Flash photography, Gesture, Interaction, Entertainment, Sky

– Vi er mye mer sårbare i dag enn for bare ett år siden

– Norsk Helsenett er ansvarlig for videotjenestene i helseforetakene, og opplevde en eksplosiv økning under pandemien, fortalte tjenesteansvarlig for video Carina Natalie Andreassen under DN-studio i november. Foto: Anita Arntzen

Pandemien ga videoboom, men skremmende få helseaktører tilfredsstiller krav til personvern og sikkerhet, ifølge amerikansk undersøkelse.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– For oss er det alvorlig hvis det er data på avveie og personvernet ikke blir ivaretatt. Det er vårt ansvar å ivareta den dataen, det er derfor vi har bygget det økosystemet vi har gjort, sier Carina Natalie Andreassen, tjenesteansvarlig for video i Norsk Helsenett.

At din samtale med legen holdes privat er en selvfølge, du venter til har kommet inn på legekontoret og lukker døren. På samme måte må lyd og bilde fra et virtuelt helsemøte være kryptert, og du må være sikker på at bare de som skal ha tilgang, har det. Norsk Helsenett utvikler, forvalter og drifter nasjonale e-helseløsninger og har ansvar for at helsepersonell og pasienter kan kommunisere og utveksle pasient- og personopplysninger på en trygg og sikker måte.

– Pandemien har definitivt endret den digitale kommunikasjonen. Video fikk den brekkstangen den trengte for å bli sosialt akseptert, sier Andreassen.

Da pandemien førte til at helseforetakene stengte dørene og man ønsket færrest mulig folk inn på sykehusene, var Norsk Helsenett klare til å rulle ut digitale møter. Video for helseforetakene ble etablert som en tjeneste i 2012, tjenesteleverandør var valgt og systemet funket da det skulle.

– Dermed kunne vi bruke tiden vår på å få pasienter og leger til å bruke tjenesten og skalere opp videobruken. Vi gikk fra 1200 møterom til 25.000 møterom i løpet av to og en halv uke, forteller Andreassen.

Outerwear, Coat, Entertainment, Chair, Suit

– Skremmende få helseaktører tilfredsstiller krav til personvern og sikkerhet etter å ha flyttet kjernevirksomheten ut i skyen, fortalte strategidirektør i Pexip Tom Erik Lia til moderator Håvard Graff fra Pexip (t.v), teknologirådgiver Torgeir Waterhouse og tjenesteansvarlig for video i Norsk Helsenett, Carina Natalie Andreassen (t.h.). Foto: Anita Arntzen

Mer sårbare

Personvern og sikkerhet var temaet da Andreassen møtte teknologirådgiver og partner i Otte, Torgeir Waterhouse og strategidirektør Tom Erik Lia i Pexip til debatt under DN-studio i begynnelsen av november.

Det siste halvannet året har måten vi bruker video utviklet seg mer enn de foregående ti til sammen. Det viste seg å være enkelt å logge på ulike nettløsninger fra ulike enheter for å kommunisere med jobb, skole, lege og andre aktører.

– Jeg tror vi er mye mer sårbare i dag enn vi var for bare et år siden. Vi må være mye mer bevisste på hva vi faktisk deler, sier Lia i Pexip.

En ting er informasjonen fra lyd og bilde, en annen ting er den sensitive informasjonen som deles ved ulike videomøter.

– Når man har videomøter eller tar i bruk annen teknologi, etterlater man seg et digitalt fotavtrykk man kanskje ikke tenker over. For eksempel informasjon om hvem og hvor mange mennesker som var i møtet og hvor de befant seg. Den metadataen er det utrolig viktig at man er bevisst på og har kontroll på, sier Lia.

Et eksempel på metadata som ikke bør komme på avveie er hvis ledelsen i et børsnotert selskap plutselig begynner å ha møter med et annet selskap, fordi de vurderer samarbeid eller lignende. Det kan både være børssensitivt og viktig å holde skjult for konkurrentene frem til avtalen er i boks.

– Det er en høyere risiko på en del områder enn før, fordi vi bruker flere tjenester og har mer data i bevegelse. Samtidig har vi ikke nødvendigvis mer risiko, men vi har annerledes risiko, forklarer Torgeir Waterhouse.

– Man må forstå hvilken risiko ny teknologi kan føre med seg, sier teknologirådgiver Torgeir Waterhouse. Foto: Anita Arntzen

Re-forstå risikobildet

En undersøkelse fra det amerikanske konsulent- og tjenesteselskapet Veritis fra slutten av 2020 viste at rundt 83 prosent av leverandører innen helse har flyttet kjernevirksomheten sin ut i skyen. Men bare syv prosent av underleverandørene helseaktører brukte, både i USA og i Europa, tilfredsstiller krav til personvern og sikkerhet. Dette til tross for flere tiltak som GDPR og HIPAA Compliance.

– Det er skremmende få. Undersøkelsen viser at dette kanskje er vanskeligere enn man skulle tro. Det må være en balanse mellom sikkerhet og brukervennlighet. Man må sørge for at man har leverandører som er transparente og spørre dem; hvor lagres mine data? Hva bruker dere dataene mine til og er det i henhold til de reglene som er utarbeidet? sier Lia.

Waterhouse er en erfaren teknologirådgiver og sikkerhetsekspert. Han er opptatt av at ledelse og styret i virksomheter skal vite hvilken risiko det kan føre med seg å ta i bruk ny teknologi.

– Før hadde du fysisk kontroll i eget rom. Nå er du ofte avhengig av eksterne løsninger og systemer fra andre selskaper. Man må forstå hvilke risikoer vi har nå sammenlignet med før, hvor sannsynlige de er, hvor håndterlige de er og hva vi kan gjøre eller trenger å gjøre. Jeg kaller det å re-forstå, sier Waterhouse.

Trousers, Chair, Interaction, Entertainment

Samlet for å diskutere personvern og datasikkerhet i videomøter, fra venstre moderator Håvard Graff fra Pexip, teknologirådgiver Torgeir Waterhouse, strategidirektør i Pexip Tom Erik Lia og tjenesteansvarlig for video i Norsk Helsenett, Carina Natalie Andreassen. Foto: Anita Arntzen

Fleksibel løsning gir sikker bruk

Norsk Helsenett er et stort organ med mange retningslinjer å forholde seg til. Valget av leverandør falt på norske Pexip, som er anerkjent som en av verdens beste plattformer for videomøter. Selskapet har store internasjonale kunder med strenge krav til sikkerhet og personvern, blant annet NASA og det amerikanske forsvaret.

– Vi har bygget løsningen vår basert på Pexip. Den gir oss fleksibilitet og kan brukes inn i våre datasenter uten at vi mister funksjonene. Vi har lagt vekt på at det skal være enkelt for helsepersonell og pasienter, det må være sikkert og trygt å bruke, sier Andreassen.

For Pexip har sikkerhet og personvern vært de viktigste byggeklossene siden oppstarten i 2012. Selskapet er underlagt norsk datalov, som er av de strengeste i verden. Plattformen er utviklet slik at den kan brukes som en tjeneste, eller man kan implementere programvaren på egne servere for å sikre full kontroll.

– Selskapene vi jobber med er blant de største i verden og har sikkerhet som et veldig høyt fokus. Vi leverer blant annet videoløsninger til Disa- (Defence Information Systems Agency), som sørger for kommunikasjonsløsninger mellom USAs president, visepresident, forsvarssekretæren og alle som jobber med forsvaret i USA, sier Lia.

Dette er Pexip

• Norsk videokonferanseselskap som utvikler og selger sikre og fleksible videomøter. Pexip sørger for at brukere av ulike videosystemer kan kommunisere, leverer løsninger for sikre møter og bidrar til helt nye bruksområder for video.

• Selskapet gjennomførte verdens første helvirtuelle børsnotering på Oslo Børs, 14. mai 2020.

• De fleste kundene er offentlige virksomheter eller store private selskaper i inn- og utland. Blant annet 15 prosent av Fortune 500.

• Globale og nasjonale kunder innen helse, rettsvesen, myndigheter, finans og forsvar. På kundelisten finner man blant annet det britiske rettsvesenet, Norsk Helsenett, Nasa og det Amerikanske forsvaret. Tjenestene sørger for tusenvis av daglige videokonsultasjoner mellom pasient og lege i USA, Europa og Australia.

Ny videoøkonomi

Helsevesenet er i ferd å se effektiviteten i videotjenester og Andreassen i Norsk Helsenett tror fremtiden er en hybrid løsning mellom videomøter og oppmøte.

– Det er både samfunnsøkonomisk og mindre belastende for pasient og pårørende. Vi ser at behovet for «hjemmesykehus» er mye større enn det har vært. Et eksempel er nyfødt intensiv avdeling som kan la barna være hjemme sammen med familien og få oppfølging på video i stedet for å være på sykehus, sier Andreassen.

– Jeg tror det at video er blitt mye vanligere vil medføre at vi vil se mange nye tjenester fremover. Jeg tror vi er i ferd med å utvikle en ny type videoøkonomi rett og slett, og det er veldig spennende å se hvordan vi kan ta video til neste steg, sier Lia.

Likte du denne saken?