Slik blir togtilbudet i 2028:

– Det største løftet i togtilbudet på lenge

Mads (35) skal rekke å hente barna.

Hilde (41) skal rekke pasienter.

Togpassasjerene blir stadig flere, men kapasiteten gjennom Oslo er sprengt.

Fra 2028 må derfor alle dele på plassen. Det vil gi flere avganger og bedre kapasitet.

Mads Evju (35) sitter konsentrert med datamaskinen på fanget, mens landskapet utenfor suser forbi. Ingeniøren er på vei hjem fra jobb, og får unna det siste før han skal hente barna på skolefritidsordningen. Denne dagen har han nemlig fått sitteplass.

– Jeg synes det er megaluksus å kunne sitte og jobbe på toget. Det gjør det også mulig å kunne bo litt utenfor storbyen. I tillegg føler jeg at jeg gjør noe riktig for miljøet når jeg tar toget, sier 35-åringen, som bor i Drammen.

Han fortsetter:

– Å kjøre bil til og fra Oslo er ikke et alternativ for meg. Jeg hater å sitte og stange i trafikken, og jobbhverdagen blir to timer lengre. Det funker ikke med små barn.

På et annet tog sitter Hilde Dalen (41), som pendler mellom tannpleierjobben i Oslo og hjemmet i Rælingen, ikke langt unna Lillestrøm stasjon.

Mads Evju og Hilde Dalen er blant de mange som pendler inn og ut av Oslo. Slik er toghverdagen deres.

– Jeg synes det er en behagelig og lite stressende måte å reise på. Etter en hektisk arbeidsdag, eller morgen med barna, er det deilig å kunne sette på en podcast og slappe av på toget. Jeg slipper å tenke på parkering, det er miljøvennlig, og den lille gåturen til og fra toget gir meg frisk luft.

De to togpendlerne velger også Vy-toget de gangene de skal til Oslo lufthavn, enten det er i jobbsammenheng eller på fritiden.

– Jeg kan bare trille kofferten ned til stasjonen, så det er enkelt og effektivt – og du slipper å tenke på dyr parkering på Gardermoen. I tillegg er Vy rimeligere enn Flytoget, og tar like kort tid fra Lillestrøm, påpeker Hilde.

Mens pendlertogene ofte er smekkfulle, stusser Mads over halvtomme flytog.

Stappfulle pendlertog og halvtomme flytog

Men ikke alle dager er like idylliske for en pendler, medgir Mads. Forsinkelser og trengsel er nemlig også en del av toghverdagen – og passasjerene blir stadig flere. Samtidig stusser han ofte når han ser flytogene ankomme Nationaltheatret stasjon, med kun noen få passasjerer – uten at det er mulig å bli med videre til Drammen. For Flytoget er kun for reisende som skal til og fra Oslo lufthavn.

– Jeg tenker ofte at det ikke virker som den beste ressursutnyttelsen når Flytoget kjører med noen få passasjerer, samtidig som det står hundrevis av mennesker og klemmer seg inn på Vy-togene, poengterer han.

Hilde stemmer i:

– Det ser alltid rart ut med halvtomme flytog, samtidig som pendlertogene er stappfulle og kanskje også forsinkede.

Flere avganger når Vy overtar togtilbudet

Fra 2028 kan imidlertid Mads og Hilde ta plass på alle passasjertogene på Østlandet. Da tar nemlig Vy over hele togtilbudet – noe som innebærer at også avgangene som Flytoget i dag kjører, blir åpne for alle.

– I dag er kapasiteten sprengt på jernbanen gjennom Oslo, og de neste tiårene forventes en passasjervekst på tog på 20–30 prosent. Samtidig har flytogene ofte mange ledige seter. Derfor har Jernbanedirektoratet bestemt at vi må fordele plassen best mulig – og at hele togtilbudet skal samles under Vy, utdyper Gro Bakstad, konsernsjef i Vy.

Dagens situasjon:

Font

De siste 40 årene har jernbanen blitt bygd ut i stor skala, med både doble og firedoble spor rundt Oslo. Det har gitt folk et bedre togtilbud, gjennom flere avganger og kortere reisetid. Men kapasiteten i Oslotunnelen – hvor all togtrafikken skal igjennom – har fortsatt bare ett spor i hver retning. Dermed er den en flaskehals for togtrafikken.

Smile, Sleeve, Happy

Et samlet togtilbud vil gi langt bedre kapasitet, poengterer Gro Bakstad, konsernsjef i Vy.

– Det vil ta minst tjue år før det kommer en ny tunnel. Derfor må vi dele på plassen, konstaterer Bakstad.

At Vy overtar hele togtilbudet på Østlandet, åpner også for et helt nytt rutetilbud, med langt flere avganger.

– Når hele skinnekapasiteten er åpen for alle reisende, kan vi planlegge bedre, og få en bedre flyt gjennom tunnelen. Det blir som en propp som løsner. Det vil gi det største løftet i togtilbudet på lenge.

Slik blir det i 2028

Drammen–Oslo S: Fra fem avganger i timen i dag, til åtte avganger i timen

Lillestrøm–Oslo S: Fra opptil ni avganger i timen i dag, til opptil fjorten avganger i timen

Lillestrøm–Oslo Lufthavn: Fra tre Vy-avganger og tre Flytog-avganger i timen i dag, til opptil ti Vy-avganger i timen

Drammen–Oslo Lufthavn: Fra tre Vy-avganger og tre Flytog-avganger i timen i dag, til seks Vy-avganger i timen

Hjemme venter to førsteklassinger på pappa Mads.

Spente på ny toghverdag

Hilde og Mads ser fram til en hverdag med flere avganger.

– Jeg synes det høres ut som en mye bedre utnyttelse av sporet, som allerede er skviset. For skulle alle tatt tog, ville det ikke gått opp, slik kapasiteten er i dag. Forhåpentligvis kan det også gjøre hverdagen min litt enklere, sier Mads.

Han tror også at det framtidige togtilbudet kan gjøre toget enda mer attraktivt for reisende.

– Jeg tror mange er redde for å stå som sild i tønne på toget. Et bedre tilbud med flere avganger vil nok gjøre at flere velger tog framfor bil.

Også Hilde er positiv til at flyreisende og pendlere må dele på plassen, slik at det blir både flere avganger og plass til alle. Samtidig har hun forståelse for at noen kan være skeptiske til at Flytoget slik vi kjenner det i dag, blir borte.

– Det er forskjell på et flytog og et pendlertog, så jeg kan skjønne at folk velger det. Det er litt roligere, litt mer komfort – og litt freshere. Kanskje kan man løse det ved å ha egne vogner som er litt mer komfortable, for de som ønsker det? foreslår hun.

Flash photography, Sky, Travel

Hilde ser fram til flere avganger, men skjønner at folk er spente på endringene.

Gro Bakstad forsikrer skeptiske passasjerer om at Vy skal gjøre togreisen til og fra Oslo lufthavn så enkel, forutsigbar og komfortabel som mulig.

– Tilbudet må være så bra at alle velger toget til og fra Gardermoen – og ellers. Det viktigste for oss nå er å finne ut hva kundene ønsker og trenger, og tilpasse tilbudet vårt etter det. Vi skal ha et togtilbud som er til det beste for alle, enten de skal rekke flyet eller barnehagen.

Likte du denne saken?