Office equipment, Hand, Computer

Industripiloten

Battericeller er i ferd med å bli standardvarer, som kjøpes fra den produsenten som tilbyr de spesifikasjonene man trenger. Derfor er det hvordan man pakker dem, som er det avgjørende å løse fremover. Foto: Tobias Willumstad

Et samarbeidsprosjekt skal løfte norsk batteriindustri til nye høyder. – Flere og flere ser behovet for å ha en plattform der de kan teste produksjon, prosesser og bygge kompetanse.

Midt i skogen, med utsikt over Mjøsa, for anledningen badet i sol, ligger det en bedrift som kan ta på seg det meste innen mange bransjer. Fra å lage systemer for å produsere bildeler hos Raufoss Technology og palletere ost for Synnøve Finden, til lasersveising og produksjonslinjer for bygging av batterimoduler for blant andre Corvus Energy, Siemens Energy og Nordic Batteries.

– Norsk industri er ikke så stor, men den er veldig bred. Derfor gjør vi veldig mye forskjellig for veldig mange kunder, sier Anita Hager, daglig leder i Intek Engineering.

En av mange ting selskapet jobber med nå, er å lage en såkalt pilotlinje – en fleksibel løsning med avansert teknologi, som brukes til å teste ut prosesser og produksjonsprinsipper før industribedrifter bygger produksjonslinjer i større skala.

Den er en del av Batnet, et statlig grønt plattform-prosjekt.

Ved å gi mulighet til å teste prosessene først, håper man at flere skal investere i ny teknologi som kan gjøre industrien mer bærekraftig.

– Målet er å løfte nye grønne verdikjeder, sier Lars Lyshaug, prosjektleder for Batnet og prosjektdirektør i Kongsberg Technology Cluster.

Motor vehicle, Workwear, Yellow

Salgssjef i Intek, Sølvar Flatmo (f.v.), viser Arne Bergun og Knut Olav Soleim, begge fra Siemens, den nye pilotlinjen hos Intek på Raufoss. Snart skal den demonteres og fraktes til Kongsberg der Batnet-prosjektet holder til. Foto: Tobias Willumstad

Smart teknologi

For å klare dette løftet, er man helt avhengig av smart teknologi. Det er den nye pilotlinjen spekket med. Selve teknologien er levert av Siemens, mens Intek har utviklet et system for produksjonen.

– Vi leverer teknologien, og Intek gjør den smart, sier Arne Bergun i Siemens, og legger til at Siemens-teknologien sørger for at pilotlinjen utfører de oppgavene den til enhver tid er programmert for.

– Teknologien gjør at alle komponentene i produksjonslinjen kommuniserer, fra man trykker på startknappen for automatisk pakking og starter samlebåndet, via roboter til ferdig pakket produkt.

Sølvar Flatmo, salgssjef i Intek, forklarer hvordan de har tatt det ett skritt videre:

– Vi har utviklet et system, Taskmaster, som gjør at bedriftene ikke må programmere alt i produksjonen. De kan i stedet konfigurere det på et mer overordnet nivå.

Det gir mulighet for å spare masse arbeidstid. Man legger inn alle prosessene som inngår i produksjonen, alle data og parametere som skal med, og så gjør maskinene og robotene resten.

– Flere og flere ser behovet for å ha en plattform der de kan teste produksjon, prosesser og bygge kompetanse, legger Flatmo til.

Batnet-prosjektet skal sørge for at teknologien og kunnskapen fra pilotprosjektet kommer flere til gode.

Sky, Standing
Sky, Standing

– Intek er «norgesmestere» i batteripakking, sier Knut Olav Soleim (f.v). Her sammen med Arne Bergun, Sølvar Flatmo og Anita Hager. Foto: Tobias Willumstad

Bygger ny kompetanse

– Intek og de andre aktørene bygger ny kompetanse, som kan gi viktige synergieffekter. I tillegg samarbeider vi med fagskole og universitet. Det er avgjørende at dette kommer inn i utdanningene, for at vi skal komme videre, sier prosjektleder Lyshaug.

Han forklarer at målet er å sikre at Norge tar en posisjon i den globale batteriverdikjeden, og får en høyere omstillingstakt i det grønne skiftet.

– Dette gjør vi ved å stå støtt på to ben: Vi skal bidra til kostnadseffektiv batteriproduksjon i Norge, og vi skal opparbeide oss kunnskap og beholde den i Norge, slik at også resten av industrien kan få nytte av den, sier han.

Bergun fra Siemens er enig.

– Prosjektet bygger kompetanse rundt batteriindustrien og sørger for at både kompetansen og teknologien kommer øvrig norsk industri til gode.

Han legger til at Siemens ønsker å bidra til at norsk industri skal være konkurransedyktig.

Gadget

Batnet er et samarbeidsprosjekt som skal bidra til kostnadseffektiv batteriproduksjon i Norge, ifølge prosjektleder Lars Lyshaug. Foto: Tobias Willumstad

Pilothjernen

Den første tiden, mens Batnet-prosjektet pågår, skal pilotlinjen brukes til pakking av battericeller, lasersveising og sammenmontering av komplette batteripakker. Deretter åpnes den for hele industrien.

– Software og programmering bestemmer hva linjen kan brukes til, så vi ønsker etter hvert å etablere det som et tjenestetilbud til flest mulig, forklarer prosjektlederen.

Det er her den avanserte teknologien fra Siemens kommer inn: Det styrer hele prosessen, og kan kalles hjernen i pilotlinjen.

Intek på sin side har utviklet softwaren, Taskmaster, der produksjonslinjen konfigureres, som altså sørger for at den utfører det man ønsker. De setter også sammen produkter og løsninger slik at de utfører autonome prosesser.

– Produksjonen ser forskjellig ut avhengig av konfigurasjonen, derfor starter den alltid med at roboten scanner alt og sjekker at det er riktig. Deretter henter den verktøy den trenger, før produksjonen begynner, sier Flatmo i Intek.

– Dersom noe i prosessen endrer seg, at man har en operatør mindre på jobb, må legge inn en ekstra test, eller noe annet, så legger man bare informasjonen inn i Taskmaster, og så tilpasses produksjonen i pilotlinjen dette, forklarer han videre.

Automotive design, Building, Floor
Automotive design, Building, Floor

Pilotlinjen Intek har bygget til Batnetprosjektet er mange av kjerneprosessene, som for eksempel lasersveising, robotisert. Det gir mange fordeler, ifølge Sølvar Flatmo i Intek. Foto: Tobias Willumstad

«Norgesmestre»

Når Batnet-prosjektet er ferdig, er målet at pilotlinjen kan brukes til flere ting og at norske industribedrifter innen flere bransjer kan bruke den, men foreløpig er det pakking av battericeller og bygging av batterimoduler som er oppgaven.

At man finner en løsning på dette, er avgjørende for at norsk industri skal klare den grønne omstillingen. Derfor var det helt naturlig at Intek fikk jobben med å lage pilotlinjen.

– De er «norgesmestre» i batteripakking, sier Knut Olav Soleim.

Den erfarne Siemens-selgeren er på besøk på Raufoss, og ser sine egne produkter i aksjon.

Han blir vist rundt i lokalene og ser på pilotlinjen, som snart skal demonteres og fraktes til Kongsberg. Der skal Nordic Batteries bruke den til å teste prosess for pakking av battericeller.

Circuit component, Electrical wiring

– Siemens leverer teknologien, og Intek gjør den smart, sier Arne Bergun i Siemens. Intek bruker et slikt styringssystem fra Siemens i alle maskiner. Foto: Tobias Willumstad

Presist med lasersveising

Selve battericellene er i ferd med å bli standardvarer, som kjøpes fra den produsenten som tilbyr de spesifikasjonene man trenger, ifølge Lyshaug i Batnet. Derfor er det hvordan man pakker dem, som er det avgjørende å løse fremover.

– Vi tror resultatet av Batnet er batteripakker som er nærmere markedet, og korter ned veien til sluttkunden, slik at det bidrar til grønn omstilling, sier Lyshaug.

Flatmo forklarer at dette er komplisert. Batterimoduler bygges opp av ulike battericeller og teknologier etter behov. Cellene kan være runde, firkantede eller flate poser.

– Når disse skal settes sammen på ulike måter stilles det store krav til fleksibilitet, smarthet og gode løsninger i styresystemene for å kunne håndtere dette riktig, legger han til.

I pilotlinjen er kjerneprosessene, som for eksempel lasersveising, robotisert.

– Dette gir mange fordeler og tillater en rekke ulike applikasjoner uten endring av utstyret. Flere av arbeidsstasjonene kan gjøre ulike oppgaver med full veiledning og datasporing, slik at alle prosesser logges og kvalitetssikres, forklarer Flatmo.

Lasersveising kan ha store fordeler særlig innen batteriproduksjon. Det er mer presist, tillater sveising av materialer med forskjellige egenskaper og har stor fleksibilitet.

– Med utstyret som brukes i pilotlinjen er det også avansert sensorikk og maskinlæring for sanntidskvalitetskontroll, fortsetter han.

Når industribedrifter har testet produksjonsprosessen i pilotlinjen, kan de bruke software til å simulere fullskalaproduksjonen.

– Det er bare å legge inn spesifikasjonene for batteripakkene, for å få vite hvor mange operatører og roboter du trenger, for å si det veldig enkelt.

Likte du denne saken?