Verdens viktigste tall – akkurat nå
Også i hver enkelt norske bedrift finnes som regel enorme mengder tall som på ulike måter kan bidra til å styre virksomheten i riktig retning. Her representert ved Ove Jørgen Carlsen, administrerende direktør i Xledger. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Det er bred enighet om tallenes viktighet i samfunnet, men enkelte tall er mer betydningsfulle enn andre. De kan regelrett avgjøre skjebnen til både privatpersoner og bedrifter.
Nei, vi snakker ikke om bryllupsdagen din – selv om den kan være viktig nok – men om tall som innebærer konsekvenser for oss alle, og som har en særdeles kraftfull innvirkning i et globalt perspektiv.
Vi omgir oss med tall hele tiden og bruker dem til å organisere oss. Uten tall ville det blitt kaos.
Tenk bare på frykten som rådet ved overgangen til et nytt millennium, da usikkerheten på om datasystemer verden over ville takle å bikke fra årstallet 1999 til 2000.
Det fikk både børs og katedral til å holde pusten.
Hele samfunnet og levemåten vår er bygget opp rundt tall som er med og skaper kontroll og oversikt.
PMI
Tallet som Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, peker på setter premissene og bestemmer kapitalkostnadene for millioner av bedrifter, direkte eller indirekte. Foto: NHO/Moment Studio
Alle nøkkeltalls mor
En av dem som har best oversikt sett med samfunnsøkonomiske og næringslivets øyne, er Øystein Dørum, sjeføkonom i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
Han leder avdelingen for samfunnsøkonomisk analyse, og tallenes tale er et sentralt arbeidsverktøy.
– Sett fra ditt perspektiv, finnes det ett tall som er mer innflytelsesrikt, viktigere og har større påvirkning enn andre?
– I nåsituasjonen vil jeg si amerikanske nøkkeltall. I det bildet er sysselsettingstallene i USA alle nøkkeltalls mor fordi de tar tempen på den amerikanske økonomien generelt, sier Dørum, og utdyper:
– Dette er verdens største økonomi og dermed størst innflytelse på den globale markedsøkonomien. Den setter premissene og bestemmer kapitalkostnadene for millioner av bedrifter, direkte eller indirekte. Amerikanske nøkkeltall sier noe om hva sentralbanken der kan tenkes å foreta seg. Viktigere enn det blir det ikke.
I samme åndedrag lister den anerkjente sjeføkonomen opp ytterligere to viktige indikatorer: innkjøpssjefindeksen (PMI) og inflasjonstallene.
– PMI blir utarbeidet av innkjøpssjefer i bedrifter over hele verden og tegner et situasjonsbilde av næringslivet. Dessuten er prisveksten nå høy, og må ned. Bekjempelse av inflasjonen er derfor usedvanlig viktig, sier Øystein Dørum i NHO.
1,5
Thina M. Saltvedt ber bedrifts og- og næringslivsledere stille seg to viktige spørsmål knyttet til tallet hun ser på som verdens viktigste. Foto: Nordea
Påvirker stabiliteten
Thina M. Saltvedt er sjefanalytiker for bærekraft finans i Nordea, og har en doktorgrad i økonomi.
Hun peker raskt på et tall som krever en drastisk omlegging av hele samfunnet.
– 1,5 graders-målet er alfa omega, sier Saltvedt, om måltallet som er satt for å begrense og nøytralisere den globale oppvarmingen.
– Tallet gir en klar og avgjørende retning for overgangen til et mer bærekraftig samfunn der vi alle må tenke og handle annerledes, slår hun fast.
Det gjelder ikke minst i næringslivet. Risikoen rundt dette påvirker nemlig stabiliteten til hele det finansielle systemet.
– Klimaendringer må nå inn i alle regnestykker, beregninger og avgjørelser. Det kan gi bedrifter verden over muligheten til å posisjonere seg for fremtiden i en økonomi med lavere utslipp, og samtidig være en del av en positiv samfunnsendring, sier Saltvedt.
Hun mener at norske bedrifts- og næringslivsledere bør stille seg følgende spørsmål: Hvilket fotavtrykk har min bedrift på samfunnet, og vil vi være lønnsomme hvis vi ikke når 1,5-graders målet i tide?
– Mer rapportering på bærekraft og økende myndighetskrav til blant annet sirkularitet, er eksempler på at mange bedrifter trenger bedre kontroll og oversikt. Verden endrer seg fort nå. De som forstår dette og evner å agere, vil klare seg best, slår Thina Saltvedt fast.
– Det holder ikke lenger kun å ha lønnsom vekst, den må være bærekraftig også, sier Ove Jørgen Carlsen, administrerende direktør i teknologi- og softwareselskapet Xledger. Foto: Jan Morten Bjørnsen
Tallenes betydning defineres av målene
I hver enkelt norske bedrift finnes som regel enorme mengder tall som på ulike måter kan bidra til å styre virksomheten i riktig retning.
Xledger er et teknologiselskap som spesialiserer seg på software for økonomi- og virksomhetsstyring. Med en integrert, tilpasset og sikker løsning hjelper de kunder som har ambisjoner om å vokse og utvikle seg, og som på veien skal ta beslutninger basert på tilgjengelig styringsinformasjon.
Ove Jørgen Carlsen har vært administrerende direktør i Xledger Norge siden høsten 2019. Selskapets skyløsning for automatisering, skalering og innsikt har i dag 100.000 brukere, fra et tusentall ulike bedrifter.
– Tall er helt sentralt for å forstå og analysere ulike aspekter av virksomheten. Tallene kan gi verdifull innsikt og legge grunnlag for lederskap og beslutninger som tar selskapet videre, sier Carlsen.
– Data, eller tallene, er selve kjernen i styringen og realiseringen av målene. I Xledger tenker vi at ambisjoner ikke bare handler om å nå sine egne mål. Det handler også om å hjelpe andre med å nå sine mål og være en brekkstang for andres suksess, legger han til.
Hvilke tall som er viktigst, defineres av bedriftenes forretningsmodell og målsettinger.
– I byggingen av en vellykket bedrift er ambisjoner et viktig element som driver fremskritt, vekst og utvikling. Det skaper motivasjon og inspirerer oss til å nå våre mål. Dersom ambisjoner skal realiseres, trenger vi både verktøy og løsninger som hjelper oss dit vi ønsker, sier Xledger-lederen.
17 livsviktige grunner
Enkel tilgang på oppdatert styringsinformasjon er viktig når bedriftsledere skal se både lengre og bredere enn den neste resultatrapporten.
Ove Jørgen Carlsen i Xledger svarer «tallet 17» på spørsmål om hvilket som er viktigst.
– Jeg tenker da på FNs 17 bærekraftmål. Nummer 17 i den rekken er «Samarbeid for å nå målene». For å klare det globale nøkkeltallet, 1,5 graders-målet, er det avgjørende å jobbe med alt som underliggende skaper det resultatet.
– Det holder ikke lenger å ha lønnsom vekst, den må være bærekraftig også, understreker Carlsen.
I overgangen til det grønne skiftet ligger det mange muligheter.
– Dette treffer næringslivet i tiden fremover og vil være en viktig rettesnor. Gjort på riktig måte kan det bli et konkurransefortrinn. Xledger utvikles nå for å understøtte bærekraftrapportering, sier Ove Jørgen Carlsen.
– Vi er en direkte støttespiller for å gjøre bedrifter i stand til å manøvrere best mulig – både i gode og mer krevende tider.