Jakter konstant på de beste historiene
– Det har vært krevende, givende, intenst og vanvittig spennende.
Slik oppsummerer redaktør for nyheter og dagsorden i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen, de siste ukene. Gjennom koronakrisen har journalistene i DN nærmest jobbet døgnet rundt, i hovedsak fra hvert sitt hjemmekontor, for å dekke det enorme informasjonsbehovet og uforutsigbare nyhetsbildet koronakrisen har ført med seg.
– På den ene siden er vi privilegert som aldri har hatt mer å gjøre og opplever en heftig vekst i både antall lesere og nye abonnenter. Samtidig har vi de samme utfordringene som de fleste andre – alt fra masete unger på hjemmekontor til inntektsområder som krymper, sier Johannessen.
Det har likevel ikke satt noen stopper for den redaksjonelle produksjonen. Snarere tvert imot.
– Vi jakter konstant de beste historiene og informasjonen som kan hjelpe leserne å navigere gjennom krisen, enten det gjelder strategiske valg, ledelse, støtteordninger, permitteringsregler eller balansegangen mellom jobb og fritid. Fremtiden vil kreve mer av oss alle. Dét skal vi beskrive og forklare, sier redaktøren.
Søker forklaring, innsikt og analyse
Hvordan forandrer norsk samfunns- og næringsliv seg som følge av krisen? Hva skjer og hvorfor skjer det? Hva gjør konkurrentene og andre bransjer for å håndtere dette? Åpner krisen for nye muligheter for bedriften? Hvordan kan jeg best hjelpe min bedrift gjennom krisen? Det er noen av spørsmålene leserne blant ledere og beslutningstakere i DN er mest opptatt av og søker forklaringer, analyser og innsikt om nå, viser en fersk undersøkelse blant DNs målgrupper.
– Det er voldsom interesse for å lese om hvor dramatisk situasjonen er for mange bedrifter og hvordan fremtiden blir. Leserne våre er travle og vet at hos oss får de med seg det viktigste som skjer og hvorfor det skjer – formidlet effektivt og innsiktsfullt, forklarer Johannessen.
Men hva er egentlig den «hemmelige» suksessoppskriften i mediehuset som har vunnet det uoffisielle norgesmesterskapet i journalistikk, SKUP-prisen, flest ganger for sine dokumentarer og avsløringer?
– «The secret sauce» i DN er ikke så hemmelig, men ekstremt vanskelig å kopiere: grundig kildearbeid, gode formidlingsevner og sterk vilje til å avsløre kritikkverdige forhold. For å stille de rette spørsmålene som journalist, må du kjenne dem du snakker med, og du må vite hva du snakker om, sier Janne Johannessen.