Årets DN-bil: Elbil
Eksklusiv vinner
Vinner blant elbilene er ikke overraskende den første rimelige elbilen med lang rekkevidde: Opel Ampera-e.
– Jeg tror ingen fullt ut forsto hvor stor innvirkning denne bilen ville få både på Opel og elbilsalget. Vi forsto selvsagt at vi hadde noe som var unikt, men at mottagelsen skulle være så fantastisk god, var nok i overkant, selv for oss, sier Stein Pettersen, informasjonssjef i Opel Norge.
Over 5000 nordmenn har stilt seg i kø for å kjøpe den første folkelige elbilen med lang rekkevidde. Men leveringene har latt vente på seg, så langt er i underkant av 1000 biler registrert på norske skilter.
– Vi har nå bekreftet levering for de fleste av de drøyt 4000 kundene som ikke har fått bilen sin, sier Pettersen.
Problemet
Opel oppfordrer sine forhandlere til ikke å skrive flere kontrakter på Ampera-e. Samtidig er prisen satt opp dramatisk for den populære bilen. I alt har prisen økt med 60.000 kroner siden den ble lansert tidligere i år. Ventetiden kan nå være så lang som to år. Opel har åpenbart gått fra å ha et luksusproblem til å få et problem.
– Årsaken til prisøkningen er at Opel / PSA nå er en kunde av GM når det kommer til Ampera-e. Prisen på bilen fra GM er høyere enn hva den var da eiersituasjonen var annerledes, og dermed har dessverre også prisen på bilen steget, sier Pettersen.
Det er derfor ikke uten grunn at andremann i DNs test, BMW i3, salgsmessig tar mer enn rotta på Opel. Mens Opel Ampera-e ligger på en 43. plass blant registrerte bilmodeller i Norge, er i3 Norges nest mest populære bil i år, kun slått av Volkswagen Golf.
Samlet er det registrert over 25.000 elektriske personbiler i Norge i år. Med unntak av i underkant av 5000 Tesla Model S og X går alle de andre bilene inn under kravene til klassen i DNs biltest. Om leveringene ikke hadde vært et problem, så hadde nok Opel Ampera-e gått forbi Volkswagen E-Golf og toppet registreringsstatistikken.
– Tatt i betraktning at vi ikke har brukt en eneste krone på markedsføring, sier det seg at vi nok kunne vært med å kjempe om den mest registrerte bilen i Norge, sier Stein Pettersen.
Dere er nå eid av PSA. Har det påvirket synet på elbiler i noen retning? Kommer det flere slike biler snart?
– PSA jobber absolutt målrettet med elektrifisering, vi har god tro på at vi vil ha mange gode alternativer som passer det norske markedet i løpet av de kommende årene, sier Pettersen.
Høyere bruktverdi
– Først og fremst er det hva man skal bruke bilen til. Enn så lenge er det bare Tesla – og til dels, Opel Ampera-e, som er en fullverdig nummer-én bil. De andre merkene er i større grad nummer-to biler. Både Hyundai Kona og nye Nissan Leaf kommer i første halvår neste år. Dette er biler som kan fungere som nummer-én biler og interessen for disse er stor. Det virkelig store skiftet begynner nok andre halvår 2018, da er trolig Tesla 3 på norske veier. Videre blir det flere suv alternativer, da både Jaguar og Audi kommer med sine helelektriske Tesla Model X-konkurrenter med tilstrekkelig plass og rekkevidde for familiens hytteturer. Prestisjemerkene vil nå en forholdsvis bred kjøpegruppe, ettersom de norske subsidiene gjør at de er relativt attraktivt priset, sier Haakon J. Marthinsen, i Autolease.
–Dere pleide å sette restverdien ganske lavt for en tid siden. Har dette endret seg?
– Vi har gradvis justert restverdiene opp, men fortsatt usikkerhetsmomenter knyttet til forventning om nyere batteriteknologi. Vi ser at batteriene holder seg bedre enn forventet i det norske klimaet, samtidig som kjøperne av bruktbiler i økende grad viser interesse for brukte elbiler, sier Marthinsen.