'); } else { document.write(''); } })();
ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX
– Vi ser et grønt paradigmeskift hvor den teknologiske utviklingen har nådd et nytt nivå. «Bastø Electric» er unik i verdenssammenheng, både på størrelse og ladeeffekt, sier Øyvind Lund, administrerende direktør i fergeselskapet Bastø-Fosen som opererer på strekningen Moss-Horten.
Elektrifiseringen de foretar med fergeparken sin – med store batteripakker og lynraske ladesystemer – gjør at fergeselskapet allerede i 2021 reduserer sine CO2-utslipp med 75 prosent årlig. En miljøbesparelse på seks millioner liter diesel årlig følger også i kjølvannet.
Det er ikke bare den norske bilparken som elektrifiseres, det blir stadig flere el-ferger å se på norske sjøveier. Som et ledd i å nå Norges klimamål for 2030, er en grønn omstilling av skipsfarten er et prioritert område. I sin ferske klimaplan stiller regjeringen krav om lav- eller nullutslippsferger innen 2023.
For å nå disse målene er teknologibransjen en viktig bidragsyter.
– Utvikling av grønn teknologi som reduserer utslipp er noe av det viktigste vi kan bidra med. Vi vil at nullutslippsskip skal bli den nye normalen, ikke bare i Norge, men verden over, sier Bjørn Einar Brath, administrerende direktør i Siemens Energy AS, som har levert batterier, styrings- og ladesystemene i el-fergene til Bastø-Fosen.
Før jul startet den 143 meter lange «Bastø Electric» sin ferd fra skipsverftet i Tyrkia. Rundt nyttår ble el-fergen liggende værfast i Spania, men ankom nylig Horten. Etter en periode med testing og opplæring, er målet å sette den i skytteltrafikk i løpet av februar.
– Dette er et enormt løft for oss. I tillegg til den nye fergen, har vi fått Siemens Energy til å bygge om to av de øvrige fergene våre til elektrisk drift. I løpet av våren 2022 vil vi dermed ha tre helelektriske ferger i drift 20 timer i døgnet, syv dager i uken, sier fergedirektør Lund.
‣ Verdens største helelektriske bilferge.
‣ Lengde: 143 meter.
‣ Kapasitet: 203 biler, 600 passasjerer.
‣ Dimensjonert for en ladeeffekt på 9 megawatt (MW), syv ganger så mye som Norges første el-ferge, Ampere fra 2015.
‣ Har et 390-ganger så stort effektforbruk sammenliknet med en fullverdig enebolig.
‣ Vannkjølt batterisystem fra Siemens med et energiinnhold på 4,2 MWh
‣ Systemet sikrer jevn, stabil temperaturkontroll, optimal levetid og høy kapasitet på battericellene.
‣ Bastø-Fosen opererer fem ferger og en reserveferge på strekningen Moss-Horten.
Bastø-Fosen ble etablert i 1996. Den gang startet de opp med to dieseldrevne ferger og har siden sett en rivende utvikling i antall passasjerer og kjøretøy. I normalåret 2019 fraktet fergene 3,7 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøy fordelt på 36.000 avganger.
– Dette er landets desidert travleste innenrikssamband. Vi vil bidra til det grønne skiftet i næringslivet. El-fergene innebærer store kutt i lokale utslipp, mindre støy og pålitelige overfarter, sier Lund.
Havnene i både Moss og Horten blir nå oppgradert med den nyeste teknologien innen høyspentlading. Dette sørger for at “Bastøy Electric" og de andre elektriske arbeidshestene på få minutter får fulladede batterier.
– En dieseldrevet ferge og en elektrisk ferge ser fortsatt ganske like ut på utsiden. Den største forskjellen ligger i maskinrommet, sier Øyvind Lund og peker mot fergen som ligger til kai i den snøkledde havnen.
Vel om bord, nede i hjertet av «Bastø Electric», i det moderne batteri- og tavlerommet, peker Lund på det vannkjølte batterisystemet fra Siemens som et vellykket valg av løsning for Bastø-Fosens nye el-ferger.
– Som teknologileverandør og sparringspartner tar Siemens Energy et helhetlig ansvar som gjør oss trygge på den nye teknologien. For oss er det viktig med forutsigbar drift og lave driftsomkostninger. Med sin lange erfaring og høye kompetanse på disse batteriløsningene, har vi stor tillitt til dem, forklarer Lund videre.
– Ny teknologi skal ikke gå på bekostning av sikkerheten, understreker Øyvind Lund.
I Norge er det DNV GL (som skifter navn til DNV fra 1. mars), et internasjonalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering, som verifiserer sjødyktigheten for alle klassifiserte skip i innenriks sjøfart.
– El-ferger har moderne batterisystemer som hovedkilde for fremdrift. For å ivareta sikkerheten gjennomfører vi en grundig sertifiseringsprosess basert på spesifikke krav, sier Sverre Eriksen, senioringeniør i DNV GL.
Batterisystemet til Siemens Energy er typegodkjent av DNV GL, og har vært med på denne utviklingen fra start. De siste årene har den globale teknologiaktøren utviklet sitt eget batterisystem med et høyt sikkerhetsnivå.
– Sikkerheten på batteridrevne el-ferger er minst like høy som sikkerheten for tradisjonelle, dieseldrevne ferger, både med hensyn til tilgjengelighet av kraft for fremdrift og styring samt el-sikkerhet og brann, legger Eriksen til.
Stian Thorsrud, kommunikasjonsdirektør i Siemens Energy, bor på Jeløya utenfor Moss. Han tar jevnlig fergen mellom Moss og Horten. Nylig tok han turen for å møte Øyvind Lund og ta den nye el-fergen i nærmere øyesyn.
– Strekningen her er av stor betydning for mange mennesker og bedrifter som er avhengige av at fergen går når den skal. Det er utrolig bra å se at Bastø-Fosen velger å ta smarte, grønne grep allerede nå, selv om de egentlig kunne ventet noen år til, sier Thorsrud.
Vil du vite mer om batteri- og ladeteknologien i el-fergene?
Kontakt Ketil Aagesen i Siemens Energy
ketil@aagesen@siemens.com
Tlf. +47 922 41 797