London i høst ble det også presentert en verdensnyhet fra selskapet: Den første Coca-Cola flasken laget av gjenvunnet plast fra havet.
Dette er første gang noen har klart å bruke hav-plast til å lage plastemballasje som holder den høye kvaliteten den må ha for å kunne brukes til konsumvarer. Dette er en milepæl, siden slik hav-plast normalt bare kan brukes til å lage beholdere som ikke skal inneholde mat- eller drikkevarer, eller brukes i andre typer materialer med plastinnhold – som for eksempel tekstiler.
– Vi gjør dette for å lære. Og for å se hva som er mulig å få til. Det sentrale med teknologien vi har vist frem er muligheten den gir til å bruke nye gjenvinningsteknikker for å oppgradere plastavfall til konsumstandard. Dette er en type plastavfall som tidligere ville blitt nedgradert, sier Tim Brett, som er toppsjef i The Coca-Cola Company i Vest-Europa.
Flasken som ble vist frem i London er produsert i 300 eksemplarer og inneholder 25 prosent plast gjenvunnet fra hav-plast.
– Vi gjør ikke nødvendigvis dette for å lage plastflaskene våre fra hav-plast, men fordi vi nå kan lage plastflasker av alle typer nedgradert plast. Dette er et «proof of concept», et bevis på at det er mulig, sier Brett.
Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.
En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.
De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.
Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).