Årets DN-bil: Storbil
Kremen av premium
BMWs nye 5-serie vinner klassen med knappest mulig margin foran erkekonkurrenten Mercedes.
Storbilklassen bød på den hardeste konkurransen i DNs kåring av årets biler. BMWs nye 5-serie hanker inn seieren ett tidel foran Mercedes E-klasse All Terrain i bilklassen som har mistet mange kunder til suvene, men har hittil i år likevel en økning på 50 prosent. Både BMW og Mercedes har doblet sine salg i denne klassen siden samme tid i fjor, noe som i stor grad skyldes helt nye modeller.
Storbiler med god plass, masse utstyr og god komfort rommet også den helt ferske Jaguar XF Sportbrake, med Skodas romslige og velmotoriserte Superb og Opel Insignia med største bensinmotor som mer folkelige utfordrere.
– Det har vært en ganske stor endring i dette segmentet, ettersom mange har gått til suv-klassen. Men nye modeller trigger også godt i en stor kundegruppe. Alle bilklasser har løftet seg et hakk de seneste årene, og 5-serien er i større grad enn før tuftet på arv fra 7-serien. Avstanden mellom modellene er der ennå, men ikke så stor som tidligere, sier Marius Tegneby.
Hard konkurranse
Juryen falt for både designen og motoren til Jaguar XF, og for kvalitetsfølelsen i Mercedes, men tar man hensyn til prisen, CO2-utslippet og bruktverdien, endte det med en knepen seier til BMW 5-serie som også scoret best på kjøreegenskaper, en hårsbredd foran Mercedes.
Dette er ofte en klasse der utstyrslistene er lange.
– Hvor luksuriøs en bil i firmabilsegmentet skal være, stopper egentlig på hvor mye man er villig til å skatte av firmabilen sin dersom man har mulighet til å velge fritt. Firmabil er nødvendigvis ikke en gratis lunsj, sier Tegneby.
Ifølge ekspertene som vurderer prisfall på biler, er det ekstremt viktig å velge det riktige utstyret.
– Ikke kjøp billigvarianter. Her er det «dyrt» å spare penger, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease.
– Er det dumt å satse på en dieselbil til 8-900.000 kroner, når det allerede nå finnes store elbiler med lang rekkevidde i samme prisklasse?
– Ikke nødvendigvis, det vil bero litt på behovet, eller kjøremønsteret. Med hensyn til restverdi vil begge alternativene holde seg relativt godt, forutsatt at de er riktig utstyrt, sier Marthinsen.
Mer motor
–Vi erfarer en merkbar endring etter at avgiftene ble lagt om. Store motorer er blitt rimeligere, og flere velger nå også større motor enn tidligere. Vi har aldri solgt så mange 530d og 540i som nå. Dette går allikevel ikke på bekostning av at våre kunder dermed velger mindre utstyr på sin 5-serie, sier Tegneby.
Samtidig bidrar BMWs plugin hybrid 530e til å forskyve miksen fra 80 prosent stasjonsvogn som det tradisjonelt har vært i Norge, til omkring 50/50.
Den nye generasjonen 5-serie entret markedet på starten av året, og har økt salget betraktelig fra året før. 5-serien er den fjerde mest solgte modellen fra merket med drøye 1000 biler, 150 prosent opp fra i fjor på samme tid.
– Historisk sett står 5-serien for en stor andel av BMW’s globale inntjening, så den er særdeles viktig modell. Storbil er fremdeles et stort segment, og det er ikke uten grunn at de tre tyske kameratene følger hverandre så tett. BMW 5-serie er nå den nyeste, Mercedes-Benz E-klasse er ikke gammel og en ny generasjon A6 fra Audi er på gang. Det er stor prestisje å være klasseleder i dette segmentet, sier Tegneby.
Biler i denne klassen har ofte vært drivende i utviklingen av ny teknologi og ofte debuterer nye funksjoner her. Likevel er det høy dieselandel her, men også en firehjulsdriftandel på godt over halvparten av bilene.
– Merker dere noen konkurranse fra en amerikansk elbilprodusent?
– Det ville være dumt å si noe annet ettersom de går rett inn i det samme prisbildet. Skal du ha elbil nå i dag til den prisen, velger du Tesla. Skal du ikke ha elbil, har mange valgt BMW 5-serie som har solgt veldig godt i år, sier Tegneby.
Tesla hadde dessverre ikke anledning til å stille i DNs test.