– Det startet med at vi gikk ned for telling, uten at vi forstod hvorfor, sier Marcus Horn.
Han har de siste årene bygd opp oppstartselskapet JoyTech, som leverer en videoplattform til attraksjons- og løpsbransjen.
Det var en hendelse for to år siden som gjør at de har tatt i bruk Microsoft Azure for å levere tjenesten over hele verden og skalere bekymringsfritt.
– Vi er nå i gang ved to fornøyelsesattraksjoner i USA, og kan levere til attraksjoner og løpsarrangører over hele verden, forteller Horn.
Horns lille eventyr startet ved en tilfeldighet i ziplinen «Kollensvevet». Eller rettere sagt da han rett etter studiene fikk jobb som prosjektleder for byggingen av ziplinen.
– Sjefen min så et behov for å kunne levere filmer av opplevelsene i ziplinen til kundene. Kravet var at det ikke skulle kreve ekstra bemanning og kunne leveres i løpet av få minutter, forklarer Horn.
Han er utdannet produktutvikler, og fikk med seg en programvareutvikler. Sammen satte de i gang og leverte løsningen. I starten foregikk alt fra en enkel gaming-PC i kontorlokalet på Sagene.
Etter kort tid fikk selskapet en forespørsel om å levere de samme videoene for arrangører av maraton og mosjonsløp.
– Vi liker å utvikle nye ting og kastet oss over oppgaven. I dette markedet handlet det om å levere tusenvis av videoer på et par timer, i stedet for kanskje hundre i løpet av èn dag, forteller video-gründeren.
Det stilte enorme krav til prosesseringskraft og båndbredde til internett.
– De første gangene reiste vi rundt og lånte inn gaming-PC-er hos folk vi kjente, og fikk bredbåndsleverandøren til å oppgradere linjen foran de største løpshelgene, fortsetter Horn.
Men i lengden ble stabiliteten for dårlig. Ved en anledning tok produksjon av filmene så mye kapasitet at ingen av deltagerne fikk tilgang til filmene sine.
– Til slutt ble utfordringene med å drifte dette og jobben med å skaffe utstyr så stor at vi måtte gjør det på en annen måte, fastslår Horn.
Dette fikk JoyTech ved å ta i bruk skytjenesten Azure.
Så fort de kom i gang innså de at Microsofts skyløsning var akkurat det de hadde manglet. I stedet for å bruke tid på å samle inn gaming-PC-er, var de nå kun to-tre tastetrykk unna ubegrenset kapasitet.
At det funker er ikke JoyTech i tvil om. Løsningen ble virkelig satt på prøve vinteren 2019 da selskapet først leverte 2500 filmer til deltagerne i Holmenkollmarsjen, før de leverte 10.000 filmer i løpet av fire timer under Sentrumsløpet.
– Vi så at dette gjorde kundene fornøyde, og vi vet at dette ikke var noe vi ville vært i stand til å fikse alene, sier Horn og peker på at ikke mindre enn 57 av Microsofts topptrimmede servere var i gang for å produsere og levere videoene.
At overgangen til skyen er et lykketreff for selskapet er han ikke i tvil om:
– Nå er vi i stand til å levere dette som en tjeneste til alle løpsarrangører i alle land. Alt de trenger er å inngå en avtale med en lokal fotograf som tar videoene, forteller Horn.
For JoyTech er dette kun starten. Marcus Horn har alt planene klare for hvordan selskapet skal vokse videre. Hovedfokus er å skalere internasjonalt innen fornøyelsesparker og mosjonsløp. Men han ser også på hvordan videoplattformen kan brukes innenfor helsesektoren.
– Vi er bevisst på at det er viktig å ha flere bein å stå på. Programvaren vår fungerer godt uavhengig av om den brukes i en fornøyelsespark, et industriområde eller et eldrehjem, forklarer Horn.
For øyeblikket ser han på helsesektoren. At JoyTech har kapasitet til å gå løs på nye områder, skyldes nettskyen - og at selskapet har fått gode salgspartnere i tidtagerselskapet EQ Timing og en amerikansk distributør av attraksjoner.
– Helt siden vi startet opp har vi vært bevisst på at det er software som er vår styrke. Det ser vi at vi får betalt for nå. Med Azure i bunn har vi lagt grunnlaget for å takle nær sagt envher utfordring, sier Horn - og legger til:
– Dessuten gir det oss den nødvendige kredibilitet som gjør at kunder og leverandører stoler på at vi kan levere sikre og robuste tjenester.